Poradnik - Strefa Przewoźnika


Analiza SWOT firmy transportowej


Wpis gościnny. Autor: Marek, pracownik z branży TSL

 

 

 

 

Analiza SWOT  to proste i przydatne narzędzie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Służy do porządkowania i analizy informacji a także może być punktem wyjścia do dalszych badań i pomiarów efektywności przedsiębiorstwa.

 

 

Po co Ci SWOT?

 

Każdego dnia walczymy z codziennością i głowę zaprzątają nam pytania:

  • Czy kierowca dojechał na czas?
  • Czy 10-tego wystarczy na wypłaty?
  • Czy spedycja nas nie oszukuje?
  • Czy kierowcy nie kradną paliwa?
  • Znowu podatki, kary, ubezpieczenia….

W tej walce dnia codziennego najważniejsze rzeczy potrafią przejść nam koło nosa. Nie zauważamy zmian zachodzących globalnie lub niesamowitych okazji pojawiających się na wyciągnięcie ręki.

SWOT to taka chwila, w której możemy zatrzymać się w tej codziennej gonitwie i sprawdzić czy coś nam przypadkiem nie ucieka. Ze SWOT możemy wyciągnąć proste wnioski, które są natychmiastowe do wdrożenia w życia a ograniczają się do dwóch punktów:

  1. Redukuj zagrożenia i wykorzystuj szanse;
  2. Eliminuj słabe strony i wzmacniaj mocne strony.

Spróbujcie, SWOT jest banalnie prosty.

Zacznijcie od tego, że weźmiecie kartkę i podzielicie ją na cztery części: Mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.

 

MOCNE STRONY
SŁABE STRONY
SZANSE
ZAGROŻENIA

 

Objaśnienie:

 S (Strengths)   – mocne strony – dotyczą wnętrza przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwo ma na to bezpośredni wpływ, dzieje się teraz) – wszystkie czynniki, które stanowią atut, przewagę konkurencyjną, zaletę przedsiębiorstwa,

 W (Weaknesses)   – słabe strony – dotyczą wnętrza przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwo ma na to bezpośredni wpływ, dzieje się teraz) – wszystkie czynniki, które są słabością, wadą lub barierą dla przedsiębiorstwa,

 O (Opportunities)   – szanse – dotyczą otoczenia przedsiębiorstwa, rynku i konkurencji (przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu, mogą wydarzyć się w przyszłości) – wszystkie czynniki, które są szansą dla przedsiębiorstwa na korzystną zmianę, poprawę, ulepszenie.

 T (Threats)  – zagrożenia – dotyczą otoczenia przedsiębiorstwa, rynku i konkurencji (przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu, mogą wydarzyć się w przyszłości) – wszystkie czynniki, które stanowią niebezpieczeństwo dla przedsiębiorstw niekorzystnej zmiany.

 

 

 
 

PRZYKŁAD:

Zróbmy analizę mocnych i słabych stron przykładowej firmie transportowej wraz z szansami i zagrożeniami zachodzącymi w jej otoczeniu w Polsce

 

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

– wykorzystywanie narzędzi telematycznych ułatwiających pracę

 

– kompetentni, wyszkoleni pracownicy;

– stała od lat kadra kierowców – mała rotacja;

– wdrożony system zarządzania jakością ISO;

– w większości nowoczesna flota pojazdów zgodna z normą EURO 6;

– wykorzystywanie efektu skali;

– wykształcona i kompetentna kadra zarządzająca;

– bieżące reagowanie na zmieniające się prawo polskie i europejskie;

– dobre stosunki i współpraca z firmą księgową;

– wypracowana pula lojalnych klientów;

– zoptymalizowane koszty działalności przedsiębiorstwa,

– ceny za usługi niższe niż konkurencji;

– wysoka jakość świadczonych usług.

 

– kilka pojazdów przestarzałych technologicznie, wymagających wymiany lub ciągłych napraw;

 

– działalność tylko w zakresie transportu drogowego – brak usług komplementarnych takich jak odprawy celne, usługi logistyczne;

– brak wiedzy marketingowej o oczekiwaniach klientów;

– trudności w pozyskiwaniu nowych kierowców;

– zbliżający się wiek emerytalny części kierowców;

– duża rotacja wśród nowych pracowników;

– zbyt wolna reakcja na działania konkurencji;

– stałe naśladowanie konkurencji, nie wprowadzanie własnych rozwiązań, ciągłe pozostawanie o krok za konkurencją;

– ryzykowane inwestycje –  wchodzenia w nowe obszary działalności, przykładowo otwarcie nowego magazynu wysokiego składowania, bez gwarancji jego zapełnienia;

– wysokie podatki;

– wysokie raty leasingowe;

– ciągnące się za firmą niespłacone kredyty;

– sprawa w sądzie z klientem o spowodowanie szkody w transporcie;

– duża konkurencja na rynku;

– cena najważniejszą wartością w oczach klienta.

SZANSE

ZAGROŻENIA

– wzrastające potrzeby transportowe ogółu społeczeństwa;

 

– rozwój gospodarczy kraju i Unii Europejskiej

– wysoki udział polskich firm świadczących usługi transportowe na rynku międzynarodowym;

– opinia Polski jako taniego przewoźnika;

– w miarę korzystny układ sieci transportowej, także dla usług tranzytowych;

– poprawa stanu technicznego dróg

– rozwój technologii – pojawianie się inteligentnych aut niewymagających kierowcy.

– wprowadzanie płac minimalnych przez kolejne państwa europejskie;

 

– brak reakcji ze strony polskiego rządu na problemy polskich przewoźników;

– groźba wzrostu podatków, obciążeń finansowych, innych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa,

– narastające zatłoczenie dróg w Europie;

– wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa;

– rozwój technologii  – tylko nieliczni w porę zareagują na zmianę;

– wzrastająca konkurencja innych przewoźników na rynku usług transportowych;

– pojawianie się nowych kar, wymagań, obciążeń zarówno na rynku polskim jak i europejskim.

 

 

TERAZ Wasza kolej!

 

A co z tym dalej można zrobić, prócz wspomnianej redukcji zagrożeń, wykorzystywania szans, eliminacji słabych stron i wzmacniania mocnych?

Analiza SWOT to również narzędzie wykorzystywane do tworzenia całej strategii dla firm. Wyboru optymalnej strategii działania możemy dokonać poprzez sumowanie ilości szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron. Następnie wybieramy odpowiednią strategię w zależności od najsilniejszej – wykazującej najwięcej powiązań ćwiartki:

 

 

 

  

POTENCJAŁ PRZEDSIĘBIORSTWA / SCENARIUSZE OTOCZENIA

 

 

 

SZANSE

 

 

 

ZAGROŻENIA

SIŁA Strategia agresywna Strategia konserwatywna
SŁABOŚĆ Strategia konkurencyjna Strategia defensywna