Polski transport na tle Europy

W wieczornych wiadomościach słyszymy jak politycy zapewniają nas ile jest budowanych nowych dróg, jak bardzo nasze państwo się zmienia, a nam samym jak mało brakuje do reszty Europy. Jednakże kierowcy, którzy na co dzień pracują w transporcie międzynarodowym mogą potwierdzić, że wprowadzamy zmiany, jednak dogonienie reszty Europy pod względem rozwoju nie będzie takim łatwym i szybkim procesem jak mogłoby się wydawać.

Zobaczmy co mówią dane i jak wypada polski transport drogowy na tle średniej europejskiej:

JAKOŚĆ DRÓG

Poziom jakości dróg został zbadany przez Światowe Forum Ekonomiczne, gdzie przyjęto skalę:  1 – bardzo źle, 7 – dobra jakość i gęsta siatka dróg. Wartość UE wyliczono jako średnią arytmetyczną.

Jak widzimy kierowcy z wysokiej jakości dróg mogą najbardziej cieszyć się w: Holandii, Francji, Austrii, Portugalii i Danii. Z najgorszą jakością dróg mamy do czynienia w Rosji, na Malcie, Łotwie, Bułgarii i Polsce.  Niestety, pod względem jakości dróg zajęliśmy piąte miejsce w rankingu, licząc od końca. Tym samym znajdujemy się dużo poniżej średniej europejskiej.

jakość dróg w europie

jakość dróg w europie

GODZINY SPĘDZONE W KORKACH

Dane przygotowane w oparciu o godziny spędzone w zatorze drogowym przez przeciętnego kierowcę rocznie. Wskaźnik opracowany przy założeniu pokonywania 30 km dwa razy dziennie (w porannym i popołudniowym szczycie) przez 220 dni roboczych. Uwzględniono wszystkie główne drogi europejskie w 27 państwach członkowskich, dla których występowały dane (2 500 000 km dróg).

Wyniki pokazują, że najwięcej godzin w zatorach drogowych spędzimy w Wielkiej Brytanii, Grecji, Belgii, Włoch, Luksemburgu. Na najmniejsze korki będziemy narażeni:  w Finlandii, Estonii, Litwie, Szwecji, na Łotwie. W przypadku tej zmiennej Polska ma wyniki lepsze od średniej europejskiej, czyli mamy mniejsze problemy z zatorami drogowymi niż reszta Europy.

godziny spędzone w korkach

TERMINOWOŚĆ

Z terminowością jest u nas odrobinę gorzej niż w pozostałych państwach europejskich. Raport pokazuje wyliczoną terminowość przesyłek dostarczonych w wyznaczonym lub oczekiwanym czasie dostawy, przy założeniach, że 1 – dostawa rzadko wykonana zgodnie z harmonogramem, 5 – dostawa prawie zawsze wykonana zgodnie z harmonogramem. Wartość UE została obliczona jako średnia arytmetyczne. Te dane dotyczą wszystkich środków transportu, z włączeniem transportu kolejowego i powietrznego również.

Analiza pokazuje, że z najbardziej terminowymi dostawami spotykamy się w Luksemburgu, Niemczech, Szwecji, Belgii, Holandii. Nieterminowych dostaw możemy spodziewać się w Rosji, Bułgarii, Chorwacji, Słowenii i na Malcie.

teminowość

teminowość

Wiemy już, że jakość naszych dróg nie zachwyca, przesyłki nie zawsze docierają na czas, ale przynajmniej nie mamy aż tak dużych korków.  Zobaczmy jak sytuacja kształtuje się pod względem:

WYPADKI DROGOWE

Jeżeli popatrzymy na dane ile osób zmarło w ciągu 30 dni na skutek wypadku drogowego w przeliczeniu na milion mieszkańców, to niestety znajdziemy się w niechlubnej, ostatniej szóstce. Tutaj na wyniki na pewno ma również wpływ system opieki zdrowotnej.

Najwięcej osób umiera w wyniku wypadku drogowego w Bułgarii, Rosji, Łotwie, Litwie, Chorwacji. Najmniej osób umiera na Malcie, w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Danii i Holandii.

WYPADKI DROGOWE

Jeżeli popatrzymy na dane ile osób zmarło w ciągu 30 dni na skutek wypadku drogowego w przeliczeniu na milion mieszkańców, to niestety znajdziemy się w niechlubnej, ostatniej szóstce. Tutaj na wyniki na pewno ma również wpływ system opieki zdrowotnej.

Najwięcej osób umiera w wyniku wypadku drogowego w Bułgarii, Rosji, Łotwie, Litwie, Chorwacji. Najmniej osób umiera na Malcie, w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Danii i Holandii.

Wybiegnijmy o krok w przyszłość i skupmy się na nowych technologiach i wykorzystaniu paliw alternatywnych:

ALTERNATYWNE PALIWA

Badanie pokazuje odsetek nowo zarejestrowanych pojazdów osobowych zasilanych alternatywnymi paliwami. Za paliwa alternatywne uznano: LPG, gaz ziemny, biometan, hybrydy, czystą energię, wodór, biodiesel, E85, Bi-fuel.

Na wykresie widać drastyczną różnicę między pierwszą czwórką państw, która zwiększa zakup samochodów zasilanych alternatywną energią, są to: Włochy, Holandia, Dania, Szwecja a resztą Europy. W tym zestawieniu Polska aż tak bardzo nie odstaje od reszty europejskiej, a pojazdy hybrydowe coraz częściej widzimy na naszych ulicach.

ALTERNATYWNE PALIWA

Niby w Europie, tak blisko a zarazem tak daleko. Prawda?

Źródło danych i wykresów: https://ec.europa.eu

ak@clicktrans.pl'

Marek

Pracuje w branży TSL.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *