Czy busiarzy czas pracy nie dotyczy?
Tachograf?
Busiarzy czas pracy nie dotyczy? Tak jakby i tylko po części. W Polsce kierowca prowadzący pojazd o dmc poniżej 3,5 tony nie ma obowiązku instalacji tachografu czy też prowadzenia książeczki czasu pracy. Jednakże już w Niemczech ten sam kierowca, którego dmc pojazdu mieści się w przedziale 2,8 – 3,5 tony ma obowiązek dokumentowania czasu pracy z wyszczególnieniem: czasu jazdy, przerw, odpoczynku, innego czasu pracy. W przypadku, gdy pojazd nie jest wyposażony w tachograf, kierowca jest zobowiązany dokładnie zapisywać każdego dnia wszystkie dane odnośnie czasu pracy – czas jazdy, odpoczynku, przerw oraz ten poświęcony na inną pracę.
Dodatkowo prowadzona dokumentacja musi zawierać następujące zmienne: nazwisko, imię, nr rejestracyjny, numer formularza, datę, okres odpoczynku i przerw w prowadzeniu pojazdu, czas prowadzenia pojazdu, inne okresy pracy i okres dyspozycyjności, miejsce rozpoczęcia jazdy, miejsce zakończenia jazdy, ilość kilometrów wg licznika przy zakończeniu jazdy, ilość kilometrów według licznika przy rozpoczęciu jazdy, całkowitą przejechaną odległość, liczbę godzin pracy, uwagi i podpis. Kierowca w przypadku kontroli jest zobowiązany przedstawić dokumentację swojego czasu pracy z ostatnich 28 dni.
Wspomnę, że płaca minimalna to nie tylko Niemcy, ale obowiązuje również we Francji, Austrii, Włoszech, Norwegii, Holandii. A jeżeli nie rejestrujemy czasu pracy, to w jaki sposób mamy rozliczyć płacę minimalną w poszczególnych krajach? Do naszych wyliczeń dodajmy rozliczenia podróży służbowych, wysokość diet oraz ryczałtów za noclegi i w pewnym momencie zaczyna nam się wydawać, że my nie prowadzimy transportu międzynarodowego a biuro księgowe – rachunkowe a zamiast transportu powinniśmy się interesować matematyką.
Jednakże z pomocą przychodzą nam narzędzia. I tak, jeżeli mówimy o rejestracji i wyliczaniu czasu pracy kierowców ciężarowych to systemów mamy bez liku. Jednak jak spojrzymy na udogodnienia dla busiarzy z tego zakresu, to możemy je policzyć na palcach jednej ręki.
Aplikacje
Chciałem zwrócić Waszą uwagę na jedną aplikację, która w ostatnim czasie pojawiła się na rynku, ponieważ moim zdaniem zapowiada się obiecująco – Tachobus.
Twórcy podkreślają, że jest narzędzie dla busiarzy, które automatycznie rejestruje przekraczanie granic w oparciu o sygnał GPS. Dzięki temu aplikacja umożliwia rozliczenie delegacji dla pojazdów do 3,5 tony łącznie z kwotami diet i ryczałtów za noclegi oraz automatycznie wylicza płacę minimalną na terenie Niemiec, Francji, Austrii, Włoch, Norwegii i Holandii.
Odnosząc się do kierowców, aplikacja na pewno jest prosta w obsłudze. Najbardziej oporni kierowcy mogą całą podróż zarejestrować używając dwóch przycisków – rozpocznij delegację i zakończ delegację. Kierowca rozpoczyna delegację a aplikacja automatycznie rejestruje czas jazy, przerw, odpoczynku również w trybie offline. Kończąc podróż, kierowca zakańcza również delegację w swoim telefonie. Wprowadzenie innej pracy i okresu dyspozycyjności wymaga od kierowcy już większego zaangażowania, ponieważ nie dzieje się to automatycznie a trzeba wprowadzić taką aktywność ręcznie.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy aplikacja została wyposażona w szereg udogodnień. Osoba zarządzająca transportem lub właściciel dostają na bieżące dane o lokalizacji kierowcy, które odświeżają się co 30 sekund. Dodatkowo przedsiębiorca lub osoba zarządzająca transportem widzi jaki rodzaj aktywności właśnie wykonuje kierowca – przerwa, jazda, odpoczynek, inna praca. Przedsiębiorca w systemie posiada również automatycznie wygenerowany komplet dokumentów kadrowo – płacowych każdego z kierowców, które są wymagane przepisami Kodeksu Pracy . Tutaj znajdziemy szczegółowe rozliczenie podróży służbowej, polecenie wyjazdu służbowego w PDF wraz z rachunkiem kosztów oraz miesięczną kartą pracownika. Delegacje i płace minimalne w poszczególnych państwach wyliczają się automatycznie na podstawie przekraczania granic, które jest pobierane z lokalizacji GPS.
I tak jak wspominałem apka jest świeżutka, dlatego na ocenę rynku i sprawdzenie działania w praktyce przez samych kierowców przyjdzie nam jeszcze poczekać .