Poradnik - Strefa Przewoźnika
3 powody dlaczego ronda są lepsze od zwykłych skrzyżowań
Dla przypomnienia: Rondo to skrzyżowanie z wyspą środkową i jednokierunkową jezdnią wokół wyspy. Pojazdy na rondzie zobowiązane są objeżdżać wyspę środkową w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
1. Ronda zwiększają przepustowość skrzyżowań.
Na podstawie badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, tam gdzie ronda zastąpiły tradycyjne skrzyżowania opóźnienia w przepływie ruchu zmalały nawet o 89%. Związane jest to głównie z tym, że rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu a jedynie jego zwolnienie. W konsekwencji ruch na rondzie jest płynny w porównaniu np. ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną.
2. Ronda podnoszą bezpieczeństwo jazdy.
Liczba wypadków samochowych zmalała ok. 37 – 80% w tym liczba rannych od ok. 30 – 75% a ofiar śmiertelnych z 50 do 70%. Ważnym aspektem mającym na to wpływ jest to, że na rondach samochody poruszają się w tym samym kierunku, więc nie pojawia się ryzyko najgroźniejszego zderzenia czołowego. Kolejne czynniki to brak kątów prostych w przypadku rond oraz wymuszenie niższej prędkości na rondzie.
3. Ronda są bardziej ekonomiczne.
W związku ze zmniejszoną liczbą wypadków samochodowych zaobserwowano 8 krotny zwrot z inwestycji w przypadku rond.

Źródło: Na podstawie 101 Things I Learned in Engineering, Frederick, Matthew; Kupre za http://transportblog.co.nz oraz www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr3505.pdf
Jak się poruszać na rondzie?
Rondo to takie samo skrzyżowanie jak każde inne tylko o innym kształcie
O fakcie, że dojeżdżamy do ronda informuje znak „ruch okrężny” (znak C-12)

i umieszczony nad nim znak „ustąp pierwszeństwa” (znak A-7) . Istnieją również ronda oznakowane tylko znakami

Na takich rondach obowiązują zasady ogólne, tzw. „reguła prawej strony”. Pierwszeństwo ma wówczas ten, kto zamierza wjechać na skrzyżowanie.
Najważniejsze to zająć odpowiedni pas, co jest obowiązkiem każdego kierowcy.
Na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym z przynajmniej dwoma pasami ruchu, jadąc w prawo należy poruszać się zewnętrznym pasem, a skręcając w lewo – wewnętrznym. Jazda prosto dopuszczalna jest zarówno z pasa wewnętrznego jak i zewnętrznego.
- Jeśli zamierzamy skręcić w prawo w pierwszy zjazd, sygnalizujemy to prawym kierunkowskazem przed wjazdem na rondo.
- Jeżeli przejeżdżamy prosto, wjeżdżając na rondo nie włączamy żadnego kierunkowskazu.
- Jeżeli skręcamy w lewo, przed wjechaniem na rondo powinniśmy włączyć lewy kierunkowskaz i w chwili mijania zjazdu poprzedzającego zjazd, którym zamierzamy opuścić rondo, włączyć prawy kierunkowskaz. Zasada ta jednak ma swoich przeciwników i nie jest przez wszystkich stosowana.
Przed zjazdem z ronda zawsze włączamy prawy kierunkowskaz!
Oczywiście w czasie jazdy na rondzie możemy zmieniać pas ruchu przy zachowaniu obowiązujących zasad.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:NonUK_Roundabout_8_Cars.gif
Najwięcej rond w Polsce, bo aż 25, znajduje się w Rybniku. Natomiast największe rondo w Polsce, a także jedno z największych w Europie, to Rondo Konstytucji 3 maja w centrum Głogowa.

Na koniec, cieszmy się, że nie musimy w Polsce się borykać z takimi oto okazami rond:
Panmure, Auckland

Place Charles de Gaulle, Paris

The Magic Roundabout, Swindon
