DPD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi kurierskie. Główną osią działalności firmy DPD są kompleksowe usługi kurierskie międzymiastowe oraz międzynarodowe, a także usługi z zakresu logistyki, spedycji oraz usługi celne.
DPDGroup to druga pod względem wielkości międzynarodowa sieć kurierska, która dostarcza każdego dnia około 8,4 miliona przesyłek na całym świecie w poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. DPDGroup należy do holdingu GeoPost, którego właścicielem jest francuska poczta La Poste.
Firma DPD współpracując z wieloma nadawcami stawia na wychodzenie naprzeciw potrzebom konsumentów. Stąd pomysły na kolejne produkty i usługi ułatwiające dostarczanie przesyłek takie jak aplikacja Moja Paczka, możliwość opłacania przesyłki pobraniowej kartą u kuriera, sieć punktów nadań i odbiorów DPD Pickup oraz Pickup Oddziałów Miejskich.DPD oferuje także usługi dla biznesu: DPD Today oraz Dostawy Nocne i DPD Food (transport żywności).
DPD wysyła przesyłki za zgodą odbiorcy “pod drzwi” lub, jeśli przesyłki są przeznaczone do rąk własnych, z wykorzystaniem jednorazowych kodów odbioru.
Firma DPD rozpoczęła działalność w Polsce w 1991 roku jako Masterlink Express. Od tego czasu dynamicznie się rozwija stanowiąc jedną z największych firm z branży kurierskiej w kraju.
Firma kurierska DPD powstała w 1976 roku we Francji. Na początku nazywała się Dynamic Parcel Distribution i Deutscher Paketdienst.
W Polsce DPD działa od 1991 roku. Początkowo firma funkcjonowała jako Masterlink Express. W roku 1998 spółkę kupiła Grupa Poczty Szwedzkiej. Dzięki temu firma mogła dynamicznie się rozwijać i poszerzać zakres oferowanych usług. W lipcu 2002 roku firma została przedstawicielem DPD, co dało dostęp do sieci obejmującej aż 30 krajów Europy. W październiku 2002 roku firma zakupiła 100% udziałów w Air Cargo Poland, dzięki czemu mogła poszerzyć działalność o usługi celne i spedycję morską, lotniczą i drogową.
W 2004 roku francuski holding GeoPost stał się jedynym właścicielem marki Masterllink. Trzy lata później firma oficjalnie zmieniła nazwę na DPD Polska Sp. z o.o.
Lata 2006-2012 to okres dynamicznej rozbudowy infrastruktury logistycznej. Zamknięto okres budowy struktury tzw. “Diamentu” DPD Polska, łączącego regionalne centra sortujące na terenie kraju.
W 2014 DPD Polska zakupiła firmę kurierską Siódemka, dzięki czemu zyskała 24-procentowy udział w polskim rynku kurierskim.
Rok później DPD przeszła liczne zmiany wizerunkowe, a następnie rozpoczęła wprowadzanie nowych usług ułatwiających transport przesyłek.
Wysłanie paczki DPD jest proste. Należy wypełnić formularz nadania i opłacić zamówienie online. Następnie paczkę należy zanieść do punktu bądź zamówić przyjazd kuriera do domu. Przed nadaniem przesyłki należy się upewnić, czy jej zawartość jest dozwolona i czy któryś z towarów nie znajduje się na liście rzeczy wyłączonych z transportu DPD.
Bardzo ważne jest właściwe zapakowanie i zabezpieczenie paczki. Trzeba też ją zmierzyć oraz zważyć. Paczki nadawane u kurierów DPD mogą mieć maksymalną wagę 50 kg, natomiast przesyłki nadawane do punktów 20 kg.
Do pakowania paczki można użyć opakowań kartonowych lub foliopaków kurierskich. Ważne, by żaden element przesyłki nie wystawał poza opakowanie, bo może to narazić przesyłkę na zniszczenie lub uszkodzenie innych paczek podczas transportu. Wolne przestrzenie w paczce należy wypełnić papierem, folią bąbelkową lub innym wypełniaczem. Karton lub inne opakowanie należy również szczelnie zakleić taśmą klejącą by mieć pewność, że paczka nie otworzy się w trakcie transportu.
Śledzenie paczek jest bardzo istotną funkcją, dzięki której można zlokalizować przesyłkę i zdobyć informacje na temat jej statusu. W przypadku DPD śledzenie przesyłek jest bardzo proste. Wystarczy wpisać numer przesyłki generowany automatycznie podczas wypełniania formularza przesyłki kurierskiej. Wówczas otrzymujemy informację, gdzie znajduje się aktualnie przesyłka. Dlaczego warto skorzystać z tej możliwości? Dzięki śledzeniu można sprawdzić, kiedy i gdzie nadano paczkę, kiedy odebrał ją kurier, gdzie przesyłka obecnie się znajduje i w jakim terminie zostanie dostarczona. Dzięki temu możemy też zareagować na czas i na przykład przekierować paczkę na inny adres lub zmienić termin dostawy.
Nie wszystkie towary mogą być przewożone za pośrednictwem DPD. Do towarów wyłączonych z transportu zaliczają się części samochodowe oraz towary niebezpieczne (są to m.in. materiały wybuchowe, gazy palne i niepalne, ciecze łatwopalne, utleniające, zakaźne, trujące, radioaktywne). W paczkach DPD nie wolno przewozić też roślin oraz żywych zwierząt i owadów, szczątków zwierząt oraz wyrobów pochodzenia zwierzęcego.
Za pośrednictwem DPD nie przewieziemy również farb, lakierów, olejów i innych tego rodzaju substancji. Zakaz obejmuje także gotówkę, akcje i inne środki płatnicze, biżuterię, dzieła sztuki, antyki, metale oraz kamienie szlachetne.
Towarami wyłączonymi z transportu DPD są również wyroby szklane, szyby i lustra, broń i amunicja, fajerwerki, alkohol, wyroby tytoniowe oraz e-papierosy, artykuły spożywcze, produkty lecznicze,narkotyki i substancje psychotropowe. Nie wolno także przewozić beczek, kanistrów, gaśnic i wszystkich przesyłek, które mogą uszkodzić pozostałe paczki.
W razie wszelkich wątpliwości najlepiej skontaktować się z firmą DPD przed wysłaniem paczki, by upewnić się, że jej zawartość jest dozwolona i zgodna z regulaminem.
DPD Pickup to usługa, dzięki której można nadawać i odbierać przesyłki w placówkach partnerskich. W Polsce DPD Pickup to ponad 10000 placówek, a ich liczba wciąż rośnie z racji dynamicznego rozwoju firmy. W całej Europie jest ok. 70000 punktów. Największym atutem usługi DPD Pickup jest to, że zapakowaną paczkę można zanieść do wybranego przez siebie punktu bez konieczności oczekiwania na kuriera. Nadawanie i odbieranie paczek w dogodnej dla siebie lokalizacji jest niewątpliwie bardzo wygodne. W punktach DPD Pickup można także skorzystać z usług dodatkowych związanych z wysyłką paczek, na przykład ubezpieczyć przesyłkę czy nadać ją za pobraniem.
Punkt DPD Pickup najłatwiej znaleźć korzystając z wyszukiwarki udostępnionej na stronie DPD. Łatwo zauważyć, że punktów jest naprawdę dużo, więc można znaleźć taki, który znajduje się najbliżej domu czy pracy. Ważną zaletą jest też możliwość odbioru paczek w punktach DPD Pickup. Dzięki takiej usłudze nie trzeba przejmować się tym, czy kurier zastanie nas w domu. Można odebrać przesyłkę w punkcie DPD Pickup, na co przewidziano 3 dni.
Nadanie przesyłki w punkcie DPD Pickup jest bardzo proste. Spakuj paczkę, zabezpiecz ją odpowiednio pamiętając o tym, że za właściwe zabezpieczenie przesyłki odpowiada nadawca. Opłać przesyłkę online i wypełnij dane adresowe. Wyszukaj na stronie internetowej DPD pobliski punkt DPD i zanieść paczkę. Numer przesyłki pozwoli na jej wygodne śledzenie.
Formą usługi DPD Pickup są także automaty paczkowe Pickup Station. Korzystając z nich pamiętaj o tym, że nie wejdzie do nich bardzo duża przesyłka. Maksymalne gabaryty przesyłki, która może zostać obsłużona przez automat DPD Pickup Station to prostopadłościan mający wymiary maksymalnie 47 cm wysokości, 40,2 cm szerokości oraz 57,6 cm głębokości. Maksymalna waga przesyłki to 20kg.
Punkty DPD Pickup znajdują się często wewnątrz sklepów różnego rodzaju i stanowią dla właścicieli formę dodatkowej działalności. Dzięki temu punktów może być dużo i w dobrych lokalizacjach.
Do której godziny jeździ kurier DPD?
Kurierzy DPD doręczają przesyłki w dni robocze w godzinach 8:00-18:00. Przy wybraniu opcji doręczenia w sobotę przesyłka zostanie dostarczona w tym dniu tygodnia w godzinach 8:00-17:00. W niedziele i święta kurierzy DPD nie rozwożą przesyłek.
Jak skontaktować się z DPD?
Z firmą DPD najlepiej kontaktować się za pomocą infolinii. Jest ona czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00 oraz w soboty w godzinach 8:00-14:00.
Czy kurier DPD dzwoni przed dostarczeniem przesyłki?
Teoretycznie kurier nie ma obowiązku kontaktowania się w dniu dostarczenia przesyłki. Jednak najczęściej kurier dzwoni, by dowiedzieć się, czy adresat przesyłki będzie w domu i paczka będzie mogła być doręczona bez przeszkód.
Jak nadać przesyłkę zwrotną w DPD?
Aby dokonać zwrotu przesyłki przez DPD, wystarczą dwa proste kroki. Pierwszy to podanie swoich danych i powodu zwrotu. Następnie należy wybrać preferowany sposób zwrotu: można wybrać odbiór przez kuriera bądź przesyłka może być pozostawiona w punkcie Pickup. Paczka zostaje przekazana DPD i dostarczona pod wskazany adres.
Kiedy przyjdzie paczka DPD?
Paczka krajowa DPD zostanie doręczona kolejnego dnia roboczego od dnia odebrania przesyłki przez kuriera. Przesyłki międzynarodowe dostarczane są w ciągu 2-7 dni zależnie od kraju adresata i procedur celnych.
Dlaczego nie mogę przekierować paczki DPD?
Najprawdopodobniej numer kontaktowy, który został podany w zleceniu jest nieprawidłowy. Wówczas należy skontaktować się z infolinią DPD w celu złożenia dyspozycji. Dlatego ważne jest podanie poprawnego numeru telefonu, na który przychodzić będą SMSy z kodami potwierdzającymi dyspozycję.
Co w przypadku zgubienia paczki przez DPD
Jeśli kurier DPD zgubi paczkę, należy złożyć reklamację. Można tego dokonać drogą pisemną lub elektroniczną i dołączyć wszystkie niezbędne dokumenty. Takie sytuacje nie zdarzają się często, jednak mogą nastąpić - dlatego firma DPD przewiduje na to procedurę reklamacyjną.