FIRMY KURIERSKIE

Kurier UPS

W przewodniku kuriera znajdziesz:


UPS (United Parcel Service) to amerykańska firma zajmująca się przewozem przesyłek i logistyką. W swojej ofercie ma szeroki zakres usług związanych z wysyłką paczek. Należą do nich między innymi: wysyłka UPS Standard. wysyłka UPS Express i Express Plus, UPS Express Saver, wysyłka frachtu i wysyłka międzynarodowa.

Informacje o UPS

UPS posiada również szereg usług dodatkowych. Zaliczają się do nich UPS pobrania, UPS dostawy w 24h, UPS dostawy do południa, UPS ubezpieczenia, zwrot dokumentów oraz powiadomienia SMS/e-mail. UPS stale rozwija pakiet usług dodatkowych dopasowując je do oczekiwań i potrzeb klientów.

Firma UPS działa obecnie w ponad 220 krajach na całym świecie. Dziennie dostarcza ponad 25 milionów paczek zatrudniając łącznie 534 tys. pracowników.

UPS dysponuje również własną flotą samolotową. Posiada prawie 300 własnych samolotów, a drugie tyle czarteruje. Dzięki temu przesyłki dostarczane są odbiorcom w możliwie najkrótszym czasie.

Ważną częścią działalności korporacyjnej UPS jest troska o zrównoważony rozwój. Do roku 2050 firma planuje osiągnąć neutralność węglową. Dotąd zainwestowała 1 mld dolarów w zaawansowane technologie i paliwa alternatywne. Pojazdy UPS dziennie pokonują ponad milion kilometrów przy wykorzystywaniu paliw alternatywnych i ekologicznych.

Historia firmy UPS

Firmę założyło dwóch bardzo młodych ludzi w 1907 roku. Claude Ryan i Jim Casey w piwnicy domu w Seattle otworzyli American Messenger Company, korzystając ze studolarowej pożyczki. Na początku swojej działalności przedsiębiorstwo zajmowało się dostarczaniem przesyłek, listów i posiłków z restauracji. Pracownicy dostarczali je pieszo bądź na rowerach, a dopiero w 1913 roku udało się kupić pierwszy samochód.

W 1919 roku udało się rozszerzyć po raz pierwszy działalność poza Seattle, do Oakland w Kaliforni. W tym samym roku nastąpiła zmiana nazwy na obecną - United Parcel Service. Przez długi czas firma UPS rozwijała się przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Na ekspansję na inne kontynenty czas przyszedł dużo później. Na europejski rynek UPS wkroczył dopiero w 1976 roku zakładając filię w Niemczech Zachodnich.

W roku 1985 uruchomiono usługę UPS Next Day Air - pierwszą w sieci dostaw lotniczych, która docierała na terenie USA i w Portoryko pod każdy adres następnego dnia po nadaniu. W tym samym roku UPS wdrożył również pierwszą międzykontynentalną usługę lotniczą pomiędzy Stanami Zjednoczonymi.

W 1988 roku UPS po uzyskaniu niezbędnych zgód uruchomiło własną linię lotniczą.

W Polsce UPS rozpoczął działalność w 1992 roku przez usługi firmy partnerskiej PPS Polkurier. W 2001 roku przejął tę firmę, a cztery lata później firmę kurierską Stolica S.A. W roku 2015 UPS przejął w Polsce firmę Poltraf w celu rozwoju i ugruntowania pozycji w sektorze medycznym.

Jak wysłać paczkę kurierem UPS?

Wszystkie przeznaczone do wysłania przedmioty należy spakować do kartonu. Puste przestrzenie w kartonie należy wypełnić materiałami amortyzującymi, takimi jak folia bąbelkowa, papier czy pianka wypełniająca.

Paczkę należy zakleić taśmą do pakowania, a karton można również owinąć folią stretch. Gotową paczkę należy zmierzyć i zważyć. Jeśli nie wiesz, jak zważyć paczkę, najlepiej zważyć się razem z nią, a potem bez niej, po czym odjąć jedną wartość od drugiej.

Następnie należy utworzyć etykietę online. Wpisujemy dane odbiorcy i nadawcy i przechodzimy do kolejnego kroku. Na tym etapie trzeba podać dokładne wymiary paczki oraz jej wagę. Wybieramy również typ opakowania: można wybierać spośród gotowych opakowań UPS lub zaznaczyć opcję “moje opakowanie”. Należy również wpisać wartość materialną paczki. i zaznaczyć, jeśli jest to przesyłka ponadgabarytowa. Jeśli tego nie zaznaczymy i zapłacimy za wysyłkę standardowej paczki, kurier może jej nie podjąć.

Wysyłając przesyłki o znacznej wartości materialnej lepiej je ubezpieczyć. Podczas wysyłki UPS oferuje również wybranie takiej opcji.

Za wysyłkę można zapłacić wygodnie online i zdecydować, czy chcemy, by kurier po nią przyjechał czy też wolimy sami zanieść ją do punktu UPS Access Point.

Jak śledzić przesyłkę UPS?

UPS umożliwia śledzenie przesyłek na podstawie numeru, który należy wpisać na stronie internetowej lub w aplikacji. Dotyczy to zarówno przesyłek krajowych, jak i międzynarodowych. W aplikacji można monitorować nawet 25 przesyłek jednocześnie.

Towary wyłączone z transportu w UPS

Za zawartość każdej przesyłki wysyłanej za pośrednictwem UPS odpowiada nadawca. Dlatego też przed wysłaniem paczki należy upewnić się, że wysyłane towary nie znajdują się na liście zabronionych bądź objętych ograniczeniami.

Za pośrednictwem UPS nie wyślemy także takich przesyłek, których kształt może uszkodzić inne przesyłki w trakcie transportu lub narazić na uszczerbek na zdrowiu pracowników pracujących przy wysyłce paczek.

Należy pamiętać o tym, że to nadawca zobowiązuje się, że wysyłana paczka nie zawiera towarów zabronionych i to on ponosi konsekwencje naruszenia tych zasad, wlącznie z konsekwencjami prawnymi.

Na liście towarów, których nie przewieziemy za pośrednictwem UPS znajdują się m.in.

  • skóry niedomowych zwierząt oraz futra
  • szczególnie cenne towary (dzieła sztuki, antyki, kamienie szlachetne, srebro, złoto)
  • materiały niebezpieczne
  • broń palna
  • kość słoniowa i produkty z niej wytworzone
  • żywe zwierzęta i rośliny
  • gotówka
  • materiały pornograficzne
  • nasiona
  • tytoń i wyroby tytoniowe
  • zegarki, których wartość przekracza 500 dolarów
  • towary wymagające akcyzy (np. alkohol)

Przesyłki niestandardowe w UPS

UPS, podobnie jak większość wiodących firm kurierskich, umożliwia wysyłanie przesyłek niestandardowych. Jest kilka czynników, które decydują o tym, że paczka jest niestandardowa: wymiarowa lub rzeczywista waga paczki przekracza 30 kg, zawiera wystające elementy, najdłuższa krawędź ma powyżej 120 cm, zaś pozostałe powyżej 80 cm., suma długości i obwodu przekracza 300 cm.

Niestandardowe przesyłki w UPS to również takie, które są opakowane w zewnętrzne kontenery z metalu lub drewna, paczki o cylindrycznym kształcie, a także paczki, których zawartość stanowią substancje płynne bądź luźne i ciężkie elementy. Niestandardową przesyłką będzie również taka, której opakowanie będzie lepkie lub uniemożliwiające swobodne przesuwanie.

Ponieważ przesyłki niestandardowe obarczone są wyższymi opłatami, ważne jest, by paczkę dokładnie zważyć i zmierzyć. Warto też sprawdzić, czy zawartości nie da się spakować w standardową paczkę, o ile oczywiście nie spowoduje to uszkodzenia któregoś z elementów.

UPS Access Point

Firma UPS stale rozwija swoją sieć punktów odbioru i doręczeń paczek. Zazwyczaj znajdują się one w siedzibach lokalnych sklepów i punktów świadczących usługi. Dzięki temu klienci UPS mają w swoim sąsiedztwie punkt, w którym mogą odbierać i nadawać przesyłki, zaś właściciele sklepów zyskują dodatkowy zarobek współpracując z firmą UPS.

Punkty UPS Acces Point pozwalają na większą elastyczność - nie trzeba czekać na kuriera, tylko wystarczy udać się po przesyłkę w godzinach pracy punktu. To ogromna wygoda zarówno podczas nadawania, jak i odbierania przesyłek.

Decydując się na skorzystanie z usług UPS Access Point trzeba jedynie pamiętać o tym, że bardzo dużych przesyłek nie można nadać tą drogą i trzeba zamówić tradycyjną usługę kurierską. Jednak w przypadku mniejszych przesyłek czy dokumentów jest to bardzo komfortowa opcja.

Paczki, które można nadawać w UPS Access Point muszą mieć określone parametry. Nie mogą ważyć więcej niż 20 kg i być dłuższe niż 97 cm. Całkowity rozmiar przesyłki nie może przekroczyć 330 cm długości włącznie z obwodem. Ważna jest także deklarowana wartość paczki. Nie może bowiem przekroczyć 5000 dolarów.

Wysyłka paczki za pomocą UPS Access Point opiera się na kilku prostych krokach. Po wyborze kraju docelowego oraz rozmiaru paczki należy wybrać opcję “Nadam przesyłkę w punkcie nadania UPS” lub “Dostarcz do punktu odbioru UPS”. Kiedy wprowadzisz dane osobowe swoje i odbiorcy, pojawi się sugestia najbliżej zlokalizowanego punktu nadawania i odbioru.

Taki sposób nadawania i odbioru przesyłek jest wygodny i bezpieczny. Odbiorca może odebrać paczkę w czasie dla niego dogodnym, a przesyłka będzie bezpiecznie czekać i kurier nie będzie musiał jej zostawiać na przykład u sąsiadów, co bywa kłopotliwe.

UPS w pytaniach i odpowiedziach

Jak można skontaktować się z firmą UPS?

Z UPS najlepiej kontaktować się dzwoniąc na infolinię. Warto dodać, że UPS posiada również specjalny numer infolinii dedykowany osobom niedosłyszącym oraz numer dotyczący przesyłek międzynarodowych.

Czy kurier UPS pracuje w soboty?

Tak, kurierzy UPS doręczają przesyłki firmowe i prywatne również w soboty. Jedynie niedziela jest dniem, w którym paczki nie są doręczane.

Do której godziny UPS dostarcza przesyłki?

Jeśli przesyłka ma status przesyłki ekspresowej, zostanie dostarczona do południa. Przesyłki standardowe dostarczane są do końca dnia.

Ile prób doręczenia podejmuje UPS?

Firma UPS podejmuje maksymalnie trzy próby doręczenia według swojego uznania. Po ostatniej z prób, niedoręczona paczka zostanie zwrócona do nadawcy.

Czy kurier UPS dzwoni przed dostarczeniem przesyłki?

Kurierzy nie mają obowiązku kontaktować się telefonicznie z odbiorcą przesyłki. Praktyka jednak jest taka, że większość z nich kontaktuje się z odbiorcą, by upewnić się, że zastanie go w domu o określonej godzinie.

Dlaczego kurier UPS nie przyjechał po przesyłkę?

Najczęściej takie sytuacje wynikają z przyczyn niezależnych, takich jak wypadki drogowe, złe warunki atmosferyczne czy awaria samochodu. Dlatego najlepiej w takiej sytuacji skontaktować się z infolinią w celu wyjaśnienia sytuacji.

Czy kurier UPS ma koperty na przesyłki?

Wysyłka dokumentów wymaga odpowiedniego zabezpieczenia. W sytuacji, kiedy nie mamy opakowania, można poprosić kuriera UPS o tekturową kopertę, którą otrzymamy za darmo. Jednak nie zawsze kurier ma takie opakowania przy sobie, dlatego dla pewności należy włożyć dokumenty w plastikową koszulkę i do papierowej koperty.

Gdzie UPS zostawia paczki?

Kurier UPS może w razie Twojej nieobecności zostawić paczkę w UPS Access Point w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania. Tam będzie przechowywana przez 10 dni kalendarzowych, a jeśli jej nie odbierzesz - zostanie zwrócona do nadawcy.

Czy ktoś może za mnie odebrać paczkę UPS?

Z UPS Access Point należy odbierać paczkę osobiście, legitymując się ważnym dokumentem ze zdjęciem i numer monitorowania. Jeśli ktoś inny ma za nas odebrać przesyłkę, powinien dostarczyć powiadomienie InfoNotice bądź formularz zwolnienia przesyłki.

Jak zamówić kuriera UPS do zwrotu?

Proces zwrotu przesyłki jest bardzo prosty. Zaloguj się na swoje konto UPS i przejdź do sekcji “Moje przesyłki”. Następnie wybierz przesyłkę, którą chcesz zwrócić i kliknij przycisk “Utwórz przesyłkę zwrotną”. Informacje zostaną uzupełnione automatycznie na podstawie danych zawartych w początkowej przesyłce.