Raport

samochody 2019

Skąd i jakie samochody sprowadzali Polacy w 2019 roku

Motoryzacyjne zwyczaje Polaków

W 2019 roku do Polski sprowadzono ponad 947 tys. używanych pojazdów osobowych o łącznej wartości przekraczającej 17 miliardów złotych. Jest to liczba nieco większa od 2018 roku, kiedy sprowadzono ponad 945 tys. używanych pojazdów. Dane Ministerstwa Finansów potwierdzają to, co wiemy od lat - Polacy to naród stawiający na motoryzację.

Na podstawie niemal 171 tys. zleceń opublikowanych w serwisie Clicktrans w latach 2011-2020 przedstawiamy najnowszy Raport Samochody 2019 omawiający, skąd i jakie samochody Polacy sprowadzali do kraju w zeszłym roku. Ponadto prezentujemy ceny krajowego i zagranicznego transportu samochodów.

Najwięcej samochodów trafia do Polski z Niemiec (w 2019 roku była to już połowa zleceń na transport samochodu do kraju). Wśród najpopularniejszych kierunków najdrożej Polacy sprowadzali auta z Hiszpanii (3205 zł), a najtaniej – z Niemiec (1198 zł), na głównych trasach obserwujemy jednak spadek średnich cen w porównaniu z rokiem 2018.

Najpopularniejszą marką w 2019 roku okazało się BMW, detronizując tym samym Volkswagena, który utrzymywał się na pierwszej pozycji od 2013 roku.

Sprowadzanie samochodów w dobie COVID-19

Choć transport towarów funkcjonuje mimo epidemii, spadła liczba sprowadzanych samochodów do Polski na najpopularniejszych trasach. Jednocześnie transport samochodu z Niemiec stał się tańszy, a za to z Włoch podrożał. Analiza wpływu COVID-19 na transport samochodów w 2020 znajduje się na końcu raportu.

Niemcy królują

Podobnie jak w poprzednich latach Polacy zdecydowanie najchętniej sprowadzają samochody z Niemiec.

W 2019 roku udział Niemiec w zleceniach na transport samochodów do Polski przekroczył 50%. Żaden z innych krajów w zestawieniu nie osiągnął 10%. Następna pod względem udziału jest Francja z 9,4% udziału – widać więc wyraźną różnicę między pierwszym i drugim miejscem (ponad 40 p.p.). Niemcy królują wśród państw, z których Polacy sprowadzają samochody od lat. Już od 2015 roku zlecenia na transport samochodu z Niemiec stanową ponad 40% zleceń na transport samochodów do Polski.

TOP 5 państw, z których Polacy sprowadzają samochody

Od 2016 roku Niemcy nie tylko stanowią główny kraj, z którego Polacy sprowadzają auta, ale też z roku na rok stopniowo zwiększają swoją przewagę nad innymi państwami pod kątem udziału w zleceniach na transport samochodów do Polski. W 2017 roku różnica między udziałem Niemiec (43,6%) a kraju, który znalazł się na drugim miejscu (Wielka Brytania – 14%) wynosiła 29,6 p.p. Obecnie ta różnica przekroczyła już próg 40 punktów procentowych.

Ile kosztuje sprowadzenie auta do Polski?

Podobnie jak w 2018 roku, w 2019 roku wśród najpopularniejszych krajów sprowadzania samochodów do Polski najdrożej płaciliśmy za transport auta z Hiszpanii (3205 zł), najtaniej – z Niemiec (1198 zł).

Na wszystkich najpopularniejszych trasach widać jednak spadek średniej ceny sprowadzenia samochodu do kraju w porównaniu z rokiem 2018. Najwyraźniej widać to na trasach z Francji i Włoch (odpowiednio 219 zł i 214 zł mniej). Na najpopularniejszych kierunkach najmniej spadła średnia cena sprowadzenia samochodu z Wielkiej Brytanii (21 zł taniej niż w 2018 roku).

Średnia cena sprowadzenia samochodu do Polski z poszczególnych państw

Wśród najpopularniejszych kierunków przewozu aut do Polski w 2019 transport z Wielkiej Brytanii kosztował najmniej w przeliczeniu na 1 km (1,11 zł). Za to najwyższą kwotę za 1 km transportu odnotowaliśmy na trasie z Austrii (1,65 zł). Najczęściej wybierany kierunek – transport z Niemiec do Polski kosztował średnio 1,38 zł za km.

Transport samochodów do Polski - średnia cena za 1 km

Dokąd najchętniej sprowadzamy samochody?

Główne województwa, do których Polacy sprowadzali samochody w 2019 roku

Od 2016 roku top 3 województw, do których najchętniej sprowadzamy auta pozostaje niezmienne: mazowieckie, małopolskie i śląskie.

W 2019 roku zlecenia na transport samochodu do tych województw stanowiły odpowiednio: 12,8%, 11,6% i 10,0%. Oznacza to, że zlecenia na transport aut do 3 najpopularniejszych województw stanowią 1/3 wszystkich zleceń na transport samochodu do kraju (34,4%). Udział żadnego z pozostałych województw nie przekroczył 10%.

W 2019 roku najwięcej aut sprowadziliśmy do Warszawy (4%). Jednak podobnie jak w zeszłych latach trudno mówić o jednym, czy nawet kilku dominujących miastach – ich udział w zleceniach na transport samochodów do kraju rozkłada się bardzo równomiernie. 8 najpopularniejszych miast, do których sprowadzamy samochody stanowi zaledwie niecałe 20% zleceń tego typu.

Do jakich miast Polacy sprowadzali samochody w 2019 roku

Marki sprowadzanych samochodów

W 2019 roku Polacy najchętniej sprowadzali samochody marki BMW (9,8% zleceń na transport samochodu do Polski).

To duży wzrost od zeszłego roku, kiedy udział tej marki stanowił 7,7%. Drugie pod względem popularności były samochody marki Audi – ich udział w zleceniach na transport samochodu do Polski był tylko 0,1 p.p. niższy niż BMW i wyniósł 9,7%. Największym przegranym tegorocznego zestawienia okazał się Volkswagen (9,2% udziału).

Od 2013 roku nieprzerwanie zajmował 1. miejsce wśród marek samochodów najchętniej sprowadzanych do Polski. W 2019 był dopiero trzeci, ze spadkiem udziału o 1,3 p.p. w stosunku do roku 2018. Różnice między pierwszymi trzema miejscami są jednak na tyle niewielkie, że w przyszłych latach możemy spodziewać się kolejnej zmiany faworyta. Ponadto, wielki przegrany – Volkswagen musi „oglądać się za siebie”, gdyż marka Opel, która zajęła czwarte miejsce depcze mu po piętach. Dzieli ich tylko 0,1 p.p.

Top 10 najpopularniejszych marek 2019

Volkswagen zdetronizowany

Po raz pierwszy od 2013 roku Volkswagen stracił pozycję lidera wśród marek aut najchętniej sprowadzanych do Polski.

Od 2015 roku obserwujemy jednak stopniowy spadek udziału tej marki w zleceniach na transport samochodów do Polski. Jeszcze niedawno faworytem do objęcia pozycji lidera była marka Audi, która stopniowo zwiększa swój udział (od 7,5% w 2015 roku do 9,7% w 2019), jednakże od zeszłego roku na prowadzenie wysunęła się marka BMW.

Wybrane marki w latach 2015 - 2019

Jakie auta sprowadzamy z europejskich krajów

W krajach, z których Polacy sprowadzili w 2019 najwięcej samochodów, dominowało kilka różnych marek. W porównaniu z zeszłym rokiem Volkswagen nie jest już faworytem wśród marek aut sprowadzanych z Niemczech.

Na pierwszym miejscu w tym kraju uplasowało się BMW. Volkswagen stracił także zeszłoroczną pozycję lidera w Holandii na rzecz Audi. Za to w porównaniu z 2018 Audi straciło dominującą pozycję w Wielkiej Brytanii i Włoszech. Marką nr 1 na Wyspach było w 2019 BMW, a we Włoszech rodzimy Fiat. We Francji także króluje rodzima marka – Renualt. Za to z Belgii głównie sprowadzaliśmy auta marki Opel.

Jakie auta sprowadzamy z europejskich krajów

Samochody luksusowe

Samochody luksusowe sprowadzane do Polski

W 2019 niemal co 10. auto sprowadzone do Polski można zaliczyć do luksusowych.

Ten udział jest dosyć stały i podobny do wyników z ostatnich lat. W gronie marek luksusowych znajdują m.in. Jaguar, Porsche, Lexus czy Bentley.

Jak COVID-19 wpłynął na transport samochodów

Na podstawie danych z okresu 15.03-30.04 2020 prezentujemy analizę wpływu koronawirusa na sprowadzanie samochodów do Polski.

Epidemia koronawirusa wymusiła zmiany w wielu obszarach gospodarczych, w tym w transporcie. Choć transport drogowy towarów dalej funkcjonuje, obostrzenia mające na celu walkę z epidemią wpłynęły także na tę branżę.

Rozwój pandemii koronawirusa w badanym okresie (15.03-30.04) wywołał spodziewany spadek liczby transportowanych samochodów do Polski na wszystkich najpopularniejszych trasach. W porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku zleceń na transport samochodów do Polski w czasie rozwoju pandemii było 28% mniej.

Jak COVID-19 wpłynął na transport samochodów

Na zmniejszenie liczby transportowanych aut ma wpływ wiele czynników. Oprócz przywróconych kontroli granicznych można zaliczyć do nich m.in.

  • niepewność finansową – sprowadzenie samochodu w okresie kryzysu może nie być priorytetem Polaków;
  • zamknięcie Wydziałów Komunikacji na przełomie marca i kwietnia, a przez to utrudnienie procesu rejestracji samochodów;
  • niska świadomość o zmianach w przepisach, które 31 marca wydłużyły czas na rejestrację auta sprowadzonego z Unii Europejskiej z 30 do 180 dni.

Analiza zleceń w okresie pandemii pokazuje także inne ciekawe tendencje z rynku transportu aut:
Tańszy transport z Niemiec, droższy z Włoch

Czas niepewności i często zmieniających się obostrzeń sanitarnych i granicznych skutkował znacznymi zmianami cen na trasach z poszczególnych krajów do Polski w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Różnicę cen można odczuć przede wszystkim sprowadzając auto z terenów, które szczególnie ucierpiały ze względu na epidemię (Włochy, Hiszpania), a także na dłuższych trasach (z Wielkiej Brytanii, Szwecji). Transport samochodu z tych krajów do Polski może obecnie kosztować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych więcej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku.

Wśród europejskich państw jest też jednak kilka kierunków, z których samochody transportujemy obecnie taniej niż w tym samym okresie w 2019 roku. Przykładowo, koszt sprowadzenia auta z Niemiec do Polski spadł o 77 zł, wyniósł średnio 1163 zł. Spadek cen pomimo tego trudnego czasu jest najprawdopodobniej związany ze zwiększoną aktywnością przewoźników na tych trasach kosztem dalszych destynacji.

Zwiększenie udziału Niemiec

Choć w kwietniu liczba transportowanych samochodów spadła na wszystkich popularnych trasach, Niemcy znacząco zwiększyły swój udział w transporcie samochodów z zagranicy do Polski. Co to znaczy? Od połowy marca do końca kwietnia 2020 ponad 60% zleceń na transport samochodu z zagranicy dotyczyła Niemiec. Rok temu w analogicznym okresie udział Niemiec wyniósł 49%. Niemcy od lat są najpopularniejszym kierunkiem sprowadzania aut do Polski, a w okresie koronawirusa ich popularność może być jeszcze większa. Wpływ na to mają przede wszystkim: mały dystans, niższe ceny transportu w porównaniu do innych kierunków oraz mocny wpływ epidemii na Wielką Brytanią i Włochy. To obok Niemiec jedne z popularniejszych kierunków sprowadzania aut, jednak obecnie oba kraje znacząco ucierpiały z powodu epidemii.

Wzrosty przed kryzysem

Pierwszy kwartał 2020 roku zapowiadał dobry rok dla branży transportu samochodów – do połowy marca można było zaobserwować rosnący (w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019) udział zleceń transportowych dotyczących samochodów. Sytuacja zmieniła się wraz z rozwojem epidemii koronawirusa i wprowadzanymi stopniowo obostrzeniami.

– Mimo zauważalnego spadku związanego z rozwojem epidemii koronawirusa w drugiej połowie marca i w kwietniu, można spodziewać się ponownego wzrostu w dalszej części 2020 roku. Transport samochodów to ważna gałąź transportu, co w połączeniu ze stopniowym rozluźnianiem obostrzeń i tworzeniem nowych, dostosowanych do czasu pandemii przepisów, miejmy nadzieję, pozwoli stopniowo wrócić do poziomu z początku 2020 roku. Bardzo możliwe jednak, że czasy sprzed koronawirusa, nie tylko w branży transportowej, będziemy musieli odciąć grubą kreską i przystosować się do nowej innej rzeczywistości

– mówi Michał Brzeziński, CEO Clicktrans.pl.

Pobierz raport w formacie PDF

Informacje o raporcie

Raport został oparty na danych z niemal 171 tys. zleceń użytkowników serwisu Clicktrans.pl dotyczących transportu samochodów w latach 2011-2020.

Autorzy raportu

Malwina Karczewska

Izabela Pawlik

Konrad Donasewicz

Agnieszka Korzeniewska

Karolina Klein

Kontakt

Izabela Pawlik

izabela.pawlik@clicktrans.pl
clicktrans

Clicktrans.pl to serwis łączący osoby i firmy poszukujące transportu z przewoźnikami. Wystartował w 2010 roku i od tego czasu jest największym tego typu serwisem w Polsce. Idea Clicktrans polega na połączeniu osób szukających transportu dużych przedmiotów z przewoźnikami jadącymi w tym samym kierunku.

Clicktrans Polska
clicktrans.pl

Clicktrans Wielka Brytania
clicktrans.com

Clicktrans Hiszpania
clicktrans.es

Clicktrans Niemcy
clicktrans.de