O ile rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii i dostosowywania się do funkcjonowania w pandemicznej rzeczywistości, o tyle rok 2021 był – przynajmniej pod kątem importu samochodów – czasem stabilizacji i ponownego wzrostu zainteresowania sprowadzaniem aut.
Wg. danych Ministerstwa Finansów, w 2021 roku sprowadziliśmy ponad 756 tys. aut, o łącznej wartości ponad 16 mln zł (dane za okres 01-11.2021). To 7,2% więcej niż w analogicznym okresie w 2020 roku*.
Na podstawie ponad 300 tys. zleceń z lat 2010-2021 przedstawiamy Raport Samochody 2021, omawiający motoryzacyjne zwyczaje Polaków w drugim roku pandemii koronawirusa.
Kolejny rok z rzędu najchętniej sprowadzamy samochody z Niemiec – w 2021 roku niemal 60% zleceń na import samochodu do Polski pochodziło właśnie z tego państwa. Niemcy są też krajem, z którego najtaniej sprowadzaliśmy auta (średnio 1289 zł). Spośród najpopularniejszych kierunków, najdroższe było sprowadzenie auta z Hiszpanii (średnio 3546 zł).
Po dwóch latach przerwy, Volkswagen ponownie staje się najpopularniejszą marką. W 2021 roku niemal co 10. auto sprowadzone do Polski było właśnie Volkswagenem.
*Źródło: Ministerstwo Finansów
Rok 2021 potwierdził trend, który obserwujemy od 2017 roku – Polacy coraz więcej aut importują z Niemiec. W 2021 roku prawie 60% aut (59,7%) sprowadziliśmy właśnie z Niemiec. Nasz zachodni sąsiad od lat stanowi nr 1 wśród krajów, z których importujemy samochody. Z roku na rok przewaga Niemiec nad innymi krajami tylko się powiększa: w 2019 roku połowa aut została sprowadzona do Polski z Niemiec (50,7%), a zaledwie 2 lata później – już niemal 60%.
Na drugim miejscu pod kątem udziału w zleceniach na sprowadzenie auta do Polski znajduje się Francja z 11,7% udziałem – różnica między 1. i 2. miejscem wynosi więc aż 48 p. p.! Udział Francji również wzrasta w ostatnich latach, w 2020 i 2019 roku wynosił odpowiednio 9,5% i 9,4%.
Z kolei spadek udziału w zleceniach na sprowadzenie samochodu kolejny rok z rzędu zaliczyła Wielka Brytania. W 2021 roku jej udział wyniósł zaledwie 2,9% (w 2020 – 4,4%). Trend spadkowy wśród aut importowanych z Wielkiej Brytanii obserwujemy od 2017 roku.
Import auta z zagranicy do Polski w 2021 roku był droższy o 9% niż w roku 2020. Za sprowadzenie auta średnio płaciliśmy 1504 zł (w 2020 – 1378 zł).
Ile kosztowało sprowadzenie auta z poszczególnych państw? W 2021 na wszystkich najpopularniejszych kierunkach sprowadzenie auta do Polski było droższe niż w 2020. Średnia cena wzrosła od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych! Rekordzistą okazała się Wielka Brytania – import auta z tego kraju podrożał średnio o 885 zł. Z kolei najmniej wzrosła średnia cena importu auta z Austrii i Francji – odpowiednio o 54 i 57 zł.
W 2021 roku, podobnie jak w poprzednim roku, spośród najpopularniejszych kierunków najtaniej sprowadzaliśmy auta z Niemiec (1289 zł), a najdrożej – z Hiszpanii (3546 zł).
Warto pamiętać, że na wahania cen importu samochodów ma wpływ wiele rzeczy. W tym roku do stałych czynników (jak długość trasy, sprawność auta etc.) dołączyły te związane z aktualną sytuacją gospodarczą w Europie.
Do ważniejszych z nich należą z pewnością inflacja, z którą zmaga się większość europejskich państw, wzrost cen paliw oraz wzrost popytu na używane auta spowodowany m.in. trudnościami w sprowadzaniu półprzewodników do nowych samochodów. Znaczenie wciąż mają także dynamicznie zmieniające się formalności na granicach związane z trwającą pandemią.
Dodatkowo do wzrostu ceny importu aut z Wielkiej Brytanii z pewnością przyczyniło się również znaczne zwiększenie formalności celnych (następstwo Brexitu) i związany z nim spadek aktywności przewoźników na tych trasach.
W 2021 roku w przeliczeniu na kilometr najtańszy był transport z Hiszpanii (1,28 zł/km), a najdroższy z Austrii (1,98 zł/km). Średnia cena za kilometr najbardziej wzrosła na trasach z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii. Z kolei na trasach z Francji i Danii średnia cena za kilometr pozostała niemal niezmienna.
W 2021 roku Polacy najchętniej sprowadzali auta do województw: mazowieckiego, dolnośląskiego i małopolskiego. Województwo dolnośląskie po raz pierwszy znalazło się w ścisłej czołówce. Poza TOP3 wypadło z kolei województwo śląskie (10,6%) – pierwszy raz od roku 2014.
Poza 4 najpopularniejszymi województwami, udział żadnego nie przekroczył 10%.
Liderem pod kątem udziału w sprowadzaniu aut do Polski kolejny raz okazała się Warszawa (niezmiennie od 2015 roku). Polacy do Warszawy sprowadzili 4,1% samochodów.
Udział poszczególnych polskich miast w sprowadzaniu aut rozkłada się jednak dość równomiernie – poza Warszawą żadne nie przekracza 3%. TOP10 najpopularniejszych miast, do których Polacy sprowadzają samochody to zaledwie 18,4% udziału w zleceniach na transport aut do Polski.
Po dwóch latach przerwy na szczyt listy wraca Volkswagen z 9,8% udziału w zleceniach na sprowadzenie auta do Polski. Marka ta była niekwestionowanym liderem do roku 2018. W latach 2019-2020 oddała pierwsze miejsce Audi (2020) i BMW (2019), ale w 2021 roku wróciła na szczyt.
Na drugim miejscu uplasował się Opel z 8,4% udziału. To awans w stosunku do roku 2020, kiedy Opel znajdował się na 3. pozycji.
Volkswagen okazał się nie tylko najpopularniejszą marką, ale również tą, która zanotowała największy wzrost udziału w porównaniu z zeszłym rokiem (+3,8 p.p.) Z kolei największe spadki udziału obserwujemy na markach, które w zeszłych latach święciły triumfy – BMW (-1,3 p.p.) i Audi (-1,4 p.p.).
Z Niemiec, Szwecji i Austrii najczęściej sprowadzamy Volkswageny, a z Belgii - Ople. Z kolei z Wielkiej Brytanii, Holandii i Hiszpanii w 2021 importowaliśmy przede wszystkim BMW. Z Włoch i Francji jak co roku sprowadzamy przede wszystkim tamtejsze, rodzime marki – odpowiednio Fiata i Renaulta.
Udział samochodów luksusowych od 2019 z roku na rok stopniowo maleje. W zeszłym roku spadek ten był jednak szczególnie widoczny – udział marek luksusowych wśród zleceń na sprowadzenie samochodu do Polski wyniósł zaledwie 6,7% (2,8 p.p. mniej niż w 2020 roku). W gronie aut luksusowych sprowadzanych do Polski znajdują m.in. Jaguar, Porsche, Lexus czy Bentley.
Raport został oparty na danych na danych z 306 811 zleceń użytkowników serwisu Clicktrans.pl dotyczących transportu samochodów w latach 2011 - 2021. Raport opublikowano w lutym 2022 roku.
Katarzyna Kant-Wysocka
Malwina Karczewska
Konrad Donasewicz
Agnieszka Korzeniewska
Karolina Klein
Clicktrans.pl to serwis łączący osoby i firmy poszukujące transportu z przewoźnikami. Wystartował w 2010 roku i od tego czasu jest największym tego typu serwisem w Polsce. Idea Clicktrans polega na połączeniu osób szukających transportu dużych przedmiotów z przewoźnikami jadącymi w tym samym kierunku.