Transportowy business plan – międzynarodówka

Tak jak w każdej innej branży tak i w transporcie firmę otwieramy żeby zarabiać. Im więcej zarobimy, tym lepiej. Niestety nie żyjemy w okresie rozkwitu, więc dobre zarobki wymagają stosownie dużych nakładów. Proszę również wziąć pod uwagę, że od długiego czasu w transporcie panuje recesja. W związku z tym wiele firm tych dużych i tych malutkich boryka się z poważnymi problemami finansowymi.

 Zakup samochodu

Rozważając zakup samochodu odradzam nabywanie fabrycznie nowego pojazdu, zwłaszcza w sytuacji gdy zaczynamy od zera. Nowy Renault Master plandeka 10 palet kosztuje około 120.000 zł. Po trzech latach jego wartość wynosi już tylko 60.000 zł. Jeżeli doliczymy nadpłatę z tytułu leasingu powstaje nam całkiem spora kwota którą musimy zarobić. Z kolei zakup starszego samochodu może nas postawić w sytuacji, że pojazd który jeszcze spłacamy może wymagać sporych nakładów finansowych.

Renault_Master_III

Zdj. S 400 Hybrid

Przeglądając ogłoszenia do gustu przypadł mi Renault Master, rok 2013 na bliźniaku, 10 palet, 150 KM, ładowność 1.150 kg, przebieg 170.000 km. Cena 65.500 netto, czyli z VAT wyjdzie 80.565 zł.

Oglądałem tańsze pojazdy w tych rocznikach, jednak z reguły miały większe przebiegi, nawet na zdjęciach widoczne były ślady intensywnej eksploatacji. Ponadto w większości były to auta 8 palet. Niby niewiele, jednak często właśnie to niewiele decyduje o tym, że to właśnie my dostaniemy zlecenie. Nadmienię, ze Master jest dosyć fajnie pomyślanym samochodem pod względem funkcjonalności kabiny. Poza tym wybrany przeze mnie samochód ma firanę a nie zwykłą plandekę- ułatwia ładowanie, postawiony jest na bliźniakach. Mniejsze zużycie opon, gdzie ciężar rozłożony jest na 4 koła tylnej osi a nie 2.

 Leasing

Nie będę w tym miejscu porównywał ofert firm leasingowych, bo każdy z was musi zrobić to sam. Posłużę się tutaj ogólnodostępnym kalkulatorem leasingu. Dodam, że warto odwiedzić kilku dealerów, ponieważ również na używany samochód możemy otrzymać leasing 105%. Z założenia suma wpłaconych przez nas pieniędzy wyniesie 105% początkowej wartości pojazdu. Ofertą tą są również objęte pojazdy dwu-trzyletnie, które w swojej ofercie posiadają również autoryzowani dealerzy. Samochody takie są po przeglądach w autoryzowanych stacjach obsługi i również objęte są gwarancją.

Zdecydowałem się spłacić auto w ciągu czterech lat. W chwili jego spłaty samochód będzie miał już 6 lat, może więc już sprawiać problemy. Płacić leasing i jednocześnie remontować nie chciałbym. Mowa oczywiście o Renault Master z ogłoszenia w cenie 80.565 zł brutto, leasing na warunkach ogólnych. Wpłata 20%, wykup po zakończeniu umowy 1%. Więc: pierwsza wpłata wyniesie 13.100 zł netto, czyli 16.113 zł. Miesięczna rata wyniesie 1.198 zł netto – 47 rat. Brutto zapłacimy więc 1.474 zł. Do leasingu musimy doliczyć pełen pakiet OC i AC = 2.500 zł rocznie. Polisa Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika 1.700 zł. Będziemy wozili różne rzeczy więc warto wykupić lepszą polisę.

Mamy firmę – wystarczy sama rejestracja, nie ma wymogu licencji. Wydaliśmy 20.313 zł – jesteśmy gotowi do pracy. Nowicjuszom nie polecam pracy w oparciu o giełdy, lepiej podpisać umowę ze spedycją. Z drugiej strony powiem, że warto jednocześnie wykupić giełdy i systematycznie do nich zaglądać. Zdobędziemy przez ten czas ogólne pojęcie co, z czym i jak. Nawiążemy ponadto nowe kontakty. Część z zarobionych naszą pracą pieniędzy utrzymujemy spedycję- ich zarobek to różnica pomiędzy rzeczywistą wartością zlecenia a płaconą nam stawką kilometrową.

Przychody

pieniadze

Miesięcznie nie jesteśmy w stanie przejechać więcej, niż 18.000 km. W praktyce średnie dystanse wynoszą 16.000 km. Stawki, na jakie możemy liczyć to 1,60 zł netto km ładunkowy i 0,80 zł dojazdowy- często za pierwsze 100 km dojazdu płacimy sami. W tych 16.000 km 2.000 km wyjdą nasze dojazdy. Więc miesięczny obrót będzie wyglądał następująco:

14.000 km x 1,60 zł + 2.000 km x 0,80 zł = 22.400 zł + 1.600 zł = 24.000 zł

Podatki

W tym miejscu zaznaczę, że usługi transportu międzynarodowego objęte są stawką podatku VAT wynoszącą 0%. Należy przy tym uzyskać ze stosownego Urzędu Skarbowego stosowny dokument w tej sprawie. Zatem kwestia VAT zależy od naszej umowy ze spedycją. Jeżeli umówimy się na stawkę 23% będziemy płacili duże podatki, ponieważ większość naszych kosztów będą to zagraniczne rachunki na paliwo zawierające obcy podatek obrotowy. W przypadku Niemiec możemy starać się na koniec roku o jego zwrot. Oczywiście będzie to stanowiło nasz przychód od którego będziemy musieli zapłacić podatek dochodowy.

Koszty

Księgowa

W miejscu tym wyłania się kwestia wyboru opodatkowania, rozliczeń. Aby uchronić się od nieprzyjemności warto korzystać z biura rachunkowego. Miesięczny koszt nie powinien przekroczyć 1.230 zł brutto. Będziemy wystawiać rachunki uproszczone, jednak z uwagi na leasing samochodu oraz nieuniknione frachty krajowe lepiej być płatnikiem VAT.

Paliwo

Faktu, że warto w Polsce tankować jak najwięcej nie muszę chyba nikomu specjalnie tłumaczyć. Z kolei za granicą nie tankujmy przy autostradach oraz w strefach nadgranicznych- zaoszczędzimy w ten sposób cenne euro. Warto również odwiedzać Luksemburg– paliwo jest tam tańsze.

Każdego miesiąca w Polsce pokonamy około 2.000 km. Zbiornik 110 litrów, na litrze paliwa przejedziemy przy zużyciu 12l/ 100 km 8,3 km. Doliczmy do tego tankowanie pod korek na granicy- powiedzmy 80 litrów, dzięki czemu taniej przejedziemy pierwsze 900 km. Można oczywiście wozić paliwo w baniakach, jednak w razie kontroli narażamy się na spore problemy, a w konsekwencji mandaty i grzywny. Więc krajowe wydatki na paliwo wyniosą:

2.000 km : 8,3 km = 241 litrów + tankowanie granica 80 litrów = 321 litrów

321 litrów x 4,60 zł = 1.476 zł – VAT 23% = 1.200,49 zł netto, VAT = 275,51 zł.

Pozostaje nam do przejechania 13.100 na droższym paliwie, potrzebujemy więc:  13.100 km : 8,3 km = 1.578, 3 litrów

Nie wnikając w różnice cen, kursy walut zakładam, że 1 litr ON = 1,5 Euro, 1 Euro = 4,30 zł. Pamiętajmy, że w rozliczeniach musimy posługiwać się średnim kursem NBP waluty/ sprzedaż w dniu transakcji. Dodam, że paragony z zagranicznych stacji paliw muszą być ostemplowane, inaczej Urząd Skarbowy może nam nie uznać ich jako kosztów. Tak więc wydatki na paliwo wyniosą orientacyjnie:

 1.580 litrów x 1,5 Euro = 2.370 Euro x 4,30 zł = 10.191 zł

Podsumowanie

Pora na podsumowanie pierwszego miesiąca działalności- z uwagi na zakup samochodu rozliczenie będzie wyglądało inaczej, niż w kolejnych miesiącach.

Pierwszy miesiąc koszty VAT

samochód wpłata 16.113 zł (wpłata stanowi jednocześnie pierwszą ratę) + paliwo 1.476 zł + biuro rachunkowe 1.230 zł + telefon z internetem 250 zł + giełdy transportowe 400 zł = 19.469 zł brutto. Zapłaciliśmy zatem 3.641 zł podatku VAT, koszt netto wyniósł zatem 15.828 zł. Ponieważ wystawiamy rachunki uproszczone ze stawką 0% możemy ubiegać się o zwrot tego podatku od Urzędu Skarbowego. W niedalekiej przyszłości będzie to solidny zastrzyk, jednak przez pierwsze 3 miesiące czekają nas jedynie wydatki.

Pierwszy miesiąc rozliczenie netto

koszty VAT netto 15.828 zł + ubezpieczenia 4.200 zł + paliwo 10.191 zł + ZUS (stawka preferencyjna przez pierwsze 2 lata działalności gospodarczej) 450 zł = 30.669 zł. Razem mamy więc wydane 34.310 zł.

Księgowo ponieśliśmy stratę w wysokości: 24.000 zł obrót – 30.669 zł kosztów = strata 6.669 zł.

Nie zapłacimy więc podatków, a wykazaną stratę odliczymy sobie w następnym, drugim miesiącu naszej działalności.

Będzie on wyglądał następująco:

Drugi miesiąc koszty VAT

rata leasingowa za samochód 1.474 zł + paliwo w kraju 1.250 zł + biuro rachunkowe 1.230 zł + telefon z internetem 250 zł + giełdy transportowe 400 zł = 4.604 zł. Za ten miesiąc możemy liczyć na zwrot podatku VAT w wysokości 860,91 zł, kwota kosztów netto 3.743, 09 zł.

Drugi miesiąc koszty netto

koszty VAT netto 3.743 zł + paliwo zagranica 10.191 zł + ZUS 450 zł = 14.384 zł

Dochód w drugim miesiącu netto: obrót 24.000 zł– 14.384 zł = 9.616 zł.

Ponieważ w zeszłym miesiącu ponieśliśmy stratę kwota dochodu do opodatkowania powinna zostać o nią pomniejszona, więc:

9.616 zł – 6.669 zł = 2.947 zł dochodu. Podatek dochodowy do zapłacenia wyniesie zatem: 533 zł.

Więc w drugim miesiącu mamy razem do wydania prawie 16.000 zł:

(koszty netto 3.743zł + VAT zapłacony w naszych fakturach kosztowych 861 zł + koszty bez VAT 10.610 zł + podatek dochodowy 533 zł = 15.477 zł) .

Trzeci miesiąc

Z uwagi na terminy płatności musimy założyć, że dotychczas nie otrzymaliśmy jeszcze zapłaty, której możemy spodziewać się pod koniec trzeciego miesiąca naszej działalności. Różnica pomiędzy drugim a trzecim miesiącem będzie jedynie w wysokości podatku dochodowego, który mamy do zapłacenia:

9.616 zł x 19 % = 1.827,04 zł

Teoretycznie na czysto zarabiać więc będziemy 7.788,96 zł. Nie uwzględniam w tym miejscu przeskoczenia progu podatkowego, co prędzej czy później nastąpi. Dojdą zwroty z podatku VAT, raz w roku możemy dostać zwrot podatku z Niemiec. Są to jednak sprawy, którymi powinno zajmować się biuro rachunkowe nie będę się więc w te tematy zagłębiał, chociaż w przyszłości niewątpliwie napiszę artykuł poświęcony właśnie tym zagadnieniom.

Wydatki trzeciego miesiąca zamkną się zatem w kwocie 17.041 zł

(wyliczenie drugiego miesiąca działalności powiększone o różnicę wynikającą z wysokości podatku dochodowego do zapłacenia: w drugim miesiącu musieliśmy zapłacić tylko 533zł- od dochodu odliczyliśmy stratę poniesioną w pierwszym miesiącu, natomiast w trzecim mamy już „czysty” do pełnego opodatkowania).

 Pora odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje otwarcie jednoosobowej firmy zajmującej się transportem międzynarodowym: 67.600 zł. 

Kwota ta stanowi sumę poniesionych wydatków przez pierwsze trzy miesiące działalności. W tym czasie jedynie wydajemy- płatności z uwagi na wielu pośredników sięgają od 60 do 90 dni, a więc trzy miesiące. Dopiero w czwartym miesiącu zaczną nam spływać pieniądze, które zarobiliśmy w pierwszym miesiącu.

Liczby mówią same za siebie. Liczmy zatem nasze siły na zamiary, ponieważ praw fizyki i ekonomii niestety oszukać się nie da.

Sprawdź też artykuł na temat tego ile kosztuje otwarcie firmy transportowej dla krajówki –> https://clicktrans.pl/strefa-przewoznika/transportowy-business-plan-krajowka/

Krzysiek

Z transportem związany od 25 lat, ostatnie 12 lat jako kierowca ciężarówek. Pracował jako kurier, prowadził własny transport, obecnie kierowca TIR w transporcie międzynarodowym. W wolnych chwilach pisze na blogu Clicktrans.pl – Strefa Przewoźnika.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *