Według danych, opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, Polacy w okresie od stycznia do października 2024 roku sprowadzili do kraju ponad 747 tysięcy aut o łącznej wartości ponad 23 milionów złotych. To o 19% więcej niż w analogicznym okresie w 2023 roku. Zbliżoną liczbę aut (ponad 747 tysięcy) sprowadzono w całym roku 2023.
Na podstawie prawie 650 tysięcy zleceń w Clicktrans z lat 2011-2024 dotyczących transportu samochodów przeanalizowaliśmy trendy w sprowadzaniu aut przez Polaków.
W 2024 roku najchętniej sprowadzano auta z Niemiec, których udział w zleceniach na transport samochodów systematycznie rośnie i wynosi już niemal 60% wszystkich zleceń z tej kategorii.
Marką sprowadzaną najchętniej był w 2024 roku Opel, który z czwartego miejsca w 2023 roku znalazł się na pierwszym. Innymi popularnymi markami były między innymi BMW, Volkswagen i Ford.
Średnia cena transportu samochodu wzrosła, ale był to wzrost niewielki - o 6%. Za sprowadzenie auta z zagranicy trzeba było średnio zapłacić 2153 zł. Również wzrosty cen na najpopularniejszych trasach nie były tak znaczące jak w 2023 roku.
Spośród popularnych tras ceny transportu samochodów spadły jedynie w przypadku Hiszpanii i Norwegii. Za transport auta z Hiszpanii trzeba było zapłacić średnio 4835 zł, o 6% mniej niż w 2023 roku (5159 zł). Transport samochodu z Norwegii kosztował natomiast w 2024 roku o 7% mniej. W 2023 roku cena wyniosła średnio 3071 zł, a w 2024 - 2850 zł.
Z roku na rok spada zainteresowanie sprowadzaniem samochodów z Wielkiej Brytanii. Udział tego kraju w zleceniach wyniósł w 2024 roku jedynie 1,6%. Jeszcze w 2017 roku Wielka Brytania znajdowała się jako druga na liście krajów, z których Polacy sprowadzają samochody najchętniej.
W 2024 roku najchętniej sprowadzano auta z Niemiec. Udział tego kraju w zleceniach na transport wzrósł w stosunku do 2023 roku o 2,6 p.p i wyniósł 58,7%. Niemcy wciąż powiększają zatem swoją przewagę i znacznie przewyższają udział innych krajów. Na drugim miejscu pod względem udziału w zleceniach znalazła się Francja, która utrzymała drugą pozycję. Udział Francji jednak nieznacznie spadł (o 0,7 p.p.) i wyniósł 10,3%. Niewielkie spadki udziału w zleceniach nastąpiły w przypadku Holandii i Belgii, jednak oba te kraje utrzymały swoje pozycje w czołówce z udziałem wynoszącym odpowiednio 8,2% i 5,2%. Warto podkreślić, że Niemcy, Francja i Holandia niezmiennie znajdują się w pierwszej trójce państw, z których sprowadzamy samochody. Na piątym miejscu znalazły się Włochy z udziałem wynoszącym 3,5 % (wzrost o 0,9 p.p. w porównaniu z 2023 rokiem). W czołówce zabrakło tym razem Szwecji. W 2023 roku udział tego kraju w zleceniach wynosił 3,9%, a w 2024 roku już tylko 2,1%.
Jeszcze w 2017 roku Wielka Brytania była druga na liście krajów, z których Polacy sprowadzali samochody. Udział tego kraju systematycznie maleje, a w 2024 wyniósł zaledwie 1,6%. To spadek jedynie o 0,4 p.p. w porównaniu z 2023 rokiem, ale warto podkreślić, że w 2017 roku udział tego kraju wynosił aż 13,9%.
W 2024 roku średnia cena transportu samochodu z zagranicy do Polski wyniosła 2153 zł. To o wzrost o 6% w stosunku do ceny z 2023 roku (2039 zł). Za sprowadzenie samochodu z Niemiec, które mają największy udział w zleceniach, trzeba było zapłacić średnio 1826 zł, czyli o 5% więcej niż w roku 2023, kiedy cena wyniosła 1733 zł.
Ceny transportu samochodów wzrosły na większości popularnych tras. Nie były to jednak tak znaczące wzrosty jak w roku 2023. Najbardziej wzrosła cena transportu samochodu z Francji - o 9%. W 2023 roku za transport auta z tego kraju trzeba było zapłacić 3137 zł, a w 2024 - 3411 zł.
Najmniej wzrosła cena transportu samochodu ze Szwecji - o 2% (2586 zł). Co ciekawe, w 2023 roku to właśnie cena na tej trasie wzrosła najbardziej, bo aż o 40% wynosząc 2540 zł.
W 2024 roku najniższa w przeliczeniu na kilometr cena transportu samochodu była cena transportu z Hiszpanii (1,8 zł/km), a najwyższa - z Austrii (2,6 zł/km). W porównaniu z 2023 rokiem najbardziej wzrosła cena za kilometr transportu samochodu z Danii - z 2,2 do 2,5 zł za kilometr. Cena za sprowadzenie samochodu z Niemiec w przeliczeniu za kilometr wyniosła w 2024 roku 2,1 zł.
W 2024 roku najczęściej sprowadzano samochody do województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego oraz dolnośląskiego. Województwa od lat znajdują się w ścisłej czołówce a ich łączny udział to niemal 50%. Udział pozostałych województw nie przekroczył 10%.
Zdecydowanym liderem w 2024 roku była Warszawa, której udział wyniósł 5,5%. Spośród innych dużych miast jedynie udział Krakowa przekroczył 3%. Transport aut do 10 najpopularniejszych miast wyniósł jedynie 20,3% wszystkich zleceń na transport samochodów do Polski.
W 2024 najpopularniejszą marką sprowadzaną przez Polaków był Opel. Co ciekawe marka ta zajęła w 2023 roku dopiero czwartą lokatę. Udział Opla wyniósł w 2024 roku 8,9% i wzrósł w stosunku do 2023 roku o 0,4 p.p. Na drugim miejscu znalazła się marka BMW z udziałem wynoszącym 8,8%, zaś na trzecim Volkswagen oraz Ford. Udział obu tych marek wyniósł 8,7%. Różnice między udziałami marek z trzech pierwszych miejsc są jednak niewielkie i żadna z nich nie uzyskała zdecydowanej przewagi nad innymi.
Z Niemiec najchętniej sprowadzano auta marki Opel, Ford i Volkswagen. Z kolei z Francji najchętniej sprowadzane były marki francuskie: Renault, Peugeot i Citroen. Z Holandii przede wszystkim sprowadzano BMW, Audi i Volkswageny. We Włoszech prym wiodły marki Fiat, BMW i Toyota.
Po dużym wzroście udziału samochodów luksusowych w 2023 roku nastąpił spadek. W 2024 roku udział aut marek premium spadł o 1 p.p. i wyniósł 12%. Wciąż jest to jednak wysoki wynik biorąc pod uwagę, że do 2022 roku udział takich aut nie przekraczał 10%.
Luksusowe auta sprowadzane do Polski to między innymi samochody takich marek jak Porsche, Bentley czy Ferrari.
Kolejny rok z rzędu obserwujemy wzrost udziału samochodów terenowych w zleceniach na transport samochodów. W 2024 roku udział ten wyniósł 12,4% - o 1 p.p. więcej niż w 2023 roku.
Raport został oparty na danych z 649 460 zleceń użytkowników serwisu Clicktrans.pl dotyczących transportu samochodów w latach 2011-2024. Raport opublikowano w styczniu 2025.
Katarzyna Kant-Wysocka
Malwina Karczewska
Konrad Donasewicz
Agnieszka Korzeniewska
Karolina Klein
Clicktrans.pl to polski serwis łączący osoby i firmy poszukujące transportu z przewoźnikami. Portal działa od 2010 roku i rozwija się w całej Europie. Idea Clicktrans polega na połączeniu osób i firm szukających transportu dużych przedmiotów z przewoźnikami jadącymi w tym samym kierunku.
Clicktrans Polska
clicktrans.plClicktrans Niemcy
clicktrans.deClicktrans Hiszpania
clicktrans.esClicktrans Wielka Brytania
clicktrans.comClicktrans Włochy
clicktrans.itClicktrans Francja
clicktrans.frClicktrans Holandia
clicktrans.nl