Dostawczak z dwiema leżankami
Omawiając temat wesprę się jednym z ogłoszeń sprzedaży samochodu. Rzecz dotyczy Iveco Daily 35C17 3,0 170KM Euro 5. Rok produkcji 2013, przebieg 54.000 km, ładowność 1.000 kg. Ceny nie podaję, ponieważ nie ona stanowi przedmiot moich rozważań.
W transporcie najważniejszy jest ładunek. Komfort i warunki życia kierowcy schodzą na dalszy plan. Z tego właśnie względu popularnym rozwiązaniem jest kabina sypialna umieszczona na kabinie kierowcy- każde wydłużenie kabiny wiąże się z ograniczeniem przestrzeni ładunkowej. Właśnie tak jest w przypadku tego pojazdu.
Każdy, kto jeździ w długie trasy wie doskonale ile musi zabrać ze sobą rzeczy. Ubrania, jedzenie, podstawowe narzędzia. Z tego powodu samochód, który omawiam na pewno nie nadaje się dla dwóch kierowców. W ciągniku siodłowym, gdzie mamy do dyspozycji o wiele więcej miejsca dwuosobowa załoga ma problemy z rozłożeniem własnych rzeczy. Tutaj natomiast będzie to praktycznie niewykonalne. Jednak dla jednego kierowcy taki samochód jest idealny.
Przestrzeń ładunkowa
Przestrzeń ładunkowa 8 palet i ładowność 1.000 kg jest dla tej wielkości pojazdu moim zdaniem niewystarczająca. Tradycyjnie zabudowane pojazdy z sypialką na dachu oferują nam 10 miejsc paletowych i co najmniej 1.200 kg ładowności. To jest właśnie cena, jaką w tym przypadku płacimy za większy komfort kierowcy. Mi osobiście bardzo podoba się ten pojazd, mam jednak jedno zastrzeżenie. Nie kupiłbym takiego samochodu nie myśląc o przyczepie- lawecie z plandeką. Fakt, że wymagałoby to montażu tachografu oraz wyrobienia licencji. Jednak moja przewaga nad innymi przewoźnikami będzie bardzo duża.
Wyrobienie licencji nie jest żadnym problemem i wbrew pozorom nie musi być bardzo kosztowne. Dysponuję za to co najmniej osiemnastoma miejscami paletowymi, kubaturą rzędu 60 metrów sześciennych oraz ładownością około 3.500 kg. Takim zestawem mogę wjechać wszędzie – DMC nie przekroczy 7,5 tony. Bez problemu mogę przewieźć samochód osobowy- dużo jest takich ofert na giełdach, czego niestety nie da się zrobić nawet autem na 10 palet. No i mam miejsce na doładunek w Iveco. Lepiej zarobię? Na pewno. Mogę się również cieszyć małym zużyciem paliwa, dużo niższym niż w ciężarówce solo, zakup takiego zestawu jest również tańszy niż ciężarówki w tym samym wieku.
iveco z taką zabudową ma rzeczywistą ładowność 500kg