Analiza SWOT firmy transportowej
Analiza SWOT to proste i przydatne narzędzie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Służy do porządkowania i analizy informacji a także może być punktem wyjścia do dalszych badań i pomiarów efektywności przedsiębiorstwa.
Po co Ci SWOT?
Każdego dnia walczymy z codziennością i głowę zaprzątają nam pytania:
- Czy kierowca dojechał na czas?
- Czy 10-tego wystarczy na wypłaty?
- Czy spedycja nas nie oszukuje?
- Czy kierowcy nie kradną paliwa?
- Znowu podatki, kary, ubezpieczenia….
W tej walce dnia codziennego najważniejsze rzeczy potrafią przejść nam koło nosa. Nie zauważamy zmian zachodzących globalnie lub niesamowitych okazji pojawiających się na wyciągnięcie ręki.
SWOT to taka chwila, w której możemy zatrzymać się w tej codziennej gonitwie i sprawdzić czy coś nam przypadkiem nie ucieka. Ze SWOT możemy wyciągnąć proste wnioski, które są natychmiastowe do wdrożenia w życia a ograniczają się do dwóch punktów:
- Redukuj zagrożenia i wykorzystuj szanse;
- Eliminuj słabe strony i wzmacniaj mocne strony.
Spróbujcie, SWOT jest banalnie prosty.
Zacznijcie od tego, że weźmiecie kartkę i podzielicie ją na cztery części: Mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
Objaśnienie:
S (Strengths) – mocne strony – dotyczą wnętrza przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwo ma na to bezpośredni wpływ, dzieje się teraz) – wszystkie czynniki, które stanowią atut, przewagę konkurencyjną, zaletę przedsiębiorstwa,
W (Weaknesses) – słabe strony – dotyczą wnętrza przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwo ma na to bezpośredni wpływ, dzieje się teraz) – wszystkie czynniki, które są słabością, wadą lub barierą dla przedsiębiorstwa,
O (Opportunities) – szanse – dotyczą otoczenia przedsiębiorstwa, rynku i konkurencji (przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu, mogą wydarzyć się w przyszłości) – wszystkie czynniki, które są szansą dla przedsiębiorstwa na korzystną zmianę, poprawę, ulepszenie.
T (Threats) – zagrożenia – dotyczą otoczenia przedsiębiorstwa, rynku i konkurencji (przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu, mogą wydarzyć się w przyszłości) – wszystkie czynniki, które stanowią niebezpieczeństwo dla przedsiębiorstw niekorzystnej zmiany.
PRZYKŁAD:
Zróbmy analizę mocnych i słabych stron przykładowej firmie transportowej wraz z szansami i zagrożeniami zachodzącymi w jej otoczeniu w Polsce
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
– wykorzystywanie narzędzi telematycznych ułatwiających pracę
– kompetentni, wyszkoleni pracownicy; – stała od lat kadra kierowców – mała rotacja; – wdrożony system zarządzania jakością ISO; – w większości nowoczesna flota pojazdów zgodna z normą EURO 6; – wykorzystywanie efektu skali; – wykształcona i kompetentna kadra zarządzająca; – bieżące reagowanie na zmieniające się prawo polskie i europejskie; – dobre stosunki i współpraca z firmą księgową; – wypracowana pula lojalnych klientów; – zoptymalizowane koszty działalności przedsiębiorstwa, – ceny za usługi niższe niż konkurencji; – wysoka jakość świadczonych usług.
|
– kilka pojazdów przestarzałych technologicznie, wymagających wymiany lub ciągłych napraw;
– działalność tylko w zakresie transportu drogowego – brak usług komplementarnych takich jak odprawy celne, usługi logistyczne; – brak wiedzy marketingowej o oczekiwaniach klientów; – trudności w pozyskiwaniu nowych kierowców; – zbliżający się wiek emerytalny części kierowców; – duża rotacja wśród nowych pracowników; – zbyt wolna reakcja na działania konkurencji; – stałe naśladowanie konkurencji, nie wprowadzanie własnych rozwiązań, ciągłe pozostawanie o krok za konkurencją; – ryzykowane inwestycje – wchodzenia w nowe obszary działalności, przykładowo otwarcie nowego magazynu wysokiego składowania, bez gwarancji jego zapełnienia; – wysokie podatki; – wysokie raty leasingowe; – ciągnące się za firmą niespłacone kredyty; – sprawa w sądzie z klientem o spowodowanie szkody w transporcie; – duża konkurencja na rynku; – cena najważniejszą wartością w oczach klienta. |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
– wzrastające potrzeby transportowe ogółu społeczeństwa;
– rozwój gospodarczy kraju i Unii Europejskiej – wysoki udział polskich firm świadczących usługi transportowe na rynku międzynarodowym; – opinia Polski jako taniego przewoźnika; – w miarę korzystny układ sieci transportowej, także dla usług tranzytowych; – poprawa stanu technicznego dróg – rozwój technologii – pojawianie się inteligentnych aut niewymagających kierowcy. |
– wprowadzanie płac minimalnych przez kolejne państwa europejskie;
– brak reakcji ze strony polskiego rządu na problemy polskich przewoźników; – groźba wzrostu podatków, obciążeń finansowych, innych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, – narastające zatłoczenie dróg w Europie; – wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa; – rozwój technologii – tylko nieliczni w porę zareagują na zmianę; – wzrastająca konkurencja innych przewoźników na rynku usług transportowych; – pojawianie się nowych kar, wymagań, obciążeń zarówno na rynku polskim jak i europejskim. |
TERAZ Wasza kolej!
A co z tym dalej można zrobić, prócz wspomnianej redukcji zagrożeń, wykorzystywania szans, eliminacji słabych stron i wzmacniania mocnych?
Analiza SWOT to również narzędzie wykorzystywane do tworzenia całej strategii dla firm. Wyboru optymalnej strategii działania możemy dokonać poprzez sumowanie ilości szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron. Następnie wybieramy odpowiednią strategię w zależności od najsilniejszej – wykazującej najwięcej powiązań ćwiartki:
POTENCJAŁ PRZEDSIĘBIORSTWA / SCENARIUSZE OTOCZENIA |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
SIŁA | Strategia agresywna | Strategia konserwatywna |
SŁABOŚĆ | Strategia konkurencyjna | Strategia defensywna |
Jeżeli spodoba się Wam SWOT, to kilka słów więcej o strategiach będzie następnym razem 🙂
Siuper analiza ! Dzikuje! Masz coś wiecej z analiz SWAT firm logistycznych?