Wypromuj swoją firmę transportową na rynku
To w jakim tempie nasza firma transportowa będzie się rozwijała zależy w dużej mierze od naszych decyzji, wykorzystanych narzędzi i kierunków, które obierzemy. W naszej gestii leży to, żeby firma działała jak najsprawniej i możemy jej w tym pomóc. Może część z Was uzna promocję firmy transportowej za zbędny luksus i niepotrzebny wydatek, jednak patrząc z szerszej perspektywy powinna się Wam zapalić lampka olśnienia, mówiąca o pojawiającej się szansie.
Case study:
Załóżmy, że przez pierwszy rok funkcjonowania firmy miałeś trzy busy, które pracowały z małymi przerwami prawie cały czas. Przeliczyłeś wszystkie za i przeciw i podjąłeś decyzję o leasingu kolejnych 7 samochodów dostawczych. Twój tabor obecnie liczy 10 aut, z czego posiadasz 3 własne i 7 w leasingu.
W jaki sposób marketing może pomóc Twojej firmie?
W tym artykule będę używał słowa marketing naprzemiennie ze słowem promocja, chociaż te pojęcia są jak kwadrat i prostokąt. Każdy kwadrat jest prostokątem, ale odwrotnie to nie zawsze działa. Tak samo z marketingiem i promocją. Promocja jest jednym z elementów marketingu, ale sam marketing jest pojęciem znacznie od niej szerszym.
Wracając do Twojej firmy transportowej. Zacznij od określenia swoich grup docelowych, czyli grup osób, do których potrzebujesz wystosować jakiś komunikat.
Najprawdopodobniej okaże się, że będziesz miał dwie główne grupy docelowe: klientów bezpośrednich, w końcu to oni zlecają Ci przewóz (Twój portfel własnych klientów, którzy bezpośrednio zlecają Ci transport bez pośredników) oraz pracownicy: kierowców, jeżeli cierpisz na ich niedobór, a Twoje auta coraz częściej nie jeżdżą, bo nie ma kto ich prowadzić; spedytorów, którzy ogarną cały ten rozgardiasz itp.
Podsunę Ci dziś kilka metod, które pomogą Ci pozyskać Klientów:
- Komentarze i opinie Twoich klientów – najlepszą formą reklamy są opinie Twoich klientów zostawione na Twojej stronie internetowej bądź Twoim profilu na giełdzie transportowej. Rekomendacje innych klientów są najlepszą i najbardziej skuteczną formą reklamy. A co najważniejsze – bezpłatną i prawdziwą!
- Portale branżowe i gazety branżowe – Zastanów się, kim są zwykle Twoi klienci? Czy produkują mięso, sery a może wytwarzają okna? Znajdź portale branżowe odpowiadające ich branży, przykładowo portale rynku spożywczego lub rynku wytwórców okien. Umieść na tych portalach swoją reklamę, w postaci banneru lub artykułu sponsorowanego. W reklamie powiedź klientowi, dlaczego właśnie Tobie powinien zlecić transport? – przykładowo: przewozisz w temperaturze kontrolowanej, gwarantujesz idealne zabezpieczenie okien przed zniszczeniem w czasie transportu, odbierasz telefony 24 H, masz doświadczenie w przewozie żywności, które możesz udowodnić – podkreśl cechy, które wyróżniają Ciebie na tle konkurencji. Zaznaczę: możesz mierzyć skuteczność tej formy reklamy (jeżeli nie mierzysz tego sam, poproś o raport portalu, na którym wykupiłeś reklamę).
- Targi i eventy branżowe – Jeżeli wzięcie udziału w targach w roli wystawcy jest dla Ciebie zbyt wysokim wydatkiem, zawsze możesz przyjść na targi jako odwiedzający. Grunt, żebyś rozmawiał z ludźmi, zbierał kontakty, rozdawał wizytówki.
Na targach transportowo-logistycznych raczej powinieneś być wystawcą, bo to właśnie producenci różnych wyrobów przyjdą szukać miedzy stoiskami godnego zaufania partnera w biznesie lub po prostu najniższej ceny. Jako wystawca nie zapomnij o niezbędnych materiałach marketingowych – potrzebujesz broszury, oferty, katalogu lub innego materiału papierowego (tak, jeszcze jesteśmy przyzwyczajeni do papieru), który możesz przekazać zainteresowanemu klientowi. Przydadzą się też krówki lub inne drobiazgi, które przełamią pierwsze lody.
Jeżeli jednak odwiedzasz targi mięsne, papiernicze, opakowań itp. spokojnie możesz być tylko odwiedzającym. Podchodź do wystawców, pytaj co produkują, czego potrzebują, gdzie przewożą towary. Rozdawaj wizytówki, pozyskuj kontakty. Jedz krówki!;)
Z drugiej strony, kolejną ważną dla Ciebie grupą docelową są pracownicy, których pozyskanie również nie jest łatwe. Co możesz zrobić, żeby chcieli przyjść do Ciebie do pracy?
- Fora i opinie w internecie – To od wpisania w Google „Nazwa firmy+opinie” zaczną sprawdzać Ciebie potencjalni pracownicy jeszcze przed pierwszą rozmową kwalifikacyjną. Kierowca zanim zdecyduje się na pracę dla Ciebie sprawdzi na forach co o Tobie piszą jego koledzy po fachu, jaką masz renomę. Nie oszukujmy się, fora internetowe i opinie o firmie, to również obszar dla Ciebie.
- Media społecznościowe – Są naszym światem, integrują pracowników. Każdy w końcu lubi pochwalić się w jakiej świetnej firmie pracuje. Jeżeli pracownik nie może wpisać na FB, gdzie pracuje, tzn., że firma jest tak mała i tym samym tak mało istotna, że nie ma się czym chwalić. Czyli może trzeba się wstydzić?
Mam nadzieję, że od dzisiaj, gdy usłyszysz słowo promocja i marketing spojrzysz na nie jako na szansę zamiast kurczowo chwytać się kieszenie w obawie, że właśnie ktoś próbuje ukraść Ci pieniądze.