[AKTUALIZACJA] Brexit – zmiany w przepisach celnych od 1 stycznia 2022
Brexit w kwestii prawa celnego został podzielony na etapy. Kolejny z nich obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Warto zapoznać się ze zmianami przed planowaną trasą do Wielkiej Brytanii. Tekst zaktualizowany 28.02.2022 r.
Od tego roku każdy, kto przewozi towary pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią, musi obowiązkowo zarejestrować się w systemie GVMS (Goods Vehicle Movement Service). Wszystkie towary przewożone pomiędzy którymkolwiek z krajów UE a Wielką Brytanią będą podlegały pełnej kontroli celnej. Zadaniem systemu GVMS jest ułatwianie szybkiego i sprawnego przepływu towarów.
Kto powinien się zarejestrować?
Zarejestrować się powinni przewoźnicy z Wielkiej Brytanii oraz spoza niej, w tym również:
- niezależni przewoźnicy samodzielnie przeprowadzający formalności celne
- firmy zlecające odbiór towarów w imieniu innego przedsiębiorstwa
- przedsiębiorstwa logistyczne wynajęte do przewozu towarów w imieniu innych firm
- przedsiębiorstwa handlu detalicznego, które zajmują się transportem własnych towarów
Z czym wiąże się brak rejestracji w systemie GVMS?
Jeśli przewoźnik w chwili próby przewozu towarów nie będzie zarejestrowany w systemie, nie będzie mógł:
- wjechać na pokład promu lub pociągu wahadłowego
- przekroczyć granicy pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią
- dokonać odprawy celnej przewożonych towarów
Przed wyruszeniem w trasę warto sprawdzić, czy konkretny port wykorzystuje system GVMS. Wszystkie wymienione są na stronie internetowej brytyjskiego rządu.
Przed rejestracją przewoźnik powinien uzyskać brytyjski numer EORI (w Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych). Powinien również założyć konto Government Gateway. Można to zrobić poprzez stronę internetową.
Dalsze zmiany dla przewoźników związane z Brexitem
To nie koniec zmian związanych z przewozem towarów pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Kolejna zmiana nastąpi 30 kwietnia, kiedy kończy się tymczasowe przedłużenie terminu kabotażu. Borykając się z kryzysem importowym związanym z mniejszą liczbą przewoźników jeżdżących na trasie do Wielkiej Brytanii, rząd zdecydował się tymczasowo złagodzić zasady kabotażu. W październiku znowelizowano ustawę i dopuszczono, żeby zagraniczni przewoźnicy podczas 14-dniowego pobytu na Wyspach mogli realizować nieograniczoną liczbę transportów. To złagodzenie zasad potrwa do 30 kwietnia, więc należy mieć to na uwadze planując trasy na kolejne tygodnie i miesiące.
Następna ważna data to 21 maja – od tego dnia do przewozu towarów w UE, Islandii, Liechtensteinie, Norwegii i Szwajcarii potrzebna będzie standardowa międzynarodowa licencja operatora pojazdów ciężarowych. Jeśli przewoźnik mieszka w Wielkiej Brytanii lub Irlandii Północnej, również musi posiadać taką licencję, o ile używa któregoś z takich pojazdów jak:
- samochody dostawcze lub inne lekkie pojazdy ciężarowe
- samochody dostawcze ciągnące przyczepy
- samochody ciągnące przyczepy
Od 1 lipca szykują się kolejne zmiany: wymagane będzie posiadanie deklaracji bezpieczeństwa i ochrony ENS (Entry Summary Declaration). Z kolei przewoźnicy transportujący produkty zwierzęce i niektóre odzwierzęce będą musieli posiadać eksportowe świadectwo zdrowia, a dla produktów roślinnych i roślin – świadectwo fitosanitarne. Obowiązkowo trzeba będzie powiadamiać o wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego, żywności wysokiego ryzyka oraz paszy niepochodzącej od zwierząt.
Od 1 września 2022 r. dla wszystkich produktów mlecznych zostanie wprowadzona certyfikacja i kontrole fizyczne.
Natomiast od 1 listopada certyfikacja i kontrole fizyczne zostaną wprowadzone dla wszystkich pozostałych regulowanych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym produktów złożonych i produktów rybnych.
Wiele istotnych informacji na temat zmian wprowadzonych w związku z Brexitem można znaleźć w poradniku przygotowanym przez brytyjski rząd: https://transport-goods-to-and-from-eu.dft.gov.uk/pl/