Jak co roku zima zaskoczyła kierowców…
Pojawienie się pierwszego śniegu w Polsce wiąże się ze sloganami, które weszły już na stałe do naszego języka. Przykładowo możemy przywołać słynne „Zima zaskoczyła Kierowców” lub „Taki mamy klimat”.
Jednakże w całej Europie pierwszy śnieg to nie tylko mniej lub bardziej śmieszne powiedzenia ale także obostrzenia prawne, kary i restrykcje. „Mobilki, mobilki” opony wymienione? A macie może łańcuchy śniegowe w samochodzie?
Jeżeli pod lupę weźmiemy prawo nakierowane na samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony , to w niektórych krajach nie spotkają nas żadne restrykcje. Dotyczy to również Polski. Ostatnim czasem pojawił się projekt ustawy wprowadzenia obowiązku stosowania opon zimowych, jednakże ostatecznie ustawa nie weszła w życie. Także, w Polsce możemy jeździć na dowolnych oponach, pod warunkiem, że ich bieżnik będzie zachowywał minimalny poziom 1,6 mm. Obowiązku wymiany opon nie ma na Wyspach czyli mowa tutaj o Wielkiej Brytanii i Irlandii a także w większości krajów południowych (cieplejszych), takich jak Grecja i Portugalia.
Jeżeli spojrzymy na naszych najbliższych sąsiadów okaże się, że w Niemczech natrafimy na wymóg tzw. sytuacyjny czyli obowiązek występuje w zależności od warunków panujących na drodze. Prawo w tym przypadku może być interpretowane dość subiektywnie – jeżeli służby kontrolne uznają, że warunki na drodze są ciężkie taki mandat mogą nam wręczyć za brak odpowiedniego ogumienia. Kolejni nasi sąsiedzi bracia Czesi już nakaz stosowania opon zimowych posiadają. Obowiązuje on w okresie 1 listopada – 30 kwietnia na drogach specjalnie oznaczonych oraz jeżeli prognozowane są warunki zimowe. Prawo Słowacji mówi o żądaniu zimowego ogumienia w przypadku szczególnych warunków drogowych. Udając się bardziej na Wschód, natrafimy na Litwie wymóg posiadania opon zimowych w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia.
Zwróćmy uwagę na państwa, do których i z których najczęściej transportujemy. Tutaj, jako jeden z ważniejszych partnerów handlowych Polski pojawia się Francja. We Francji prawo nie nakazuje nam stosowania opon zimowych jednakże wyjątek stanowią Alpy Francuskie, gdzie nakaz występuje.
O oponach zimowych musimy zawsze pamiętać udając się do naszych północnych sąsiadów. W Norwegii, Szwecji i Finlandii bez zimowych opon i bez mandatu raczej nie przejedziemy przez kraj. W Szwecji wymaga się opon zimowych w okresie 1 – 31 marca. Z kolei w Finlandii od 1 grudnia do końca lutego. W Norwegii – teoretycznie nie istnieje obowiązek posiadania opon zimowych ale typ opony musi być dostosowany do panujących warunków atmosferycznych, czyli w praktyce powinniśmy jeździć na oponach zimowych w okresie zimowym.
Jeżeli szukacie państwa, którego w tym artykule nie wymieniono to polecamy sprawdzanie informacji na stronach rządowych lub ambasad, przykładowo: http://eccnetmalta.gov.mt/download/winter-tires-within-europe-in-iceland-and-norway/.
W przypadku, jeżeli jeździcie po Europie autem większym niż 3,5 tony to powinniście zapoznać się nie tylko z wymaganiami odnośnie opon zimowych ale także i stosowania łańcuchów śniegowych.
Dobre opracowanie dostosowane do samochodów ciężarowych przygotował Goodyear: https://www.goodyear.eu/pl_pl/images/Wymagania-w-zakresie-opon-zimowych_tcm2087-179818.pdf.
Jeżeli Waszym głównym kierunkiem są szlaki norweskie to mamy coś dla polskich kierowców samochodów ciężarowych: http://www.motherpresents.org/pl/ – jak mówią autorzy, przemawiają z przekazem wypowiedzianym przez osoby, których się słuchamy. Jeżeli nawet nie zainteresuje Was przekaz kampanii to na stronie przygotowano dla nas wykaz wszystkich niezbędnych dokumentów i obwarowań prawnych, na które natrafiamy jeżdżąc po Norwegii – warto na to zerknąć.
A doskonale sami wiecie, że z wymogiem stosowania opon zimowych czy bez i tak musimy się kierować zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem – „Nie taka zima straszna jak ją malują”.