6 działań, które pomogą Ci zdobyć zlecenia transportowe. Czy znasz je wszystkie?
Startujesz z firmą transportową bądź szukasz nowych zleceń? Podpowiadamy, co możesz zrobić, by zdobyć więcej klientów.
1. Strona internetowa firmy
To podstawowe miejsce informujące o Twojej firmie, na której możesz zamieścić informacje o oferowanych usługach, dane kontaktowe oraz opinie dotychczasowych klientów. Strona zwiększa Twoją wiarygodność w ich oczach. Jednak koszty stworzenia serwisu mogą wahać się od 3 do nawet 40 000 zł (w zależności od zaawansowania strony). Publikacja strony nie jest końcem wydatków, następnie trzeba regularnie opłacać domenę oraz różne prace administracyjne. Strona powinna być także odpowiednio zoptymalizowana zgodnie z wymogami Google, aby pojawiała się w wyszukiwarce. Jest to dodatkowy koszt. Pozycjonowaniem stron zajmują się agencje marketingowe bądź freelancerzy, koszt tej usługi może wynieść od 1000 do 10 000 zł miesięcznie.
ZALETY STRONY INTERNETOWEJ | WADY STRONY INTERNETOWEJ |
Zwiększa wiarygodność firmy. | Spore koszty budowy i utrzymania strony. |
Dobrze zrobiona strona przyciąga klientów szukających firmy transportowej w Internecie. | Trzeba niemal codziennie pracować nad serwisem, by wyróżniał się na tle konkurencji. |
2. Wizytówki internetowe
Warto zamieścić informacje o swojej firmie w różnych popularnych wirtualnych bazach firm typu Panorama Firm czy pkt.pl. Jednak z reguły zamieszczenie wizytówki wiąże się z dodatkowymi opłatami, dzięki którym staje się ona widoczna w serwisie. Z reguły bezpłatna wizytówka jest jedną z tysięcy wizytówek, do których nigdy nie dotrze potencjalny klient.
ZALETY WIZYTÓWEK INTERNETOWYCH | WADY WIZYTÓWEK INTERNETOWYCH |
Kolejne miejsce na pokazanie firmy w Internecie. | Trudno znaleźć cennik płatnych wersji wizytówek na stronach. |
Są bezpłatne (w wersji podstawowej). | Często obowiązuje cykliczna opłata z góry, np. roczna. |
3. Giełda transportowa
Internetowe giełdy transportowe dają szybki dostęp do wolnych zleceń transportowych. Warto korzystać z serwisów, które oferują darmową rejestrację i nie pobierają żadnego abonamentu, takich jak Clicktrans. Na Clicktrans codziennie pojawia się tysiące wolnych ładunków na trasach krajowych i międzynarodowych. Serwis pobiera tylko prowizję od pozyskanych zleceń, czyli płacisz, dopiero gdy zarobisz. Prowizja wynosi z reguły od 3% do 7% ceny netto usługi transportowej, którą udało się wykonać dzięki serwisowi.
Ponadto, na giełdzie transportowej możesz stworzyć swój Profil Przewoźnika, na którym znajdą się wszystkie wykonane zlecenia, komentarze klientów, licencje czy certyfikaty. Jest to dobra wizytówka, którą możesz pokazywać potencjalnym klientom, jeśli nie masz własnej strony internetowej.
ZALETY GIEŁDY TRANSPORTOWE | WADY GIEŁDY TRANSPORTOWEJ |
Dostęp do tysięcy zleceń transportowych dziennie. | Opłaty abonamentowe wymagane przez część giełd. |
Część giełd nie ma żadnych opłat za rejestrację czy opłat abonamentowych. | Bezpośrednia rywalizacja z innymi przewoźnikami o zlecenia. |
4. Social media
Z mediów społecznościowych korzysta już ponad 19 milionów Polaków.
Najpopularniejszymi platformami jest YouTube i Facebook. Z Youtube’a korzysta 92% Polaków, a z Facebooka – 82%. Takie liczby sprawiają, że social media stają się kuszącą opcją na promocję firmy. Jednak jak zawsze stoi za tym haczyk…
Oczywiście możesz założyć profile społecznościowe swojej firmy. Założenie fanpage’a na Facebooku czy Instagramie jest bezpłatne. Jednak Polacy śledzą już kilkaset jeśli nie kilka tysięcy stron różnych firm, blogerów, sportowców itp., więc coraz trudniej przebić się z postami o własnym biznesie. Dlatego social media w praktyce to codzienna, żmudna praca nad tworzeniem społeczności wokół swojej firmy. Musisz przede wszystkim posiadać interesujące zdjęcia, filmiki czy artykuły, które przybliżą kulisy działania Twojej firmy, a nawet całej branży transportowej. Wymaga to sporej pracy i często także dodatkowego budżetu na działania reklamowe. Obecnie niezwykle trudno przebić się bez dodatkowych opłat dla Facebooka. Ponad 6 milionów firm promuje swoją działalność na Facebooku!
W skrócie oznacza to, że Facebook w pierwszej kolejności będzie pokazywał użytkownikom posty promowane. Z reguły rozwój profili społecznościowych zleca się agencji marketingowej bądź freelancerom. Koszt takich działań (wraz z budżetem reklamowym) waha się od 1000 do 6000 zł miesięcznie. Kampanie w socialach można również robić samodzielnie.
ZALETY SOCIAL MEDIÓW | WADY SOCIAL MEDIÓW |
Możliwość promocji firmy w serwisach, które codziennie śledzą miliony. | Trudność w przebiciu się – człowiek śledzi setki fanpage’y, niełatwo zainteresować go kolejnym. |
Bezpłatne publikowanie treści (choć obecnie bez reklam trudno przebić się ze wpisami na Facebooku czy Instagramie). | Musisz mieć interesujące zdjęcia, wideo, treści którymi możesz przyciągnąć uwagę. Pozyskanie ich może zabierać sporo czasu. |
5. Serwisy ogłoszeniowe i grupy na Facebooku
Klientów można znaleźć, przeszukując lokalne serwisy internetowe czy grupy na Facebooku. Warto regularnie śledzić serwisy ogłoszeniowe i dołączyć do grup, w których ludzie szukają rekomendacji na temat różnych usług bądź bezpośrednio opcji transportu. Zanim dołączysz do grupy na Facebooku, upewnij się że jej regulamin pozwala na promocję firm. Postaw na komentowanie pod postem, odpowiadając na potrzebę potencjalnego klienta niż publikację wpisów o Twojej firmie. Tego typu posty z reguły sa traktowane jako spam.
ZALETY SERIWSÓW Z OGŁOSZENIAMI I GRUP NA FB | WADY SERIWSÓW Z OGŁOSZENIAMI I GRUP NA FB |
Działanie bezpłatne. | Jest to czasochłonny proces. |
Facebook obfituje w liczne grupy tematyczne. | Trudno przebić się w gąszczu rekomendacji innych firm. |
6. Reklamy w Google
Jeśli posiadasz stronę internetową, możesz promować ją w Google – wyszukiwarce numer 1 dla internautów nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Aby rozpocząć działania reklamowe, wystarczy założyć firmowe konto na platformie Google Ads. Jednak w praktyce wymaga to często codziennej pracy eksperta, który umie obsługiwać to internetowe narzędzie. Koszt optymalizacji reklam (z budżetem reklamowym) może z reguły wynieść od 1000 do 6 000 miesięcznie. Oczywiście można samemu nauczyć sie obsługi Google Ads i tworzyć kampanie reklamowe.
ZALETY REKLAM W GOOGLE | WADY REKLAM W GOOGLE |
Twoja strona może pojawić się na samej górze wyników wyszukiwarki. | Codzienna praca nad optymalizacją reklam. |
Dotarcie do nowych klientów. | Wymaga zaangażowania eksperta z zewnątrz, który zajmuje się tematem. |