Transportowy business plan – krajówka
Jeżeli stawiamy pierwsze kroki w transporcie radzę zacząć od krajówki. Owszem, obroty, a więc i nasze zyski są dużo mniejsze niż w przypadku międzynarodówki, jednak pieniądze które musimy zainwestować również są mniejsze. Pamiętajmy również, że ryzyko niepowodzenia jest wysokie. Poza tym to, czego nauczymy się na kraju w przyszłości na pewno zaprocentuje.
Zakup samochodu. Leasing
Fiat Ducato II Facelift front 20081227 autorstwa Rudolf Stricker – Praca własna.
Rozważając zakup samochodu musimy wziąć pod uwagę, że na starszy samochód nie dostaniemy leasingu, który zasadniczo jest łatwiejszy do uzyskania niż kredyt bankowy chociażby ze względu na zabezpieczenia, których wymaga bank. Jednak biorąc pod uwagę spodziewane obroty możemy mieć kłopoty ze spłatami rat leasingowych jeżeli zdecydujemy się na zakup nowego pojazdu. Zakładam, że jesteśmy nową firmą, a kwoty którymi dysponujemy są niewystarczające aby zrealizować przedsięwzięcie jedynie z własnych środków.
Auto w leasingu nie stanowi naszej własności, my je tylko wypożyczamy, za co płacimy ratę. W przypadku kłopotów finansowych tracimy auto nawet, gdy została jedna rata do spłacenia. Rata leasingowa za nowy Renault Master 10 palet wyniesie około 2400 zł, przez kolejne 5 lat. Ponad to część instytucji finansowych wymaga stażu firmy- od trzech miesięcy i więcej.
Na jednym z portali znalazłem ciekawe ogłoszenie, na którym zbuduję opis naszego business planu. Fiat Ducato 2,3 JTD- odstąpię leasing. Rok produkcji 2009, firana 8 palet, zabudowa sypialna „kurnik”, ogrzewanie postojowe, ładowność 1390 kg, przebieg 370.000 km. Na start dobry, kiedy trochę zarobimy to na międzynarodówce również pojeździ.
Odstępne za ten samochód wynosi 14.000 zł – tyle musimy zapłacić dotychczasowemu użytkownikowi aby to auto otrzymać. Oczywiście umowa leasingowa będzie przepisana na nas, a dotychczas wpłacone raty będą zaliczone. Rata leasingowa wynosi 760 zł brutto przez 24 miesiące, wykup po zakończeniu leasingu 400 zł– samochód będzie wtedy naszą własnością.
Dla porównania analizowałem ofertę z ogłoszenia przy pomocy kalkulatora leasingu- może jednak lepiej poszukać podobnego auta i wziąć leasing od zera. Realnie ten Fiat wart jest około 35.000 zł. Chcąc kupić dokładnie taki sam samochód za pośrednictwem firmy leasingowej pierwsza wpłata wyniesie 3.840 zł brutto- 10.000 zł mniej niż oferta z ogłoszenia. Rata wyniosłaby 1260 zł przez 3 lata, wykup 4730 zł. Na ten samochód wydamy zatem 54.000 zł. Odliczając VAT realnie zapłacimy za niego 43.800 zł. Widać wyraźnie, że pieniądze do wydania w przypadku nowego leasingu są dużo większe, niż gdybyśmy się zdecydowali na przejęcie już częściowo spłaconej umowy.
W tym miejscu dodam, że będziemy musieli wystawiać faktury VAT, więc będą nam potrzebne koszty. Z tego względu leasing jest rozwiązaniem korzystnym. W przypadku zwykłego kredytu bankowego w koszty możemy wziąć jedynie odsetki od kredytu a samochód amortyzować- odliczenia ustalonych kwot od podatku dochodowego. Jeżeli kupimy auto na fakturę, to oczywiście przez jakiś czas nie będziemy płacili podatku VAT.
Rodzi się pytanie, gdzie tkwi haczyk? Przejmujemy leasingowane auto i zapłacimy za nie jego giełdową wartość, ale gdybyśmy kupili ten sam samochód z nowym leasingiem to zapłacimy 11.000 więcej. Pieniądze, które zapłacimy za odstępne nie będą w naszej księgowości udokumentowane, czyli nie odliczymy ich od podatku. Inaczej musielibyśmy doliczyć podatki, które ktoś już kiedyś zapłacił: podatek dochodowy 19 % oraz podatek VAT 23%. Zatem odstępne wyniosłoby 20.500zł brutto (14.000 kwota odstępnego za leasing + 19% podatku dochodowego 2.660zł zł = 16.660 + VAT 23 % 3.831,80 zł = brutto 2.491,80).
Ubezpieczenia
Następny wydatek: ubezpieczenia. Biorąc auto w leasingu nie mamy możliwości wyboru ubezpieczyciela OC pojazdu, musimy również płacić pełną składkę. Przygotujmy zatem kwotę rzędu 2.000 zł za rok – często rata leasingowa zawiera koszt ubezpieczenia, jednak w omawianym przypadku jest inaczej. Sprawa następna to Polisa Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika. Bez tej polisy możemy nie dostać zleceń- spedytorzy na wstępie pytają o taką właśnie polisę. Uważam, że nie warto na tym oszczędzać. Dochodzi zatem wydatek rzędu 1.200 zł.
Koszty
Możemy ruszać w trasę – podsumujmy nasze dotychczasowe wydatki. Otwarcie firmy- bezpłatne. Nie potrzeba zezwoleń, licencji, badań. Nic. Już nawet nie trzeba biegać po urzędach, wystarczy internet. Doliczmy jednak pieczątkę i druki- 100 zł. Razem samochód i ubezpieczenia 17.300 zł. Ta kwota mogłaby być mniejsza, jednak perspektywa wydania dodatkowych 11.000 zł w najbliższej przyszłości skłoniła do zainwestowania większych pieniędzy.
Prezentowany Fiat przy umiejętnej jeździe potrafi spalić 10l/ 100 km. Znam też szaleńców, którym palą 16l i więcej. Liczmy średnio te 12 l/100km co jest wartością obiektywną. Miesięcznie bez problemu przejedziemy 12.000 km. Paliwo w cenie 4,60 zł więc miesięcznie potrzeba 6.624 zł brutto. Doliczmy składkę ZUS. Jeżeli jesteśmy na stawce preferencyjnej to przez pierwsze dwa lata działalności będziemy płacili za siebie 450 zł. Inaczej ponad tysiąc- wystarczy, że w okresie ostatnich pięciu lat prowadziliśmy działalność gospodarczą, którą zamknęliśmy.
Chcąc mieć zlecenia musimy wykupić dostęp do giełd transportowych, inaczej nie mamy najmniejszych szans na zlecenia. Oczywiście prościej jeździć pod spedycją, ale na pewno zarobimy gorzej. Czyli wydatki rzędu 400 zł miesięcznie.
Obroty
Teraz policzymy spodziewane obroty. Od przebiegu odliczmy dojazdy pod załadunki, powroty do domu. Wyjdzie 10.000 km. Stawki na jakie możemy liczyć to 1,40zł + VAT. Nasz obrót wyniesie zatem 14.000 zł + VAT 23% = 17.220 zł.
Dla przykładu podam, że kupując auto ciężarowe o masie 12 ton dmc i ładowności 6 ton nie osiągniemy większych obrotów niż 19-20 tysięcy netto. O kosztach nie będę się rozpisywał, ale proszę mi wierzyć, że nie zarobimy dużo lepiej.
Podsumowanie
Pora podsumować miesiąc.
Obrót brutto minus wydatki VAT= 17.220 zł – paliwo 6.624 zł – rata leasingowa 760 zł – giełdy transportowe 400 zł – telefon z internetem 100 zł – korespondencja 50 zł = 9.286 zł. Podatek VAT do zapłacenia 1.736 zł. Zostaje nam 7.550 zł. Od tej kwoty odejmujemy ZUS więc zostaje 7.100 zł. Odliczamy podatek dochodowy 19% i pozostaje 5.751 zł.
Wspomniałem wcześniej o terminach płatności. Musimy się liczyć, że pierwsze dwa miesiące musimy pokryć z własnych środków. Więc paliwo 13.248 zł, raty leasingowe 1.520 zł, giełdy 800 zł, telefon 200 zł, korespondencja 100 zł, podatki do zapłacenia 6.178 zł.
Doszliśmy zatem do sedna sprawy. Ile kosztuje otwarcie jednoosobowej firmy transportowej w relacji krajowej? 39.346 zł.
Pamiętajmy, że są słabsze okresy jak początek roku aż do marca, również w sezonie urlopowym spadek jest wyraźnie odczuwalny. Ponad to sporej części płatności nie będziemy otrzymywać w terminie. Samochód ma swoje potrzeby- oleje, opony, naprawy, części.
W naszych rozważaniach pominąłem kwestię kredytu. Jeżeli operację transport pokryjemy z kredytu potrzebujemy więcej pieniędzy- ile? To już chyba łatwo policzyć. Pamiętajmy również, że kwota która nam zostanie musi zostać pomniejszona o ratę kredytu.
W moim przypadku mam pomysł zakupu tira. Ładunki w obie strony na mege w celu zapewnienia produkcji ok 700km za 3000brutto. W miesiącu trasy od 3 do 14 w zależności od projektu. Firma płaci od ręki 2-7 dni przelew. Czy dostane jakaś dotacje. Jakieś opinie, żeby przejrzeć na oczy
Proponuję najpierw zrobić licencje, tak jak ja to zrobiłem
opłaca się ta praca:)