O co chodzi, jeżeli nie chodzi o pieniądze – Kierowca na rynku pracy

O niedoborze kierowców na rynku pracy jest głośno. Uskarżają się przedsiębiorcy, samochody stoją puste, ZMPD przywraca zawód kierowcy do szkół.

Szacuje się, że obecnie na polskim rynku brakuje  około 100 tysięcy kierowców zawodowych . Z prognoz wynika, że do 2025 roku rynek będzie potrzebował dodatkowych 300 tysięcy. A bariera wejścia do zawodu jest niemała, ponieważ wszystkie kursy, szkolenia, egzaminy i badania to szacunkowe koszty 10-12 tysięcy złotych.

Zarobki

Kierowca na rynku pracy

PwC we współpracy ze Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” przeprowadziło badanie, którego wyniki zgodnie pokazują, że kierowcy to osoby dobrze zarabiające. Pracownik operujący na trasach międzynarodowych zarabia około 6-7 tysięcy złotych brutto. Znacznie gorzej wygląda sytuacja pracujących na rynku krajowym, ponieważ tutaj płaca wynosi około 2 tysiące zł. brutto. Nie mogłoby się obyć jednak  bez ale… Zasadnicze wynagrodzenie kierowcy jest stosunkowo niskie. Większa część zarobków kierowców jest rozliczana w ramach dodatków płacowych takich jak: ryczałty, diety i inne świadczenia wynikające z podróży służbowych. Patrząc na tą sytuację od razu powinna zapalić nam się czerwona lampka. Może pół żartem pół serio mówimy, że i tak jej nie dożyjemy, ale jednak istnieje prawdopodobieństwo, że może jednak jej doczekamy – emerytura. Obecnie płacąc niższe składki, w wieku emerytalnym nie jeden kierowca będzie miał problemy z płynnością finansową. Dodatkowo obraz ciężkiego losu emerytowanego kierowcy będzie kształtował poglądy młodych ludzi i tym bardziej zniechęcał ich do podjęcia zawodu.

Ponadto, mówiąc o formie płatności warto zwrócić uwagę, że aż 20% badanych kierowców deklarowało, że współpracują z firmami na zasadzie umów cywilnoprawnych. Ta forma współpracy  tylko zwiększają skłonność pracowników do rotacji.

Jeżeli pieniądze są ok, to dlaczego na rynku występuje taki problem z kierowcami?

Tutaj odpowiedzi należy szukać w poziomie zadowolenia z wykonywanej pracy. Badanie pokazało, że aż 56% kierowców wykazuje niski poziom zadowolenia z pracy, co przekłada na wysoki współczynnik rotacji. Dodatkowo, osoby u których poziom zadowolenia jest o połowę mniejszy od średniej deklarują chęć przebranżowienia się.

Jakie powody zmiany pracy deklarują kierowcy?

W pierwszej kolejności kierowcy mówią o wysokość zarobków (50%). Drugie miejsce zajmuje tryb pracy, rozumiany jako podział między czasem spędzanym w trasie a w domu – 22%. Kierowcy zmieniają pracę również ze względu na regularność wypłaty wynagrodzeń (a właściwie jej brak) – 14%. 11% osób zmienia pracę ze względu na stosunki z przedsiębiorcą lub bezpośrednim przełożonym. Ponadto 7% respondentów deklaruje zmianę pracy ze względu na nadużycia pracodawcy wobec wymogów dziennego czasu pracy. 6% osób żegna się z pracodawcą ze względów rodzinnych, a 5 % nie zgadza się na formę rozliczeń i wynikającą z niej wysokość składek naliczanych do emerytury.

W jaki sposób kierowcy szukają pracy?

Aż 71% kierowców wybiera pracodawcę z polecenia. Duża grupa szuka również pracy przez portale ogłoszeń (22%), fora internetowe (17%), portale branżowe i prasę (16%). Nieliczni decydują się na urzędy pracy. Czasami zdarza się również, że nowy pracodawca sam znajduje kierowcę.

Jakie czynniki kierowcy deklarują za ważne przy wyborze nowego pracodawcy?

W kolejności, kierowcy zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, klasę samochodu, tryb pracy, regularność wypłat, relacje na poziomie pracodawca kierowca, formę naliczania wynagrodzeń i szkolenia.

Z której strony nie patrzeć trafiło nam się żyć w czasach rynku pracownika. Także kierowco, masz prawo być usatysfakcjonowany swoją pracą. W przeciwnym razie pamiętaj, że inny pracodawca przyjmie Ciebie z otwartymi ramionami.

Bibliografia:

PwC  – Raport Rynek Pracy Kierowców. Raport wykonany na zlecenie i przy współpracy ze Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. 

ak@clicktrans.pl'

Marek

Pracuje w branży TSL.

You may also like...

3 komentarze

  1. perfecta1@vp.pl' Alexis napisał(a):

    buhahahahahahaaha 2000 zl brutto za jazde i spanie poza domem. Give a break…..

  2. eric9023@wp.pl' Eric napisał(a):

    Ten kto robił ten artykuł był chyba mocno nacpany nikt już za takie pieniądze nie jeździ po kraju i na zachodzie stawki są od 8-16tys kosztem że cię nie ma w domu

  3. Grzesmarty@wp.pl' Grzes napisał(a):

    Dobry jesteś daj namiar na takiego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *