Polski transport na tle Europy
W wieczornych wiadomościach słyszymy jak politycy zapewniają nas ile jest budowanych nowych dróg, jak bardzo nasze państwo się zmienia, a nam samym jak mało brakuje do reszty Europy. Jednakże kierowcy, którzy na co dzień pracują w transporcie międzynarodowym mogą potwierdzić, że wprowadzamy zmiany, jednak dogonienie reszty Europy pod względem rozwoju nie będzie takim łatwym i szybkim procesem jak mogłoby się wydawać.
Zobaczmy co mówią dane i jak wypada polski transport drogowy na tle średniej europejskiej:
JAKOŚĆ DRÓG
Poziom jakości dróg został zbadany przez Światowe Forum Ekonomiczne, gdzie przyjęto skalę: 1 – bardzo źle, 7 – dobra jakość i gęsta siatka dróg. Wartość UE wyliczono jako średnią arytmetyczną.
Jak widzimy kierowcy z wysokiej jakości dróg mogą najbardziej cieszyć się w: Holandii, Francji, Austrii, Portugalii i Danii. Z najgorszą jakością dróg mamy do czynienia w Rosji, na Malcie, Łotwie, Bułgarii i Polsce. Niestety, pod względem jakości dróg zajęliśmy piąte miejsce w rankingu, licząc od końca. Tym samym znajdujemy się dużo poniżej średniej europejskiej.
GODZINY SPĘDZONE W KORKACH
Dane przygotowane w oparciu o godziny spędzone w zatorze drogowym przez przeciętnego kierowcę rocznie. Wskaźnik opracowany przy założeniu pokonywania 30 km dwa razy dziennie (w porannym i popołudniowym szczycie) przez 220 dni roboczych. Uwzględniono wszystkie główne drogi europejskie w 27 państwach członkowskich, dla których występowały dane (2 500 000 km dróg).
Wyniki pokazują, że najwięcej godzin w zatorach drogowych spędzimy w Wielkiej Brytanii, Grecji, Belgii, Włoch, Luksemburgu. Na najmniejsze korki będziemy narażeni: w Finlandii, Estonii, Litwie, Szwecji, na Łotwie. W przypadku tej zmiennej Polska ma wyniki lepsze od średniej europejskiej, czyli mamy mniejsze problemy z zatorami drogowymi niż reszta Europy.
TERMINOWOŚĆ
Z terminowością jest u nas odrobinę gorzej niż w pozostałych państwach europejskich. Raport pokazuje wyliczoną terminowość przesyłek dostarczonych w wyznaczonym lub oczekiwanym czasie dostawy, przy założeniach, że 1 – dostawa rzadko wykonana zgodnie z harmonogramem, 5 – dostawa prawie zawsze wykonana zgodnie z harmonogramem. Wartość UE została obliczona jako średnia arytmetyczne. Te dane dotyczą wszystkich środków transportu, z włączeniem transportu kolejowego i powietrznego również.
Analiza pokazuje, że z najbardziej terminowymi dostawami spotykamy się w Luksemburgu, Niemczech, Szwecji, Belgii, Holandii. Nieterminowych dostaw możemy spodziewać się w Rosji, Bułgarii, Chorwacji, Słowenii i na Malcie.
Wiemy już, że jakość naszych dróg nie zachwyca, przesyłki nie zawsze docierają na czas, ale przynajmniej nie mamy aż tak dużych korków. Zobaczmy jak sytuacja kształtuje się pod względem:
WYPADKI DROGOWE
Jeżeli popatrzymy na dane ile osób zmarło w ciągu 30 dni na skutek wypadku drogowego w przeliczeniu na milion mieszkańców, to niestety znajdziemy się w niechlubnej, ostatniej szóstce. Tutaj na wyniki na pewno ma również wpływ system opieki zdrowotnej.
Najwięcej osób umiera w wyniku wypadku drogowego w Bułgarii, Rosji, Łotwie, Litwie, Chorwacji. Najmniej osób umiera na Malcie, w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Danii i Holandii.
Jeżeli popatrzymy na dane ile osób zmarło w ciągu 30 dni na skutek wypadku drogowego w przeliczeniu na milion mieszkańców, to niestety znajdziemy się w niechlubnej, ostatniej szóstce. Tutaj na wyniki na pewno ma również wpływ system opieki zdrowotnej.
Najwięcej osób umiera w wyniku wypadku drogowego w Bułgarii, Rosji, Łotwie, Litwie, Chorwacji. Najmniej osób umiera na Malcie, w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Danii i Holandii.
Wybiegnijmy o krok w przyszłość i skupmy się na nowych technologiach i wykorzystaniu paliw alternatywnych:
ALTERNATYWNE PALIWA
Badanie pokazuje odsetek nowo zarejestrowanych pojazdów osobowych zasilanych alternatywnymi paliwami. Za paliwa alternatywne uznano: LPG, gaz ziemny, biometan, hybrydy, czystą energię, wodór, biodiesel, E85, Bi-fuel.
Na wykresie widać drastyczną różnicę między pierwszą czwórką państw, która zwiększa zakup samochodów zasilanych alternatywną energią, są to: Włochy, Holandia, Dania, Szwecja a resztą Europy. W tym zestawieniu Polska aż tak bardzo nie odstaje od reszty europejskiej, a pojazdy hybrydowe coraz częściej widzimy na naszych ulicach.
Niby w Europie, tak blisko a zarazem tak daleko. Prawda?
Źródło danych i wykresów: https://ec.europa.eu