Jak zorganizować transport drewna?
Transport drewna – tarcica
Drewno od wieków towarzyszy człowiekowi, jest surowcem uniwersalnym i ponadczasowym. Jest przede wszystkim materiałem budowlanym, niezastąpione w produkcji mebli, używane w budowie łodzi, płyt wiórowych, zabawek i oraz instrumentów muzycznych. Towarzyszy nam także w życiu codziennym pod postacią papieru, kartonów, czy ubrań z wiskozy. Drewno to ekologiczny surowiec „z duszą”. Jest także wykorzystywany szeroko w transporcie – dość wspomnieć choćby o palecie.
Transport dłużycy a transport tarcicy
Transport dłużycy, którym zajmiemy się w kolejnych blogowych wpisach, zalicza się do najbardziej trudnych i ekstremalnych zadań w zakresie transportu drewna. Wymaga specjalistycznego nadwozia samochodu ciężarowego, przeznaczonego do transportu ściętego drewna, wyposażonego w metalowe szkielety-kłonice, przeznaczone do mocowania przewożonego towaru. Transport tarcicy jest stosunkowo mniej wymagający, gdyż tarcica jest zwykle przewożona w znormalizowanych pakietach.
Źródło: www.drewno.pl
Pakiety
Tarcica jest najczęściej przewożona w znormalizowanych pakietach zgodnych z normą ISO 4472 i normami pokrewnymi. Pakiety tarcicy są zwykle związane na obu końcach pasami lub drutem. Poniższa ilustracja dokładnie to obrazuje.
B – Kantówki w kompletnym ładunku
C – Podpory drewniane pod kompletnym ładunkiem
D – Taśma wokół kompletnego ładunku
F – Okrywa wokół kompletnego ładunku
G – Ochraniacz narożnikowy
J – Ochraniacz drewna
Odciągi transportowe
Tego rodzaju znormalizowane pakiety najlepiej sztauować na płaskich platformach wyposażonych w centralne kłonice lub ściany boczne, stosując odciągi taśmowe przepasujące od góry. Idąc za Wytycznymi odnośnie europejskiej dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym, przed załadunkiem należy sprawdzić, czy wiązania na końcówkach pakietów są dostatecznie solidne, i dodatkowo przymocować cały ładunek do pojazdu za pomocą odciągów.
1 – Odciągi przepasujące od góry
2 – Opaska wokół pakietu
3 – Kłonice centralne
4 – Taśmy mocujące (zwykle stalowe)
5 – Podstawa
6 – Pokrywa
Na koniec należy pamiętać, że drewno to towar „żywy”, co oznacza, że jeżeli mocowanie jest niewłaściwe, poszczególne części ładunku mogą poruszać się niezależnie od siebie. Istotne jest to, aby drewno nie było ładowanie na taką wysokość lub w taki sposób, że powstaje prawdopodobieństwo utraty stabilności pojazdu lub ładunku.
Transport drewna z pomocą firmy przewozowej
Jak widać transport drewna wymaga nie tylko fachowej wiedzy, ale również bardzo specyficznego sprzętu. Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, że twoje drewno dotrze do miejsca przeznaczenia bezpiecznie i sprawnie, warto rozważyć wynajęcie firmy przewozowej.
Rozważ opcję doładunku – jeśli twoje drewno będzie stanowić jedynie część ładunku przewoźnika, uda ci się sporo oszczędzić na usłudze.
Koszt transportu drewna
Cena transportu drewna jest uzależniona przede wszystkim od długości trasy, ale również od wymiarów i wagi ładunku. Wpływ na cenę ma także to, czy będziesz potrzebować pomocy przy załadunku i rozładunku.
W Polsce za transport drewna zapłacisz w granicach: 200-450 zł.
Transport drewna do Dąbrowy Górniczej za 200 zł
https://clicktrans.pl/przesylka/1-paleta-z-drewnem,2962388
Transport palety z drewnem z Długosidła do Wrocławia za 400 zł
https://clicktrans.pl/przesylka/1-paleta-z-drewnem,2962388
Transport drewna z Piekar Śląskich do Solca Kujawskiego za 450 zł
https://clicktrans.pl/przesylka/elementy-konstrukcyjne-wiaty-drewnianej-tylko-drewno,2134245
Jeśli chcesz poznać cenę transportu drewna wyceń transport na Clicktrans.pl.
Clicktrans, czyli takie klik i już? Tak mi się kojarzy, że to takie proste i już można przetransportować coś z jednego w drugie miejsce 😉
Dokładnie 🙂