E-myto dla samochodów osobowych

 

e myto, viatoll kary                                                                                        

Dlaczego jeśli jesteś kierowcą samochodu osobowego viaToll powinien Cię interesować?

O temacie e-myto (viatoll) głośno jest od dawna. Rzadko się jednak mówi o tym, że temat ten dotyczy również kierowców samochodów osobowych. Chcesz przewieźć na przyczepce motocykl, wybierasz się na wakacje kamperem ? Przeczytaj zanim to zrobisz. Do napisania o tym sprowokowała nas historia Seweryna:

Kupiłem łódkę i wypożyczyłem przyczepkę, żeby przewieźć ją na sezon do Trójmiasta. W drodze po odbiór łódki, jakieś 50-60 km na drodze ekspresowej przed Ostródą zatrzymała mnie Inspekcja Drogowa. Po 2 godzinnej kontroli zostałem ukarany mandatem 3000 zł za brak urządzenia do opłat viaToll! 7 dni za zapłacenie, bo potem kary, odsetki itp. Byłem przekonany, że ten system dotyczy tylko samochodów ciężarowych, zresztą nie ma praktycznie nigdzie oznakowania „droga płatna”. To jest paranoja. Wyobraźcie sobie: pożyczacie przyczepkę od kumpla żeby komodę przewieźć i dostajecie mandat 15 tysięcy bo akurat 5 bramek minęliście (mandaty się sumują za każdą bramownicę o czym niżej- red.). Oczywiście facet w wypożyczalni przyczepek nie wspomniał, żebym uważał na viaToll. Mój samochód ma ładowność 3200 kg i z przyczepką to było ponad 4 tony, ale właściwie każdy samochodów z dwuosiową przyczepką będzie miał taki problem, bo one mają często min. 1, 5 tony ładowności. W drodze powrotnej (już z łódką na przyczepce) chciałem kupić to urządzenie i spokojnie już wrócić do Trójmiasta, ale okazało się że to nie takie proste – zero informacji. Jak mam się dowiedzieć co i jak, jak siedzę w samochodzie a żadnych oznaczeń nie ma? Szukaliśmy na telefonie jakie drogi są objęte viaTollem i dopiero na stronie viaToll po wpisaniu trasy można się zorientować. Dla kierowców samochodów osobowych, którzy na co dzień takich informacji nie potrzebują, to nie jest takie oczywiste. Co więcej system viaToll obowiązuje nie tylko na autostradach czy drogach ekspresowych, ale na  zwykłych drogach jak np. trasa Rumia – Reda- Wejherowo. Po powrocie do domu konsultowałem się z prawnikiem czy mogę się odwołać od tego mandatu i odpowiedź brzmiała niestety: nie. A najgorsze w tej całej historii jest to, że łódka kosztowała mniej niż mandat, bo 2000 zł…

Na szczęście historie takie jak historia Seweryna niedługo będą wyglądały trochę inaczej, bo system się zmienia, ale o tym niżej.

Co to jest viatoll?

ViaTOLL (e-myto) to system elektronicznego poboru opłat. Kierowca pojazdu, który podlega systemowi, zobowiązany jest do zainstalowania w pojeździe urządzenia viaBox, które to komunikuje się z antenami na bramownicach. System e-myta obejmuje bramownice oraz urządzenia w pojazdach (viaBOX lub viaAUTO).

Kogo dotyczy system viatoll?

Obowiązuje wszystkie samochody lub zespoły pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Diabeł tkwi w szczegółach i tutaj tym szczegółem jest słowo „łącznej” oraz „dopuszczalnej”.

Dlaczego? Jeśli kierujesz samochodem osobowym z przyczepką (także przyczepą kempingową!) najprawdopodobniej Twoja łączna dopuszczalna masa przekracza 3,5 tony. Co powinieneś w takiej sytuacji zrobić? Jako kierowca takiego pojazdu masz obowiązek zainstalować w samochodzie urządzenie viaBOX. Jeśli wyjazd planujesz następnego dnia to najlepiej jeśli po prostu zmienić trasę i ominiesz trasy płatne. W innym przypadku musisz zarejestrować się tutaj: Rejestracja, podpisać umowę i wnieść kaucję 120 zł za urządzenie.

Tu znajdziesz listę punktów, w których możesz odebrać urządzenie: http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-osobowe/obsluga-klienta/miejsca-obslugi-klienta/punkty-dystrybucji.

Urządzenie należy przykleić po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu i doładować odpowiednią kwotą. Urządzenie można doładować w Punktach Dystrybucji viaTOLL, Punktach Obsługi Klienta viaTOLL lub też zdalnie przelewem. Uff i to wszystko. Po włączeniu, automatycznie po minięciu bramownicy zostanie pobrana opłata (jeśli wszystko zadziała poprawnie).

Firmy transportowe mają możliwość również wnoszenia opłat tzw. post-paid jednak system ten nie jest możliwy dla zwykłych konsumentów. ViaBox ma opcję włączania i wyłączania trybu „pojazd z przyczepą” więc jeśli jedziesz bez przyczepy po prostu przełącz tryb.

przyczepa kempingowa1
camper1
przyczepa dwuosiowa2.
łódka.

Zanim wyjedziesz na drogę spójrz w dowód rejestracyjny i zsumuj masę pojazdu plus przyczepki, przyczepy kempingowej. Nie jest ważne co na tej przyczepce przewozisz tylko to jaka masa dopuszczalna wpisana jest w dowodzie rejestracyjnym.

Obowiązek posiadania urządzenia viaBOX mają również podróżujący kamperem, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.

Jakie są kary za brak viatoll?

Kara jest bardzo wysoka: 3000 zł (kara za nieuiszczenie całości dodatkowe 1500 zł). Co najważniejsze kary te się sumują co oznacza, że jeśli kierowca zdążył minąć X bramownic otrzyma mandat w wysokości X*3000zł! Kary tej wysokości należą do najwyższych (jeśli nie są najwyższe) w Europie. Miła to zapewne też niespodzianka dla niczego nieświadomych turystów podróżujących przez Polskę kamperem.

Np. w Niemczech mandaty wynoszą ok. 200-400 euro podczas gdy w Polsce rekordzista dostał mandat na kwotę 120 tys. zł.

Historia ta zresztą skończyła się tragicznie samobójstwem kierowcy.

Szerzej o temacie viatoll kary na: http://www.karyviatoll.pl/.

Są i dobre wieści:

Po trzech latach funkcjonowania tego krytykowanego ze wszystkich stron (łącznie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich) systemu nadszedł czas na zmiany.

28 lipca 2014 roku przekazano Prezydentowi RP do podpisu zmianę ustawy o drogach publicznych. Zmianie ma ulec wysokość kary administracyjnej za nieuiszczenie opłaty dla samochodów osobowych (z przyczepkami) do 500 zł a do 1500 dla samochodów ciężarowych.

Najważniejsza zmiana dotyczy osoby, która będzie obecnie podlegała karze. Dotychczas był to kierujący pojazdem. Ustawa zmienia adresata kary administracyjnej i będzie to teraz właściciel lub posiadacz pojazdu. Jest to szczególnie ważna kwestia dla firm transportowych.

Co bardzo ważne obecnie sumujące się kary za minięcie bramownicy lub inne np. wynikające z nieprawidłowego ustawienia ViaBox) zostaną zastąpione 1 karą dziennie ( liczoną od 00.00 do 24.00) niezależnie od ilości miniętych bramownic.

Kolejna ważna zmiana to to, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma 180 dni na wszczęcie postępowania a nie tak jak dotychczas: do końca naszych dni.

Ustawa oznacza też abolicję dla kierowców, wobec których toczy się postępowanie w sprawie nieuiszczenia e-myta. Uwaga: abolicja nie dotyczy osób, które są jednocześnie właścicielem i kierującym. Nie oznacza to więc że można teraz bezkarnie unikać płacenia mandatów.

W okresie do momentu wejścia ustawy w życie stosowana będzie już nowa zasada tzn. adresatem kary jest właściciel pojazdu.

Nowelizacja ustawy zakłada również prawo do odwołania od nałożonej kary.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe zasady?

Kontaktowaliśmy się w tej sprawie 31.07 z Centrum Obsługi Klienta viaToll i na razie termin nie jest znany (padały wręcz podczas rozmowy daty 2015, 2016r). Czekamy na ogłoszenie ustawy i kolejne 3 miesiące na jej wejście w życie więc miejmy nadzieję że jednak do 2015 roku.

Skąd można wiedzieć że na danej drodze działa system viaToll?

To trudne. Jeśli wcześniej nie sprawdziłeś swojej trasy na stronie viaToll, musisz się zdać na znaki drogowe, które są bardzo słabo zauważalne i o ironio znajdują się często już na drodze płatnej. Jeśli już zobaczysz bramownicę a nie masz zainstalowanego systemu viaBox to od razu zjedź z drogi i trzymaj kciuki za to, że pocztą nie przyjdzie do Ciebie nagranie z monitoringu.

Sień dróg systemu viaToll: http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezarowe/mapa/siec-drog-systemu-viatoll

Sieć e-myta obejmuje zarówno spore odcinki autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych. Największe zagęszczenie odcinków obejmuje obszar centralnej Polski oraz Dolnego i Górnego Śląska.

Od 1 września kolejne drogi dołączają do systemu e-myta: wybrane odcinki A1, A4, S8, S14, S19 i droga krajowa nr 90,od 1 października natomiast kolejne wybrane odcinki A1 i A4. Docelowo do 2018 roku e-myto ma objąć 7000 kilometrów dróg w całej Polsce.

Kalkulator opłaty elektronicznej

Co jest najgorsze w tym wszystkim?

Plotki głoszą, że e-myto ma zacząć wkrótce obowiązywać również kierowców samochodów osobowych oraz motocykli niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej.

 

Co ciekawe system viaToll działa od lipca 2011 a w dalszym ciągu informacja o tym, że dotyczy również kierowców samochodów osobowych nie jest rozpowszechniona bo Ministerstwo Transportu nie przeprowadziło stosownej kampanii. Ciekawe dlaczego…

Masz doświadczenia z systemem viaToll? Uważacie, że zmiany, które zostaną wprowadzone są wystarczające?

Na blogu piszę o różnych aspektach transportu oraz o tym jak obniżyć jego koszty i sensownie go organizować. Interesuje mnie ekologiczne oblicze transportu i to jak w skali mikro możemy mieć na nie wpływ. Od 2010 roku rozwijam serwis aukcji transportowych Clicktrans.pl.

5 komentarzy

  1. Matt pisze:

    I jak to wygląda teraz? Jak się sprawa rozwinęła i co dalej z tym programem zrobiono? Ja z tym system styczności nie miałem, a problemy na drogach mogą chyba też wynikać ze złych oznakowań, albo ich braku, jak zresztą dało się wyczytać z artykułu. Ten system powinno się uściślić i doprecyzować, a także postawić odpowiednie oznakowania na autostradach. Znaki pionowe powinny stać http://poradnikowy.net/budowa-przy-drodze-oznakowanie-tymczasowe-drogi-lub-reorganizacja-ruchu-gdzie-szukac-pomocy/ i powinno się tym tematem bardziej zainteresować.

  2. Adam pisze:

    Nie rozumiem jednego … skąd takie bramki poznają że samochód osobowy który ciągnie przyczepę kempingową przekroczy dopuszczalne 3,5 t ??? Dopiero podczas kontroli może to wyjść…

    • baldi pisze:

      jasne ze jezeli Ciebie nie schwyca to moga nadmuchac zupelnie jak z wozkami przeladowanymi lub zle zaladowanymi…Przyklad ul JP 2 bydgoszcz duzy zle rozm lad.fotka i itd domniemywa ze jedzie w kierunku Gdanska a on pojechal na budowe ul glinki i juz byl rozladowany .Krotko mowiac zdjecie i odczyt masy nie sa zadnym dowodem bylem przy tym.Z wyjatkiem takich kier. ktorzy sie przyznaja pozdrawiam baldi

  3. Daro pisze:

    Citroen Xantia Kombi (fajny) 2 tony + duża przyczepa Tabbert 1,2 tony =3,2 tony
    karawaniarz to raczej patrzy co kupuje aby łącznie nie przekroczyć 3,5 tony !!!!

  1. 28 sierpnia 2014

    […] Należy jednak pamiętać o tym, że jeżeli masa zestawu przekracza 3,5 tony, obowiązuje Cię system ViaTOLL. Więcej o ViaTOLL znajdziesz tutaj >> […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Clicktrans sp. z o.o. przetwarza dane dla realizacji umowy, obowiązków prawnych oraz treści zgód. Masz prawa dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu. Polityka prywatności