Jak sprowadzić samochód z Niemiec? [Aktualizacja: 24 lipca 2020]

Polacy coraz częściej stawiają na niemiecką solidność i zakupują auta u zachodnich sąsiadów. O tym jak sprowadzić samochód z Niemiec rozmawiamy z Tomaszem Kikoła, właścicielem komisu „Kiki” w Morągu.

Clicktrans.pl: Zanim zdecydujemy się na samodzielną wyprawę do Niemiec, aby zakupić auto – o czym powinniśmy pamiętać?

T.K.: Jeżeli nigdy nie byliśmy w Niemczech, nie powinniśmy samodzielnie wybierać się po samochód, ponieważ może  to nas przerosnąć i cenowo, i fizycznie.

Clicktrans.pl: Gdzie zacząć poszukiwania ogłoszeń o samochodach?

T.K.: W Internecie. Jest kilka stron, na których możemy znaleźć ogłoszenia o samochodach, jest to mobile.de, autoscout24.de, ewentualnie ebay.de  – na tych portalach możemy szukać samochodów.

Clicktrans.pl: Czy warto korzystać z giełd samochodowych?

T.K.: Giełdy samochodowe praktycznie już nie istnieją, tak jak i w Polsce. Został tylko rynek internetowy. Bywają aukcje organizowane w kilku miastach na terenie Niemiec, ale są one przeważnie dostępne tylko dla przedsiębiorców, którzy posiadają działalność i trudnią się sprowadzaniem samochodów.

Clicktrans.pl: Czy istnieją fora internetowe, na które warto zaglądać, gdy chcemy sprowadzić samochód?

Fora internetowe dla sprowadzających– nie ma jako takich. Każdy handlarz ma swoje tajemnice i niechętnie się nimi dzieli, ponieważ z tego żyje i na tym zarabia.

Clicktrans.pl: Czy przydadzą nam się jakieś aplikacje?

T.K.: Z aplikacji potrzebne są tylko przeliczniki walut. Nas interesuje tylko kurs Euro w dniu zakupu. Dlatego warto zadzwonić do wybranego kantoru na granicy przed wyjazdem, w ten sam dzień zapytać się po ile jest euro – to rozwiązuje nam cały problem.

audi sprowadzane z niemiec

Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, aby sprowadzić z samochód z Niemiec?

T.K.: Podstawowa sprawa – dobra znajomość języka niemieckiego. Kupienie samochodu z ogłoszenia od rodowitego Niemca graniczy z cudem. Musimy się spodziewać, że będzie to osoba pochodzenia tureckiego lub albańskiego. Oni też nie zawsze dobrze znają niemiecki, ale komunikacja zawsze przebiega w tym języku.

Rynek niemiecki jest zupełnie inny niż rynek polski. Tam człowiek, który ma w ręku dokumenty samochodu jest praktycznie jego właścicielem – nie potrzebujemy żadnej umowy kupna i sprzedaży. Oni nie wystawiają praktycznie żadnych umów przy kupnie auta, jeżeli sprzedają na rynku niemieckim. Jeżeli kupujemy te auta z celem sprowadzenia ich do Polski i jeśli jesteśmy osobą prywatną, powinniśmy wymagać rachunku między sprzedającym (czyli właścicielem tego komisu, od którego kupujemy) a nami. Oczywiście musimy zadbać o to, aby była wpisana odpowiednia kwota – dokładnie ta sama, za którą nabyliśmy auto. To ma być rachunek. Jeżeli zdarzy się tak, że zakupimy auto od kogoś „z domu” musimy podpisać tzw. Kaufvertrag, czyli umowę polsko-niemiecką o zakupie.

Clicktrans.pl: Co zabrać ze sobą?

T.K.: Potrzebne będą pieniądze – zabieramy je zawsze „z górką” , ponieważ nigdy nie wiemy co może nas spotkać po drodze – awaria auta, pobyt w szpitalu. Jeżeli jedziemy do Niemiec, to potrzebujemy tylko dowodu osobistego – nic więcej. Jeżeli chcemy wracać samochodem na kołach to prawo jazdy.

Clicktrans.pl: Jak zorganizować taki wyjazd – czy najlepiej jechać z drugim kierowcą, czy może zabrać ze sobą/ wynająć autolawetę?

Jeżeli chcemy pojechać sami i prywatnie ściągnąć auto, najlepszym i najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem będzie wynajęcie autolawety. Ale to niestety wiąże się z niestety dużymi kosztami. Można pojechać z kimś znajomym, z kimś komu teren Niemiec nie jest obcy. Można pojechać zwykłym samochodem osobowym, niekoniecznie autolawetą i po prostu wracać wtedy na dwa samochody.  Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że obecnie zmieniły się w Niemczech przepisy i zakupionym samochodem możemy wracać na kołach tylko w przypadku, gdy ma aktualny przegląd techniczny niemiecki  i który jest dodatkowo potwierdzony pieczątką w dowodzie rejestracyjnym oraz drugim dokumentem wydawanym w postaci kartki A4 drukowanym przez stację, która robi przegląd w Niemczech. Bez tego nie mamy najmniejszej możliwości wzięcia tablic wyjazdowych tzw. celnych i wrócić tym samochodem na kołach do Polski.

Osobiście polecałbym zlecenie sprowadzenia auta jakiejś osobie zaufanej, komuś z polecenia, kto się tym trudni i załatwi to w miarę szybko i solidnie, a my nie będziemy musieli się niczym martwić.

honda sprowadzana z niemiec

Clicktrans.pl: Jak wygląda proces zakupu samochodu? Czy warto się targować?

T.K.: Oczywiście – wręcz należy się targować! Ceny podane w ogłoszeniach są cenami umownymi, więc przy dobrej „bajerze”, można dosyć dużo zejść z ceny. Dobrze jest zaopatrzyć się w miernik do lakieru oraz, jeżeli mamy możliwość, to też w komputer do podłączenia się do samochodu. Każda wada obniża wysokość ceny. Odpowiednie negocjacje ze sprzedającym mogą doprowadzić do tego, że kupimy samochód nawet o 1/3 taniej niż cena wyjściowa.

Clicktrans.pl: Jak możemy sprawdzić auto przed zakupem?

T.K.: Samochodu nie możemy nigdzie sprawdzić w Niemczech. Jeżeli będzie taka możliwość to możemy ewentualnie zrobić „małą rundkę” – te wszystkie samochody są wyrejestrowane, nie posiadają tablic rejestracyjnych, możemy tylko się przejechać po podwórku lub odpalić samochód na jakimś większym placu.

Clicktrans.pl: O jakie dokumenty powinien zadbać sprzedający?

T.K.: Dokumenty, które są potrzebne to mały brief, duży brief oraz książka serwisowa (jeśli auto taką posiada), jeden lub dwa komplety kluczyków oraz oczywiście umowa polsko-niemiecka lub rachunek/faktura, jeśli kupujemy samochód od firmy.

Clicktrans.pl: Jak wygląda kwestia tablic rejestracyjnych?

T.K.: Samochód musi mieć ważny przegląd niemiecki. Tablice rejestracyjne występują w dwóch rodzajach – z czerwonym paskiem (na miesiąc) oraz z żółtym paskiem (na 5 dni). Nie należy przekraczać tego terminu, ponieważ grożą za to surowe kary pieniężne zarówno w Niemczech jak i w Polsce. W każdej większej miejscowości mamy wydziały komunikacji Zulassungsstelle – tam załatwiamy wszelkie formalności – ubezpieczenie oraz tablice. Czas załatwienia zależnie od wielkości miasta – od 15 minut do paru godzin.

niemiecka tablica rejestracyjna z żółtym paskiem

fot. Strehi

niemiecka tablica rejestracyjna z czerwonym paskeim

fot. ThorstenS

Clicktrans.pl: W jaki sposób możemy przetransportować samochód do Polski? Jak przygotować auto do transportu?

T.K.: Jeżeli chcemy jechać na kołach, przykręcamy tablice i jedziemy. Jeżeli przyjechaliśmy samochodem osobowym, za którym ciągniemy autolawetę możemy sobie ten nasz świeżo zakupiony samochód załadować. Oczywiście, wszystkie koła powinny być przypięte specjalnymi pasami transportowymi do autolawety, zaciągnięty hamulec ręczny i jedziemy, wieziemy go sobie spokojnie do Polski, nie przekraczając dozwolonych prędkości.

Jeśli zlecamy transport firmie, wystarczy, że napiszemy jej odpowiednie upoważnienie, damy jej kserokopie dużego i małego briefu – to powinno wystarczyć tej firmie do przewiezienia nam auta pod nasz dom.

volkswagen sprowadzany z niemiec

Clicktrans.pl: Jak wyglądają formalności w Polsce?

T.K.: Formalności w Polsce ograniczają się do opłacenia akcyzy w Urzędzie Celnym – do tego potrzebujemy tylko małego i dużego briefu oraz umowy kupna-sprzedaży. Jeżeli mamy umowę polsko-niemiecką tylko w języku niemieckim to musimy ją przetłumaczyć. Tak samo tłumaczymy duży i mały brief. Po przetłumaczeniu dokumentów jedziemy na stację diagnostyczną zrobić przegląd. Następnie po zrobionym przeglądzie, opłaconej akcyzie i przetłumaczeniu dokumentów możemy udać się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania pojazdu.

 Koszt zarejestrowania w Wydziale Komunikacji wynosi 256 zł. 

Zawsze jest ta sama zasada: kupujemy auto, przywozimy je do kraju, musimy osobiście odwiedzić Urząd Celny jeżeli jesteśmy osobą prywatną,  istnieje także możliwość zalogowania się na odpowiedni portal Urzędu Celnego i zrobienie opłaty drogą internetową, ale to jest już dla bardziej wtajemniczonych 😉

Wszelkie tłumaczenia dokumentów muszą być zrobione u tłumacza przysięgłego.

 Tłumaczymy Kaufvertrag, duży i mały brief – musimy o tym pamiętać. 

Co do przeglądu – tak jak wcześniej mówiłem – jeżeli przyjechaliśmy autem na kołach, mamy ważne numery rejestracyjne, robimy przegląd na tych numerach rejestracyjnych. Teraz zmieniły się przepisy. W sytuacji, gdy nie mamy ważnych numerów rejestracyjnych i przywieźliśmy samochód na lawecie, nie musimy udawać się po próbne numery rejestracyjne (ten obowiązek został zniesiony), wystarczy, że zawieziemy samochód na lawecie do diagnosty, auto przejdzie przegląd i to wszystko. Zostaje nam tylko udanie się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania auta. W Wydziale Komunikacji osoba prywatna musi przedstawić mały brief, duży brief, umowę kupna – sprzedaży, tłumaczenie tych dokumentów, zaświadczenie o dokonanym przeglądzie, wypełnić na miejscu wniosek o rejestrację, wypełnić oświadczenie czy przywieźliśmy samochód na lawecie, czy przyjechał na kołach, czy przyjechał z tablicami rejestracyjnymi, czy też nie.

 Od dnia 4 stycznia 2016 roku został zniesiony obowiązek opłaty recyklingu – także nie płacimy już 500 zł. 

Osób prywatnych recykling w ogóle nie dotyczy, a przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność tzw. „auto-handel” są zobowiązani do podpisania umowy z trzema stacjami recyklingowymi celem zapewnienia sieci recyklingu na samochody.

Clicktrans.pl: Co trzeba zrobić, jeśli chcemy sprzedać samochód w kraju?

T.K.: Jeżeli chcemy sprzedać samochód w kraju, musimy mieć pełną dokumentację, którą przekażemy kolejnemu właścicielowi auta.

Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, żeby zarejestrować samochód w Polsce?

T.K.: Wszystkie te dokumenty o których mówiłem wcześniej – tzw. mały brief, duży brief, koniecznie musi być umowa kupna-sprzedaży, czyli Kaufvertrag, ewentualnie rachunek lub faktura.

Należy też rozróżniać cenę zakupu brutto i netto. Jeżeli samochód jest wystawiony z niemiecką fakturą VAT, możemy go kupić w cenie netto, pamiętajmy jednak o tym, że od sprzedaży w Polsce musimy odprowadzić 23%. W Niemczech VAT wynosi 19%.

Jeżeli jesteśmy osobą prywatną, bardziej opłaca nam się kupić samochód za cenę brutto niż netto.

Nie ma to dla osoby prywatnej później żadnego znaczenia i tak przecież nie jest to samochód do sprzedaży. Jeżeli jednak kupuje przedsiębiorca i chce sprzedawać samochód dalej, ewentualnie w leasing, czy na raty, lepiej dla niego będzie kupić samochód w netto – płaci i inwestuje mniej, a VAT w Polsce pokrywa leasing, ewentualnie bank.

Clicktrans.pl: Jakich modeli i marek najczęściej poszukują Polacy? 

T.K.: Najczęściej Polacy poszukują samochodów niemieckich i japońskich. Przodują tutaj Volkswagen, Audi, BMW oraz Toyota i Honda.

bmw sprowadzane z niemiec

Clicktrans.pl: Na co trzeba uważać kupując sprowadzany samochód? Dlaczego niektóre ceny są podejrzanie niskie?

T.K.: Wszystkie samochody, które są wystawione na aukcjach internetowych, na zdjęciach wyglądają pięknie. Niestety, po przybyciu na miejsce i zobaczeniu auta w rzeczywistości możemy czuć się bardzo rozczarowani, ponieważ stan auta przeważnie w znaczący sposób odbiega od stanu, który był na zdjęciach. Niestety, zdjęcia nie odzwierciedlają wszystkiego. Na zdjęciu nie posłuchamy jak pracuje silnik, nie zobaczymy jak wygląda auto z bliska.

Czasami tak się zdarza, że niska cena jest prawdziwą okazją, ale może się też okazać prawdziwą miną. Możemy to ocenić dopiero na miejscu, po dokładnych oględzinach auta.

Clicktrans.pl: Dlaczego najwięcej samochodów sprowadza się właśnie z Niemiec?

T.K.: Auta z Niemiec uważane są za jedne z najlepszych na świecie pod względem stanu technicznego. Wymogi państwa niemieckiego odnośnie stanu technicznego są bardzo wygórowane. Wszystkie auta użytkowane w Niemczech przechodzą „drastyczne” badania techniczne. Nie może być mowy o żadnej, choćby najmniejszej usterce i najmniejszej niesprawności.

Clicktrans.pl: Na koniec pytanie –  Jak trafiłeś na Clicktrans.pl?

T.K.: Na Clicktrans trafiłem przez przypadek. Szukałem przewoźnika, który przetransportuje samochód i akurat znalazłem waszą stronę.

Clicktrans.pl: Dziękujemy za rozmowę. 

Szukasz transportu dla samochodu?

 

Sprawdź nasz poradnik: Transport samochodu na autolawecie>>

Sprawdź za darmo historię samochodu sprowadzanego z Niemiec i innych krajów: https://historiapojazdu.gov.pl/

Interesują mnie proste sposoby na bezpieczny transport nietypowych przedmiotów. Na blogu staram się udowadniać, że – po drobnych przygotowaniach – przewieźć da się wszystko. Nawet jeśli kurier mówi, że się nie da.

21 komentarzy

  1. Franek pisze:

    Wyczerpujący wpis, info na pewno się przyda, dzięki! 😉

  2. Marian pisze:

    Oj przydałaby mi się jakaś laweta…

  3. Paweł pisze:

    Świetny poradnik dla osoby, która zamierza pierwszy raz sprowadzić samochód.

  4. hhh pisze:

    można kupić żólte tablice w ich urzędzie nie będąc zameldowanym w Niemczech? Niby w 2015 w kwietniu zmieniły sie przepisy?

    • Daria pisze:

      Można – do zakupu tablic celnych trzeba jednak posiadać oba briefy oraz ważny przegląd techniczny (TUV) – od 1 kwietnia 2015 (i nie jest to prima aprilisowy żart) możemy się poruszać w tym samym okręgu administracyjnym, w którym wydano tablice.

  5. Paweł z Auto Order pisze:

    Ciekawy wpis, jednak przypadków jest wiele i nigdy nie będzie jakiegoś schematu postępowania. Chcąc kupić auto z Niemiec trzeba znać język na tyle, aby wykryć ewentualne „kruczki” w umowach czy choćby dogadać się z właścicielem, co do stanu auta.

  6. yasieq pisze:

    Najlepszy jest ten tekst o drastycznych badaniach technicznych…HAHA Amerykanie chyba mają bardziej drastyczne skoro oszuści z VW płacą milionowe kary w USA za oszustwa na testach. Bo nowe samochody VW spełniają normy nawet europejskie tylko TEORETYCZNIE. W praktyce dymiących bubli i tego,że nie spełniają żadnych norm eksperci na przeglądach TuV jakoś nie widzą..Może akurat w trakcie badania spalin patrzą się w drugą stronę…ehhh

  7. Jurek pisze:

    dobra informacja, ale brakuje mi podania cen dotyczące tablic rejestracyjnych tzw celnych / czerwonych czy żółtych . A przy okazji ktoś mi opowiadał że na żółtych tablicach w Polsce nie można jeździć ?

  8. Damiannn pisze:

    Witam. Mam auto bez TuV w niemczech i mam pytanie. czy moge nim w jakis sposob wrocic na kolach? czy tylko laweta? z góry dzięki

  9. Robert pisze:

    Jeżeli chodzi o wymóg języka zgadzam się, że się przyda w trakcie wyjazdu do Niemiec, ale wystarczy zabrać ze sobą osobę która ten język dobrze ogarnia i ściągnąć auto osobiście do Polski. Nie trzeba korzystać z pomocy pośrednika w Niemczech. Ja mieszkam w Gdańsku i z bratem tak właśnie zrobiliśmy wypożyczając tu w Polsce lawetę. A z auta jesteśmy bardzo zadowoleni, bo zakup okazał się trafny, dzięki tłumaczowi którego zabraliśmy ze sobą nie było możliwości nas oszukać.

    • Jagoda Ratajczak pisze:

      To prawda, osoba znająca język niemiecki w takiej sytuacji na pewno jest na wagę złota 🙂 Panie Robercie, dziękuję za pomocny przykład.

  10. benek54 pisze:

    Czy na żółtych tablicach mogę przyjechać z Niemiec do Polski i czy w Polsce mogę na nich jechać (do 5 dni oczywiście). Co zrobić z tymi tablicami jeśli auto będzie jeszcze naprawiane u mechanika powyżej 5 dni?

  11. Adam pisze:

    Fajny poradnik. Myślę, że wielu powinno z niego skorzystać. Lepiej samemu sobie sprowadzić auto niż kupować od handlarza, bo jest większa pewność co do tego co kupujemy. Ja tak zrobiłem i jestem bardzo zadowolony.

  12. whk pisze:

    oglaszaja sie w internecie ludzie, ktorzy mieszkaja w reichu i pomagaja Polakom kupic auto bezposrednio od niemca, ja kupowalem z gosciem z drezna auto-niemcy.prv.pl, wczesniej telefonicznie ustalil ze jest pelna dokumentacja, ze sprzedaje jakis powazny gosc, umowil spotkanie, pojechalem i kupilem auto, jakiego w PL bym nie znalazl. To sie zalatwia w 1 dzien, zadna filozofia a na pewno wieksza pewnosc co do auta

  13. Grzegorz pisze:

    Chce sprowadzić auto z niemieć. Auto zostało niedawno wyrejstrowane, ale ma ważny TUW. Jak mam załatwić formalności w Niemczech krok po kroku żebym mógł wrócić na kołach do Polski?

  14. Wiktorekk pisze:

    Witam. Sam szukałem informacji na temat niemieckich tablic zjazdowych i były różne informacje. Podam własny przykład że można szybko i sprawnie zorganizować sprowadzenie i rejestrację samochodu. Znalazłem kilka ogłoszeń aut. Pierwsze auto które obejrzałem bardzo mi się spodobało i stwierdziłem że nie będę marnował czasu i go kupiłem. Właściciel komisu podał adres gdzie mam udać się po tablice zjazdowe. W Essen przy giełdzie urząd z tablicami czynny w sobotę. Za tablice zapłaciłem 120 euro i nie musiałem mieć żadnego poręczyciela. 1,5 godz. czekałem na tablice przyczepiłem do samochodu i pojechałem na nocleg. W niedziele rano wyjechałem i po wieczorem byłem w domu (wschód Polski). Więc czas jaki poświeciłem na zakup samochodu z rejestracja w Polsce to 3 dni. W sobotę kopiłem samochód i załatwiłem wszystkie formalności z tablicami, w niedziele wróciłem na kołach do Polski, w poniedziałek rano akcyza, tłumaczenia, badania i popołudniu rejestracja.

  15. Klakiernik pisze:

    Świetny poradnik, szczególnie dla laików i amatorów. Szczególnie przydatne są wyceny pism i różnych opłat niezbędnych do sprowadzenia samochodu.

  16. Plate pisze:

    Czy bez TUV mozna wyrobic zolte tablice?
    Czy mozna zjechac bez Tuv?
    Czy zolte tablice trzeba zdac w wydziale komunikacji?

    • Ole pisze:

      Bez Tuv nie ma opcji by dostać żółte tablice. Bez Tuv nie można zjechać na kołach. Żółtych tablic nie musisz oddawać w WK (wystarczy oświadczenie że auto wróciło na lawecie).

  17. Redakcja NajtaniejuAgenta.pl pisze:

    Jak dla mnie sprowadzenie samochodu z zagranicy nie jest aż tak skomplikowanym procesem. Zdecydowanie ciężej jest wyszukać odpowiedni i atrakcyjny egzemplarz, który spełni nasze oczekiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Clicktrans sp. z o.o. przetwarza dane dla realizacji umowy, obowiązków prawnych oraz treści zgód. Masz prawa dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu. Polityka prywatności