Jak sprowadzić samochód z Niemiec? [Aktualizacja: 24 lipca 2020]

Polacy coraz częściej stawiają na niemiecką solidność i zakupują auta u zachodnich sąsiadów. O tym jak sprowadzić samochód z Niemiec rozmawiamy z Tomaszem Kikoła, właścicielem komisu „Kiki” w Morągu.

Clicktrans.pl: Zanim zdecydujemy się na samodzielną wyprawę do Niemiec, aby zakupić auto – o czym powinniśmy pamiętać?

T.K.: Jeżeli nigdy nie byliśmy w Niemczech, nie powinniśmy samodzielnie wybierać się po samochód, ponieważ może  to nas przerosnąć i cenowo, i fizycznie.

Clicktrans.pl: Gdzie zacząć poszukiwania ogłoszeń o samochodach?

T.K.: W Internecie. Jest kilka stron, na których możemy znaleźć ogłoszenia o samochodach, jest to mobile.de, autoscout24.de, ewentualnie ebay.de  – na tych portalach możemy szukać samochodów.

Clicktrans.pl: Czy warto korzystać z giełd samochodowych?

T.K.: Giełdy samochodowe praktycznie już nie istnieją, tak jak i w Polsce. Został tylko rynek internetowy. Bywają aukcje organizowane w kilku miastach na terenie Niemiec, ale są one przeważnie dostępne tylko dla przedsiębiorców, którzy posiadają działalność i trudnią się sprowadzaniem samochodów.

Clicktrans.pl: Czy istnieją fora internetowe, na które warto zaglądać, gdy chcemy sprowadzić samochód?

Fora internetowe dla sprowadzających– nie ma jako takich. Każdy handlarz ma swoje tajemnice i niechętnie się nimi dzieli, ponieważ z tego żyje i na tym zarabia.

Clicktrans.pl: Czy przydadzą nam się jakieś aplikacje?

T.K.: Z aplikacji potrzebne są tylko przeliczniki walut. Nas interesuje tylko kurs Euro w dniu zakupu. Dlatego warto zadzwonić do wybranego kantoru na granicy przed wyjazdem, w ten sam dzień zapytać się po ile jest euro – to rozwiązuje nam cały problem.

audi sprowadzane z niemiec

Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, aby sprowadzić z samochód z Niemiec?

T.K.: Podstawowa sprawa – dobra znajomość języka niemieckiego. Kupienie samochodu z ogłoszenia od rodowitego Niemca graniczy z cudem. Musimy się spodziewać, że będzie to osoba pochodzenia tureckiego lub albańskiego. Oni też nie zawsze dobrze znają niemiecki, ale komunikacja zawsze przebiega w tym języku.

Rynek niemiecki jest zupełnie inny niż rynek polski. Tam człowiek, który ma w ręku dokumenty samochodu jest praktycznie jego właścicielem – nie potrzebujemy żadnej umowy kupna i sprzedaży. Oni nie wystawiają praktycznie żadnych umów przy kupnie auta, jeżeli sprzedają na rynku niemieckim. Jeżeli kupujemy te auta z celem sprowadzenia ich do Polski i jeśli jesteśmy osobą prywatną, powinniśmy wymagać rachunku między sprzedającym (czyli właścicielem tego komisu, od którego kupujemy) a nami. Oczywiście musimy zadbać o to, aby była wpisana odpowiednia kwota – dokładnie ta sama, za którą nabyliśmy auto. To ma być rachunek. Jeżeli zdarzy się tak, że zakupimy auto od kogoś „z domu” musimy podpisać tzw. Kaufvertrag, czyli umowę polsko-niemiecką o zakupie.

Clicktrans.pl: Co zabrać ze sobą?

T.K.: Potrzebne będą pieniądze – zabieramy je zawsze „z górką” , ponieważ nigdy nie wiemy co może nas spotkać po drodze – awaria auta, pobyt w szpitalu. Jeżeli jedziemy do Niemiec, to potrzebujemy tylko dowodu osobistego – nic więcej. Jeżeli chcemy wracać samochodem na kołach to prawo jazdy.

Clicktrans.pl: Jak zorganizować taki wyjazd – czy najlepiej jechać z drugim kierowcą, czy może zabrać ze sobą/ wynająć autolawetę?

Jeżeli chcemy pojechać sami i prywatnie ściągnąć auto, najlepszym i najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem będzie wynajęcie autolawety. Ale to niestety wiąże się z niestety dużymi kosztami. Można pojechać z kimś znajomym, z kimś komu teren Niemiec nie jest obcy. Można pojechać zwykłym samochodem osobowym, niekoniecznie autolawetą i po prostu wracać wtedy na dwa samochody.  Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że obecnie zmieniły się w Niemczech przepisy i zakupionym samochodem możemy wracać na kołach tylko w przypadku, gdy ma aktualny przegląd techniczny niemiecki  i który jest dodatkowo potwierdzony pieczątką w dowodzie rejestracyjnym oraz drugim dokumentem wydawanym w postaci kartki A4 drukowanym przez stację, która robi przegląd w Niemczech. Bez tego nie mamy najmniejszej możliwości wzięcia tablic wyjazdowych tzw. celnych i wrócić tym samochodem na kołach do Polski.

Osobiście polecałbym zlecenie sprowadzenia auta jakiejś osobie zaufanej, komuś z polecenia, kto się tym trudni i załatwi to w miarę szybko i solidnie, a my nie będziemy musieli się niczym martwić.

honda sprowadzana z niemiec

Clicktrans.pl: Jak wygląda proces zakupu samochodu? Czy warto się targować?

T.K.: Oczywiście – wręcz należy się targować! Ceny podane w ogłoszeniach są cenami umownymi, więc przy dobrej „bajerze”, można dosyć dużo zejść z ceny. Dobrze jest zaopatrzyć się w miernik do lakieru oraz, jeżeli mamy możliwość, to też w komputer do podłączenia się do samochodu. Każda wada obniża wysokość ceny. Odpowiednie negocjacje ze sprzedającym mogą doprowadzić do tego, że kupimy samochód nawet o 1/3 taniej niż cena wyjściowa.

Clicktrans.pl: Jak możemy sprawdzić auto przed zakupem?

T.K.: Samochodu nie możemy nigdzie sprawdzić w Niemczech. Jeżeli będzie taka możliwość to możemy ewentualnie zrobić „małą rundkę” – te wszystkie samochody są wyrejestrowane, nie posiadają tablic rejestracyjnych, możemy tylko się przejechać po podwórku lub odpalić samochód na jakimś większym placu.

Clicktrans.pl: O jakie dokumenty powinien zadbać sprzedający?

T.K.: Dokumenty, które są potrzebne to mały brief, duży brief oraz książka serwisowa (jeśli auto taką posiada), jeden lub dwa komplety kluczyków oraz oczywiście umowa polsko-niemiecka lub rachunek/faktura, jeśli kupujemy samochód od firmy.

Clicktrans.pl: Jak wygląda kwestia tablic rejestracyjnych?

T.K.: Samochód musi mieć ważny przegląd niemiecki. Tablice rejestracyjne występują w dwóch rodzajach – z czerwonym paskiem (na miesiąc) oraz z żółtym paskiem (na 5 dni). Nie należy przekraczać tego terminu, ponieważ grożą za to surowe kary pieniężne zarówno w Niemczech jak i w Polsce. W każdej większej miejscowości mamy wydziały komunikacji Zulassungsstelle – tam załatwiamy wszelkie formalności – ubezpieczenie oraz tablice. Czas załatwienia zależnie od wielkości miasta – od 15 minut do paru godzin.

niemiecka tablica rejestracyjna z żółtym paskiem

fot. Strehi

niemiecka tablica rejestracyjna z czerwonym paskeim

fot. ThorstenS

Clicktrans.pl: W jaki sposób możemy przetransportować samochód do Polski? Jak przygotować auto do transportu?

T.K.: Jeżeli chcemy jechać na kołach, przykręcamy tablice i jedziemy. Jeżeli przyjechaliśmy samochodem osobowym, za którym ciągniemy autolawetę możemy sobie ten nasz świeżo zakupiony samochód załadować. Oczywiście, wszystkie koła powinny być przypięte specjalnymi pasami transportowymi do autolawety, zaciągnięty hamulec ręczny i jedziemy, wieziemy go sobie spokojnie do Polski, nie przekraczając dozwolonych prędkości.

Jeśli zlecamy transport firmie, wystarczy, że napiszemy jej odpowiednie upoważnienie, damy jej kserokopie dużego i małego briefu – to powinno wystarczyć tej firmie do przewiezienia nam auta pod nasz dom.

volkswagen sprowadzany z niemiec

Clicktrans.pl: Jak wyglądają formalności w Polsce?

T.K.: Formalności w Polsce ograniczają się do opłacenia akcyzy w Urzędzie Celnym – do tego potrzebujemy tylko małego i dużego briefu oraz umowy kupna-sprzedaży. Jeżeli mamy umowę polsko-niemiecką tylko w języku niemieckim to musimy ją przetłumaczyć. Tak samo tłumaczymy duży i mały brief. Po przetłumaczeniu dokumentów jedziemy na stację diagnostyczną zrobić przegląd. Następnie po zrobionym przeglądzie, opłaconej akcyzie i przetłumaczeniu dokumentów możemy udać się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania pojazdu.

 Koszt zarejestrowania w Wydziale Komunikacji wynosi 256 zł. 

Zawsze jest ta sama zasada: kupujemy auto, przywozimy je do kraju, musimy osobiście odwiedzić Urząd Celny jeżeli jesteśmy osobą prywatną,  istnieje także możliwość zalogowania się na odpowiedni portal Urzędu Celnego i zrobienie opłaty drogą internetową, ale to jest już dla bardziej wtajemniczonych 😉

Wszelkie tłumaczenia dokumentów muszą być zrobione u tłumacza przysięgłego.

 Tłumaczymy Kaufvertrag, duży i mały brief – musimy o tym pamiętać. 

Co do przeglądu – tak jak wcześniej mówiłem – jeżeli przyjechaliśmy autem na kołach, mamy ważne numery rejestracyjne, robimy przegląd na tych numerach rejestracyjnych. Teraz zmieniły się przepisy. W sytuacji, gdy nie mamy ważnych numerów rejestracyjnych i przywieźliśmy samochód na lawecie, nie musimy udawać się po próbne numery rejestracyjne (ten obowiązek został zniesiony), wystarczy, że zawieziemy samochód na lawecie do diagnosty, auto przejdzie przegląd i to wszystko. Zostaje nam tylko udanie się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania auta. W Wydziale Komunikacji osoba prywatna musi przedstawić mały brief, duży brief, umowę kupna – sprzedaży, tłumaczenie tych dokumentów, zaświadczenie o dokonanym przeglądzie, wypełnić na miejscu wniosek o rejestrację, wypełnić oświadczenie czy przywieźliśmy samochód na lawecie, czy przyjechał na kołach, czy przyjechał z tablicami rejestracyjnymi, czy też nie.

 Od dnia 4 stycznia 2016 roku został zniesiony obowiązek opłaty recyklingu – także nie płacimy już 500 zł. 

Osób prywatnych recykling w ogóle nie dotyczy, a przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność tzw. „auto-handel” są zobowiązani do podpisania umowy z trzema stacjami recyklingowymi celem zapewnienia sieci recyklingu na samochody.

Clicktrans.pl: Co trzeba zrobić, jeśli chcemy sprzedać samochód w kraju?

T.K.: Jeżeli chcemy sprzedać samochód w kraju, musimy mieć pełną dokumentację, którą przekażemy kolejnemu właścicielowi auta.

Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, żeby zarejestrować samochód w Polsce?

T.K.: Wszystkie te dokumenty o których mówiłem wcześniej – tzw. mały brief, duży brief, koniecznie musi być umowa kupna-sprzedaży, czyli Kaufvertrag, ewentualnie rachunek lub faktura.

Należy też rozróżniać cenę zakupu brutto i netto. Jeżeli samochód jest wystawiony z niemiecką fakturą VAT, możemy go kupić w cenie netto, pamiętajmy jednak o tym, że od sprzedaży w Polsce musimy odprowadzić 23%. W Niemczech VAT wynosi 19%.

Jeżeli jesteśmy osobą prywatną, bardziej opłaca nam się kupić samochód za cenę brutto niż netto.

Nie ma to dla osoby prywatnej później żadnego znaczenia i tak przecież nie jest to samochód do sprzedaży. Jeżeli jednak kupuje przedsiębiorca i chce sprzedawać samochód dalej, ewentualnie w leasing, czy na raty, lepiej dla niego będzie kupić samochód w netto – płaci i inwestuje mniej, a VAT w Polsce pokrywa leasing, ewentualnie bank.

Clicktrans.pl: Jakich modeli i marek najczęściej poszukują Polacy? 

T.K.: Najczęściej Polacy poszukują samochodów niemieckich i japońskich. Przodują tutaj Volkswagen, Audi, BMW oraz Toyota i Honda.

bmw sprowadzane z niemiec

Clicktrans.pl: Na co trzeba uważać kupując sprowadzany samochód? Dlaczego niektóre ceny są podejrzanie niskie?

T.K.: Wszystkie samochody, które są wystawione na aukcjach internetowych, na zdjęciach wyglądają pięknie. Niestety, po przybyciu na miejsce i zobaczeniu auta w rzeczywistości możemy czuć się bardzo rozczarowani, ponieważ stan auta przeważnie w znaczący sposób odbiega od stanu, który był na zdjęciach. Niestety, zdjęcia nie odzwierciedlają wszystkiego. Na zdjęciu nie posłuchamy jak pracuje silnik, nie zobaczymy jak wygląda auto z bliska.

Czasami tak się zdarza, że niska cena jest prawdziwą okazją, ale może się też okazać prawdziwą miną. Możemy to ocenić dopiero na miejscu, po dokładnych oględzinach auta.

Clicktrans.pl: Dlaczego najwięcej samochodów sprowadza się właśnie z Niemiec?

T.K.: Auta z Niemiec uważane są za jedne z najlepszych na świecie pod względem stanu technicznego. Wymogi państwa niemieckiego odnośnie stanu technicznego są bardzo wygórowane. Wszystkie auta użytkowane w Niemczech przechodzą „drastyczne” badania techniczne. Nie może być mowy o żadnej, choćby najmniejszej usterce i najmniejszej niesprawności.

Clicktrans.pl: Na koniec pytanie –  Jak trafiłeś na Clicktrans.pl?

T.K.: Na Clicktrans trafiłem przez przypadek. Szukałem przewoźnika, który przetransportuje samochód i akurat znalazłem waszą stronę.

Clicktrans.pl: Dziękujemy za rozmowę. 

Szukasz transportu dla samochodu?

 

Sprawdź nasz poradnik: Transport samochodu na autolawecie>>

Sprawdź za darmo historię samochodu sprowadzanego z Niemiec i innych krajów: https://historiapojazdu.gov.pl/

Daria

Bezpieczny transport w rozsądnej cenie? Nie raz sama go potrzebowałam. Dziś zgłębiam tajniki branży transportowej w zespole Clicktrans.pl

21 komentarzy

  1. Franek pisze:

    Wyczerpujący wpis, info na pewno się przyda, dzięki! 😉

  2. Marian pisze:

    Oj przydałaby mi się jakaś laweta…

  3. Paweł pisze:

    Świetny poradnik dla osoby, która zamierza pierwszy raz sprowadzić samochód.

  4. hhh pisze:

    można kupić żólte tablice w ich urzędzie nie będąc zameldowanym w Niemczech? Niby w 2015 w kwietniu zmieniły sie przepisy?

    • Daria pisze:

      Można – do zakupu tablic celnych trzeba jednak posiadać oba briefy oraz ważny przegląd techniczny (TUV) – od 1 kwietnia 2015 (i nie jest to prima aprilisowy żart) możemy się poruszać w tym samym okręgu administracyjnym, w którym wydano tablice.

  5. Paweł z Auto Order pisze:

    Ciekawy wpis, jednak przypadków jest wiele i nigdy nie będzie jakiegoś schematu postępowania. Chcąc kupić auto z Niemiec trzeba znać język na tyle, aby wykryć ewentualne „kruczki” w umowach czy choćby dogadać się z właścicielem, co do stanu auta.

  6. yasieq pisze:

    Najlepszy jest ten tekst o drastycznych badaniach technicznych…HAHA Amerykanie chyba mają bardziej drastyczne skoro oszuści z VW płacą milionowe kary w USA za oszustwa na testach. Bo nowe samochody VW spełniają normy nawet europejskie tylko TEORETYCZNIE. W praktyce dymiących bubli i tego,że nie spełniają żadnych norm eksperci na przeglądach TuV jakoś nie widzą..Może akurat w trakcie badania spalin patrzą się w drugą stronę…ehhh

  7. Jurek pisze:

    dobra informacja, ale brakuje mi podania cen dotyczące tablic rejestracyjnych tzw celnych / czerwonych czy żółtych . A przy okazji ktoś mi opowiadał że na żółtych tablicach w Polsce nie można jeździć ?

  8. Damiannn pisze:

    Witam. Mam auto bez TuV w niemczech i mam pytanie. czy moge nim w jakis sposob wrocic na kolach? czy tylko laweta? z góry dzięki

  9. Robert pisze:

    Jeżeli chodzi o wymóg języka zgadzam się, że się przyda w trakcie wyjazdu do Niemiec, ale wystarczy zabrać ze sobą osobę która ten język dobrze ogarnia i ściągnąć auto osobiście do Polski. Nie trzeba korzystać z pomocy pośrednika w Niemczech. Ja mieszkam w Gdańsku i z bratem tak właśnie zrobiliśmy wypożyczając tu w Polsce lawetę. A z auta jesteśmy bardzo zadowoleni, bo zakup okazał się trafny, dzięki tłumaczowi którego zabraliśmy ze sobą nie było możliwości nas oszukać.

    • Jagoda Ratajczak pisze:

      To prawda, osoba znająca język niemiecki w takiej sytuacji na pewno jest na wagę złota 🙂 Panie Robercie, dziękuję za pomocny przykład.

  10. benek54 pisze:

    Czy na żółtych tablicach mogę przyjechać z Niemiec do Polski i czy w Polsce mogę na nich jechać (do 5 dni oczywiście). Co zrobić z tymi tablicami jeśli auto będzie jeszcze naprawiane u mechanika powyżej 5 dni?

  11. Adam pisze:

    Fajny poradnik. Myślę, że wielu powinno z niego skorzystać. Lepiej samemu sobie sprowadzić auto niż kupować od handlarza, bo jest większa pewność co do tego co kupujemy. Ja tak zrobiłem i jestem bardzo zadowolony.

  12. whk pisze:

    oglaszaja sie w internecie ludzie, ktorzy mieszkaja w reichu i pomagaja Polakom kupic auto bezposrednio od niemca, ja kupowalem z gosciem z drezna auto-niemcy.prv.pl, wczesniej telefonicznie ustalil ze jest pelna dokumentacja, ze sprzedaje jakis powazny gosc, umowil spotkanie, pojechalem i kupilem auto, jakiego w PL bym nie znalazl. To sie zalatwia w 1 dzien, zadna filozofia a na pewno wieksza pewnosc co do auta

  13. Grzegorz pisze:

    Chce sprowadzić auto z niemieć. Auto zostało niedawno wyrejstrowane, ale ma ważny TUW. Jak mam załatwić formalności w Niemczech krok po kroku żebym mógł wrócić na kołach do Polski?

  14. Wiktorekk pisze:

    Witam. Sam szukałem informacji na temat niemieckich tablic zjazdowych i były różne informacje. Podam własny przykład że można szybko i sprawnie zorganizować sprowadzenie i rejestrację samochodu. Znalazłem kilka ogłoszeń aut. Pierwsze auto które obejrzałem bardzo mi się spodobało i stwierdziłem że nie będę marnował czasu i go kupiłem. Właściciel komisu podał adres gdzie mam udać się po tablice zjazdowe. W Essen przy giełdzie urząd z tablicami czynny w sobotę. Za tablice zapłaciłem 120 euro i nie musiałem mieć żadnego poręczyciela. 1,5 godz. czekałem na tablice przyczepiłem do samochodu i pojechałem na nocleg. W niedziele rano wyjechałem i po wieczorem byłem w domu (wschód Polski). Więc czas jaki poświeciłem na zakup samochodu z rejestracja w Polsce to 3 dni. W sobotę kopiłem samochód i załatwiłem wszystkie formalności z tablicami, w niedziele wróciłem na kołach do Polski, w poniedziałek rano akcyza, tłumaczenia, badania i popołudniu rejestracja.

  15. Klakiernik pisze:

    Świetny poradnik, szczególnie dla laików i amatorów. Szczególnie przydatne są wyceny pism i różnych opłat niezbędnych do sprowadzenia samochodu.

  16. Plate pisze:

    Czy bez TUV mozna wyrobic zolte tablice?
    Czy mozna zjechac bez Tuv?
    Czy zolte tablice trzeba zdac w wydziale komunikacji?

    • Ole pisze:

      Bez Tuv nie ma opcji by dostać żółte tablice. Bez Tuv nie można zjechać na kołach. Żółtych tablic nie musisz oddawać w WK (wystarczy oświadczenie że auto wróciło na lawecie).

  17. Redakcja NajtaniejuAgenta.pl pisze:

    Jak dla mnie sprowadzenie samochodu z zagranicy nie jest aż tak skomplikowanym procesem. Zdecydowanie ciężej jest wyszukać odpowiedni i atrakcyjny egzemplarz, który spełni nasze oczekiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

IQSC Solutions przetwarza dane dla realizacji umowy, obowiązków prawnych oraz treści zgód. Masz prawa dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu. Polityka prywatności