Jak szybko jeżdżą Polacy? Przekroczenie prędkości to norma.

64% kierowców w Polsce przekracza dopuszczalną prędkość.

 

Badania przeprowadzone przez Politechnikę Gdańską, Krakowską oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej wykazały, że na drogach ekspresowych z limitem 120 km/h prędkość przekroczyło aż 55% kierujących. Nawet na drogach miejskich, gdzie limit prędkości to 50 km/h w dzień a 60 km/h w nocy średnio dziennie 80% kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość na drogach dwujezdniowych.
W porównaniu z wynikami analogicznych badań w latach 2002-2008 nie zaobserwowano trendu spadkowego. Badania prędkości zostały przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Od lat głównymi przyczynami wypadków w Polsce są właśnie: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

 Mimo to, badanie opinii publicznej pt: „Przekraczanie dozwolonej prędkości” przeprowadzone przez firmę MillwardBrown w sierpniu 2013 wykazało że aż 62% społeczeństwa uważa, że przekroczenie prędkości „nie jest złe”. Jak się okazało większość z nas wierzy, że kierowca potrafi dostosować jazdę do warunków panujących na drodze. Jednocześnie funkcjonuje przyzwolenie społeczne, bo zdaniem 82 proc. badanych,  w Polsce nie jeździ się zgodnie z ograniczeniami prędkości. Badanie wykonano na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Zgodnie natomiast z raportem Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków odnotowano w Polsce – 10,5, w Grecji –8,2 oraz we Francji – 6,1. Zaś najwyższy wskaźnik rannych na 100 wypadków zanotowano we Włoszech – 142,0, Norwegii – 138,4 oraz Irlandii – 138,3. Ogólna liczba ofiar śmiertelnych w Polsce według statystyk Eurostatu  zajmuje niechlubną drugą pozycję w Europie zaraz po Francji.

 

Liczba zabitych w wypadkach - statystyki EUROSTAT dla państw UE. Przekroczenie prędkości.Źródło: Eurostat

Jednakże jak twierdzi Komenda Główna Policji w przypadku przestępstw drogowych wykrywalność wyniosła w 2013 roku aż 99,2% więc może to początek pozytywnego trendu?

Agnieszka, Clicktrans.pl

Agnieszka

Na blogu piszę o różnych aspektach transportu oraz o tym jak obniżyć jego koszty i sensownie go organizować. Interesuje mnie ekologiczne oblicze transportu i to jak w skali mikro możemy mieć na nie wpływ. Od 2010 roku rozwijam serwis aukcji transportowych Clicktrans.pl.

1 Odpowiedź

  1. qwa pisze:

    znaki powinny tylko informować w większości przypadków, w tym te z limitami prędkości np przed zakrętem czy na drodze dwujezdniowej w mieście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

IQSC Solutions przetwarza dane dla realizacji umowy, obowiązków prawnych oraz treści zgód. Masz prawa dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu. Polityka prywatności