Przesyłanie paczek w czasach koronawirusa [Aktualizacja: 1 czerwca 2020]
Otrzymujemy od Was liczne pytania jak w obliczu epidemii koronawirusa działa transport krajowy i międzynarodowy. Przygotowaliśmy zbiór najważniejszych informacji na temat zlecania przesyłek i branży transportowej w obliczu COVID-19.
Czy w czasie epidemii można wysłać paczkę w kraju i za granicę?
TAK! Choć od 15 marca granice Polski i innych krajów w Europie są zamknięte, nie dotyczy to transportu towarów. Firmy transportowe wciąż funkcjonują (choć oczywiście w trudniejszych warunkach) i kursują po Polsce i Europie z towarami. Dlatego wciąż można wysłać paczki i większe przesyłki do i poza Polskę, choć oczywiście jest to trudniejsze m.in. z powodu:
– kontroli na granicach, które mogą wydłużyć czas realizacji transportu międzynarodowego.
– obawy o swoje bezpieczeństwo zarówno po stronie zlecających transport i ich wykonujących (dotyczy szczególnie transportu międzynarodowego).
– wyjątkowej sytuacji we Włoszech czy Hiszpanii: te kraje odnotowują największą liczbę zakażonych koronawirusem w Europie, przez co transport w tych rejonach jest szczególnie utrudniony. Choć transport towarów do tych państw nie został wstrzymany, w związku z ryzykiem, liczba przewoźników kursujących do tych państw jest mniejsza.
Dostępność usług kurierskich i transportowych w czasie epidemii
Poczta Polska
W transporcie krajowym Poczta Polska nie przewiduje większych ograniczeń w doręczaniu przesyłek. Firma wprowadziła jednak procedury mające zwiększyć bezpieczeństwo zarówno kurierów, jak i osób odbierających przesyłki – m.in. rezygnację z kwitowania odbioru (poza przesyłkami poleconymi). Placówki pocztowe działają także w skróconych godzinach. Co ważne, Poczta Polska nie dostarcza przesyłek listownych czy paczek do osób objętych kwarantanną. Korespondencja takiej osoby będzie przechowywana w placówkach pocztowych.
W transporcie międzynarodowym do wszystkich krajów europejskich, a także do Meksyku, Australii, Kanady i USA możemy wysłać list i przesyłkę ekonomiczną. Paczki i listy priorytetowe, przesyłki listowe polecone, a także usługa Global Express są realizowane w ograniczonym zakresie (jedynie do części państw europejskich). Na chwilę obecną zarówno transport lotniczy, jak i usługa EMS są zawieszone (do USA, Meksyku i Australii przesyłki transportują drogą morską). Aktualizowaną listę świadczonych usług wraz z dostępnymi krajami znajdziesz tutaj: http://www.poczta-polska.pl/obsluga-przesylek-zagranicznych-przez-poczte-polska-aktualizacja/
Clicktrans i firmy transportowe
Transport krajowy i międzynarodowy z przewoźnikami na Clicktrans działa, więc jeśli masz do wysłania paczkę lub coś większego, możesz zlecić dowolną przesyłkę w serwisie Clicktrans. Przewoźnicy szczególnie obecnie szukają zleceń i złożą oferty przy Twoim zleceniu. Wysyłka na terenie Polski z reguły nie jest problemem, za granicę może wiązać się z utrudnieniami, np. dłuższym czasem transportu, mniejsza ilość przewoźników w transporcie międzynarodowym.
Zachęcamy do wystawiania przesyłek, jednak w związku z dynamiczną sytuacją nie zawsze może udać się znaleźć firmę, która podejmie się transportu. Mimo to warto próbować, szczególnie jeśli posiadasz biznes i transport towarów jest dla Ciebie kluczowy! Jednocześnie prosimy o wyrozumiałość – płynność realizacji transportu jest oczywiście bardzo ważna, ale bezpieczeństwo (zarówno zlecających, jak i osób realizujących transport) jest najważniejsze.
Kurierzy
W przypadku większości kurierów doręczanie przesyłek krajowych odbywa się bez zmian. Ze względu na ograniczenie funkcjonowania sklepów i punktów usługowych część punktów nadania i odbioru przesyłek jest nieczynna – warto sprawdzić na stronie kuriera, czy punkt, z którego chcemy skorzystać jest czynny w czasie epidemii. Większość kurierów wstrzymała także doręczenia w sobotę. Ponadto część kurierów zmniejszyła maksymalną wagę i wymiar przesyłek. Warto mieć to na uwadze przed nadawaniem paczek.
Jeśli chodzi o transport międzynarodowy, lista dostępnych krajów zmienia się dynamicznie. Wszystkie firmy kurierskie zaznaczają też, że ze względu na wprowadzoną kontrolę graniczną mogą pojawić się opóźnienia w doręczaniu. Na chwilę obecną jednak żadna z popularnych firm kurierskich nie wstrzymała doręczeń do żadnego kraju (wyłączone z usług są jedynie poszczególne obszary niektórych państw):
– DPD – nieobsługiwane są niektóre obszary m.in. Włoch i Chorwacji. Wydłuża się czas transportu przesyłek do Niemiec. Szczegółowe informacje, a także aktualizowaną listę nieobsługiwanych obszarów znajdziesz tutaj: https://www.dpd.com.pl/klienci-biznesowi/O-DPD/Aktualnosci
– UPS – wykluczona z doręczeń jest m.in. część Włoch, Hiszpanii czy Francji. Aktualizowaną listę znajdziesz tutaj: https://www.ups.com/pl/pl/service-alerts.page?
– DHL Parcel – nieobsługiwane są niektóre obszary m.in. Bułgarii i Monako. Dokładna lista jest widoczna dopiero w procesie nadawania przesyłki. Aktualności na temat koronawirusa znajdziesz tutaj: https://www.dhlparcel.pl/pl/koronawirus.html
Paczkomaty
Paczkomaty na chwilę obecną działają bez większych zmian. InPost zachęca jednak do bezdotykowego odbierania przesyłek (za pomocą kodu QR lub aplikacji mobilnej), aby jak najbardziej ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa poprzez korzystanie z tych samych powierzchni użytkowych.
Zmianie uległ także sposób postępowania z przesyłkami nieodebranymi przez 48 godzin. Dotychczas były one przekazywane do Oddziału InPost, skąd można było odebrać je osobiście. Obecnie są zwracane do nadawcy. W oddziałach nie można także nadawać przesyłek.
Jak wygląda transport drogowy towarów w czasach epidemii?
Ruch graniczny w Polsce został ograniczony – czynnych jest około 30 przejść (dane na 1.06, aktualizowana na bieżąco lista tutaj: https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci
Wjechać do kraju można tylko w niektórych przypadkach, a i wówczas każdego wjeżdżającego obowiązuje 14-dniowa kwarantanna. Mimo, że kierowców zawodowych nie obowiązuje kwarantanna, obecna sytuacja jest dla nich sporym wyzwaniem, a dostarczanie towarów trwa znacznie dłużej niż normalnie. Przewoźnicy w dobie koronawirusa nie mają łatwo.
Jak bezpiecznie nadawać i odbierać przesyłki w dobie koronawirusa?
Wszystkim nam (i osobom zlecającym transport, i przewoźnikom) z pewnością zależy, aby transport odbywał się jak najsprawniej, a przy tym bez niepotrzebnego narażania żadnej ze stron. Dlatego tak ważne jest, aby zachowywać podstawowe środki ostrożności związane z koronawirusem.
Aby ograniczyć ryzyko kontaktu z wirusem, wiele firm kurierskich przechodzi na bezdotykowe potwierdzanie odbioru (np. za pomocą kodu, który należy podać kurierowi), a także promuje internetowe płatności.
Co Ty możesz zrobić, aby możliwie zwiększyć bezpieczeństwo zarówno Twoje, jak i przewoźnika?
– zachowaj bezpieczną odległość.
– zrezygnuj z przesyłek za pobraniem, a jeśli już decydujesz się na ten rodzaj przesyłki, staraj się płacić bezgotówkowo.
– zakryj nos i usta maseczką bądź bawełnianą tkaniną.
– w miarę możliwości rozpakuj przesyłkę przed drzwiami i od razu wyrzuć opakowanie. Następnie, dokładnie umyj ręce wodą z mydłem lub zastosuj środek na bazie alkoholu (min. 60%). Podczas rozpakowywania możesz, dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa, założyć rękawiczki.
– nie korzystaj z usług kurierskich, jeśli jesteś objęty/ta kwarantanną -> w tym okresie ważne jest, aby całkowicie odizolować się od świata zewnętrznego, jeśli więc nie ma możliwości, aby przewoźnik zostawił przesyłkę pod drzwiami i odszedł bez pokwitowania, nie zamawiaj rzeczy z dostawą do domu.
Bardzo ważne jest, abyśmy dbali o własne bezpieczeństwo, ale także o bezpieczeństwo osób, które pracują w czasie epidemii.
Kompletne zalecenia dla branży transportowej odnośnie sytuacji zagrożenia epidemicznego znajdziesz tutaj: https://www.gov.pl/web/koronawirus/zalecenia-dla-branzy-transportowej-i-logistycznej-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa2
Pilnie potrzebuję transport w sobotę z rana z Piły do Opola albo chociaż do Wrocławia, bardzo ważnej nietypowej przesyłki (mała paczka) czy jest szansa że w sobotę się to uda?
Dzień dobry, wystarczy, że wystawi Pani bezpłatne ogłoszenie w naszym serwisie, a przewoźnicy, którzy mogą podjąć się zlecenia, zaproponują Pani wyceny: https://clicktrans.pl/transport/paczek/
Z racji, iż transport jest pilny, może Pani odpłatnie wyróżnić przesyłkę, jednak nie jest to obowiązkowe. Pozdrawiam
Ciekawie napisane. Chcę wyrazić uznanie za Twój trud. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Po prostu super. Będę częściej zaglądał.
Świetny wpis! Bardzo dobrze się go czyta.