5 i pół rzeczy, o które warto spytać przewoźnika przed zleceniem transportu, a nikt tego zwykle nie robi…

Przed zleceniem transportu przez Internet zwykle pojawia się masa niepewności jak go zorganizować, jaką mamy pewność, że taki transport będzie bezpieczny i wiele innych. Postanowiliśmy skierować się z tymi pytaniami do źródła czyli do przewoźników.

Dziś na nasze pytania odpowiada  Marcin Kozłowski z firmy lublin-transport.pl.

1. Jakie formalności warto załatwić przed zleceniem transportu przesyłki tj. umowa, list przewozowy? Jaka jest świadomość wśród osób zlecających transport na temat tych formalności?

Przed złożeniem zlecenia warto poprosić o dokumenty rejestrowe przewoźnika oraz polisę OCP – wielu twierdzi, że oferują ubezpieczenie transportowe jednak nie zawsze to prawda.
Kolejna ważna sprawa to umowa transportowa. Dzięki niej zleceniodawca otrzymuje swoistą gwarancję wykonania usługi w określonym terminie na określonych warunkach i zabezpiecza się przed dość częstą sytuacją, w której przewoźnik przekłada terminy twierdząc, że zepsuł mu się samochód itp.
Przy załadunku zleceniodawca musi bezwzględnie zażądać listu przewozowego zawierającego nie tylko dane nadawcy i odbiorcy ale również dane przewoźnika i opis przesyłki. Nie wszyscy wiedzą, że bez tego dokumentu nie można liczyć na ubezpieczenie transportowe!
Niestety, świadomość zleceniodawców w tej materii jest niewystarczająca. Nie zdają sobie przeważnie sprawy z konsekwencji powierzenia swojego mienia do transportu „firmie krzak” czy osobie prywatnej, pozbawiają się możliwości dochodzenia jakichkolwiek roszczeń, rekompensat czy odszkodowań. Niestety często wizja bardzo niskiej ceny za usługę przesłania konsekwencje wyboru takich ofert co da się zauważyć w komentarzach niektórych przewoźników na Clicktrans.pl.

2. Jak i gdzie można najprościej sprawdzić wiarygodność przewoźnika?

Wiarygodność przewoźnika najłatwiej sprawdzić w sieci. Oczywiście podstawową metodą jest weryfikacja dokumentów firmowych, które przewoźnik powinien udostępnić bez problemu. Należy dokładnie przejrzeć komentarze przewoźnika składającego ofertę, sprawdzić ikonkę przy nicku czy mamy do czynienia ze zweryfikowaną firmą czy osobą prywatną.
Warto również zastanowić się nad zaproponowaną stawką za transport, jeżeli większość firm oferuje transport za przykładowo ok. 2000zł to oferta za 500zł powinna wydać się podejrzana sama w sobie.
Generalnie należy zachować zdrowy rozsądek i chłodno przeanalizować co jest dla nas cenniejsze: święty spokój i bezpieczeństwo naszego mienia czy oszczędność często rzędu 100zł.

3. Co jest najczęstszym błędem po stronie osoby zlecającej transport? Np. złe opisanie przesyłki przed zleceniem, złe przygotowanie towaru do transportu?

Nikt nie jest nieomylny zatem może popełnić błąd. Zleceniodawcom zdarza się zaniżyć wagę czy gabaryty przesyłki, niewłaściwie czy niestarannie zapakować przedmioty wymagające szczególnej uwagi przy transporcie. Przeciętny zleceniodawca nie do końca rozumie jak działa transport, jak ważne jest określenie parametrów ładunku w procesie logistycznym.
Zatem warto poświęcić trochę czasu na dokładne opisanie ładunku przed złożeniem zlecenia aby przewoźnik mógł dokonać rzetelnej wyceny usługi i wykonać ją właściwie.

4. Co Zleceniodawca może zrobić i gdzie zwrócić się po pomoc jeśli np. towar dostarczony został ze sporym opóźnieniem lub został zniszczony podczas transportu?

W sytuacjach konfliktowych zawsze warto skorzystać z możliwości szybkiego kontaktu z przewoźnikiem, aby sprawę rozwiązać polubownie, na miejscu. Jeżeli zleceniodawca dokonał dobrego wyboru przewoźnika w 99% sprawę załatwi na tym etapie. Reputacja dla poważnej firmy jest często cenniejsza od pieniędzy. Przy dużych stratach warto za to skorzystać z polisy OCP przewoźnika – po to między innymi zleceniodawca powinien poprosić o kopie dokumentów firmowych.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku „firmy krzak” czy świadczeniu transportu przez osobę prywatną. W tej sytuacji zleceniodawca nie jest chroniony ubezpieczeniem, z reguły nie może liczyć na polubowne rozwiązanie problemu. Pozostają jedynie środki prawne, karne i cywilne. Jednak jeśli zleceniodawca nie posiada prawdziwych danych osoby, która odebrała od niego ładunek szanse na sukces są niewielkie. Warto o tym pomyśleć przy wyborze oferty, zdarzały się już sytuacje kradzieży ładunku.

5. Przed czym chciałby Pan przestrzec osoby zlecające transport przez Internet?

W zasadzie nie wolno demonizować zawierania transakcji prze Internet. Należy jednak zachować zasadę ograniczonego zaufania, sprawdzić kontrahenta i wybrać ofertę nie kierując się tylko kryterium najniższej ceny, ale również (a może przede wszystkim) jakością usługi i wiarygodnością przewoźnika.

6. Jakie widzi Pan zalety tego, że obecnie zlecanie usług transportowych, tak jak po kolei wszystkie sfery naszego życia przeszło w dużej mierze do Internetu?

Podstawową zaletą takiego stanu rzeczy jest szersza dostępność usług transportowych. Zleceniodawcom łatwiej znaleźć dobre oferty od sprawdzonych firm, rzetelnym przewoźnikom prościej jest prezentować swoją wiarygodność. Cały proces przygotowania i realizacji transportu może zostać znacznie skrócony. Co za tym idzie przewoźnicy mogą konkurować nie tylko ceną ale również jakością usług, rozwijać się i podnosić wydajność.

7. Czy rynek usług transportowych mocno zmienia się z perspektywy przewoźnika? Jak to wygląda teraz w porównaniu z sytuacją 5 lat temu?

Rynek usług transportowych ewoluuje jak wszystko co nas otacza. 5 lat temu była nieco mniejsza konkurencja, wyższa rentowność transportu.
Obecnie ci przewoźnicy, którzy dali się poznać z dobrej strony, budowali swoją markę przez wiele lat nie narzekają na brak zleceń. Zauważam jednak, ze nowi gracze na rynku chcą osiągnąć bardzo dużo w krótkim czasie co niestety owocuje wojną cenową i w konsekwencji ich upadkiem w myśl zasady: niska cena = niska jakość.

8. Czy konkurencja ze strony kurierów jest mocno odczuwalna i zagraża takim firmom transportowym jak Pana firma?

Firmy kurierskie nie stanowią dla nas konkurencji. Można powiedzieć, że nasza i ich oferta uzupełnia się a nie wyklucza.

9. Jak Pan widzi rynek usług transportowych w Polsce za 2-3 lata? Czy będzie postępować konsolidacja branży transportowej czy rynek będzie nadal rozdrobniony?

Prognozy są bardzo trudne, szczególnie, że w dużej mierze sytuacja w transporcie uzależniona jest od kondycji całej gospodarki.
Przypuszczam jednak, że rynek zweryfikuje profesjonalizm wielu przewoźników i może nastąpić pewna konsolidacja branży.

10. Jaki na Pana pracę mają wpływ nowe możliwości, które daje Internet, urządzenia mobilne? Jakich narzędzi obecnie brakuje Panu na rynku, aby Pana praca była bardziej efektywna?

Internet i związane z nim narzędzia znacznie ułatwiły pracę, nie muszę być „przywiązany” do biura i komputera, w zasadzie wszelkie działania mogę prowadzić zdalnie.
Owocuje to szybszym kontaktem z klientami i pracownikami a co za tym idzie podwyższeniem jakości wykonywanych przez nas usług, usprawnieniem przepływu informacji i zwiększeniem efektywności.

Dziękuję!

Agnieszka, Clicktrans.pl.

Agnieszka

Na blogu piszę o różnych aspektach transportu oraz o tym jak obniżyć jego koszty i sensownie go organizować. Interesuje mnie ekologiczne oblicze transportu i to jak w skali mikro możemy mieć na nie wpływ. Od 2010 roku rozwijam serwis aukcji transportowych Clicktrans.pl.

10 komentarzy

  1. solo pisze:

    Pani Agnieszko ma Pani zweryfikowanych przewozników na Clicktransie ???
    OCP itp,

    • Clicktrans.pl pisze:

      Oczywiście. Przewoźnicy zarejestrowania na Clicktans.pl są przez nas weryfikowani pod kątem swoich dokumentów. OCP natomiast nie jest weryfikowane przez nas.

  2. Marcin pisze:

    Czasem warto również podpytać o OC firmy. W przypadku uszkodzenia sprzętów jest szansa na otrzymanie odszkodowania.

  3. Agnieszka pisze:

    A co z listem przewozowym w przypadku gdy zleceniodawca jest odbiorcą, a nie nadawcą? Wyżej jest napisane, że zleceniodawca powinien dostać go przy załadunku.

    • Agnieszka pisze:

      @Agnieszka: Przy załadunku powinien być list przewozowy zawierający dane nadawcy i odbiorcy, dane przewoźnika i opis przesyłki. Proszę poinformować o tym nadawcę przesyłki.

  4. kiermaster pisze:

    Wystawienie listu przewozowego nie jest obowiazkiem firmy transportowej ani tym bardziej kierowcy. Obowiazek ten spoczywa na nadawcy przesylki !!!

  5. Autokary pisze:

    Tego typu przewozy autokarowe muszą być jednak na czas zarezerwowane, dlatego warto zająć się tym z głową.

  6. Taxi Suwałki pisze:

    Ciekawy artykuł. Warto śledzić tego bloga. Rynek transportowy jest trudniejszym rynkiem niż taxi i przewozy osób. Dlatego tego typu artykuły są kopalnia wiedzy, które mogą nas uwolnić od przykrych problemów finansowych i niespodzianek karnych. Przepisy są tak szybko zmieniane, że osoby nawet śledzące je mogą źle odczytać interpretacje i sam przepis. I wtedy czas jest najlepszym weryfikatorem poparta innymi podobnymi przypadkami rozwiązań prawnych.

  1. 18 lutego 2015

    […] 5 i pół rzeczy, o które warto spytać przewoźnika przed zleceniem transportu, a nikt tego zwykle… […]

  2. 14 października 2015

    […]  O co warto jeszcze zapytać przewoźnika przed zleceniem transportu? Czytaj więcej>> […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Clicktrans sp. z o.o. przetwarza dane dla realizacji umowy, obowiązków prawnych oraz treści zgód. Masz prawa dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu. Polityka prywatności